Hitta forskning

Har du hört talas om intressant forskning och vill veta mer? Så här kan du göra för att hitta den vetenskapliga källan och få fram den viktigaste informationen.

När du läser eller hör om ett nytt forskningsresultat kan det vara svårt att veta var det kommer ifrån. Ibland slarvas det med källan och det står kanske bara ”enligt en studie i tidskriften Nature” eller ”franska forskare har upptäckt” eller något liknande.

Men om man vet lite mer, till exempel forskarens namn eller vilket universitet eller vilken högskola hon eller han kommer ifrån, är det ofta lättare att hitta källan. Har man tur anges hela titeln på den vetenskapliga artikeln, så gör vi nästan alltid här på forskning.se.

• 1

Identifiera forskningen

Ta reda på så mycket du kan om forskningen. Kan du hitta namnet på forskaren, vilken vetenskaplig tidskrift som publicerat forskningsresultatet eller vilket år det skedde?

• 2

Hitta var den är publicerad

Googla eller gå till en vetenskaplig databas på nätet, till exempel PubMed eller Google Scholar. Sök på forskarens eller tidskriftens namn eller titeln på den vetenskapliga artikeln

Vetenskapliga artiklar kan ha långa krångliga titlar, ofta på engelska. Men om man vet ämnet kan man lägga in det som sökord, till exempel “immunotherapy”, “social media” eller “life on Mars”.

• 3

Går det att läsa artikeln?

Många vetenskapliga artiklar är gratis att läsa, enligt så kallad open access. Om artikeln kräver inloggning, kolla om ett bibliotek har tillgång eller kan beställa den åt dig.

• 4

Läs de viktigaste delarna

Börja med Sammanfattning (abstract). Det ger dig en överblick av hela studien.

I Introduktion får du bakgrund och veta mer om vad forskarna vill ta reda på.

I Slutsatser hittar du forskarnas viktigaste resultat och vad de tycker det betyder. Bra ställe för att få en snabb bild av om studien är relevant för dig.

Gå till Resultat om du vill förstå detaljerna, men hoppa över om det känns för krångligt.

Är du nyfiken på hur forskarna gjorde? I avsnittet Metod beskrivs exakt hur studien gick till. Det kan vara bra om du vill förstå om resultaten kan överföras till andra sammanhang.

Håll utkik efter peer review – en kvalitetskontroll

En vetenskaplig artikel ska helst vara granskad av andra forskare inom samma forskningsområde, så kallad peer review. Det fungerar som en kvalitetskontroll av forskningen. Det brukar ofta stå om en artikel har genomgått en sådan granskning. Bra att hålla utkik efter!

Psst …