Mattias tränar immunceller att bekämpa cancer

Mattias Carlsten forskar på hur man kan träna vissa celler i kroppens egna immunceller att döda cancerceller – utan att skada annan vävnad. Behandlingen, som kan användas för flera allvarliga sjukdomar, kallas immunterapi.

Immunterapi handlar om att använda kroppens eget immunförsvar för att bota sjukdomar. Immunceller kan vässas för att bli bättre på det.

Kroppens immunceller kan liknas vid pålitliga fotsoldater som rycker ut och bekämpar infektioner och sjukdomar. Men tänk om några av dem kunde bli en vältränad och specialutrustad elitstyrka, som kan söka upp och förgöra till exempel cancerceller?

Det är idén bakom immunterapi, en behandling som blivit allt viktigare för att försöka bota allvarliga sjukdomar, som cancer. Mattias Carlsten forskar vid Karolinska institutet, och vill ta reda på hur immunceller kan bli ännu skickligare på sitt uppdrag.

– Jag jobbar mest med två slags immunceller. De ena typen heter T-celler och den andra heter NK-celler, som står för natural killer cells, naturliga mördarceller. Båda celltyperna ingår som en naturlig del av vårt immunförsvar, men jag och mitt forskarlag vill med olika metoder vässa deras förmåga att bli skarpare på att känna igen och döda cancerceller, men samtidigt inte attackera ett friskt organ, säger Mattias Carlsten.

Om forskaren

Mattias Carlsten är läkare och forskar om leukemi, blodcancer, på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Bild: Privat

Vilka metoder använder ni för att vässa immuncellerna?

– Vi använder främst genetisk förändring. Vi kan ge cellerna nya egenskaper så att de, när de kommer in i kroppen, kan vandra till organet där sjukdomen sitter. Vi kan också programmera dem att bättre känna igen tumören. Då kan de skilja tumören från frisk vävnad.

Hur går sådan genförändring till?

– Det finns ett par olika sätt att förändra de här cellerna. En variant heter elektroporering. Enkelt förklarat så utsätter man cellerna för en kort elektrisk puls som gör att de tar upp genetiskt material som vi har tillsatt. En annan metod går ut på att använda virus som aktivt tar sig in i cellerna och levererar gener.

Vilka utmaningar finns i din forskning?

– En utmaning är att utvärdera och bekräfta de egenskaper som immuncellerna får. En annan utmaning är att det är dyrt och tar ganska lång tid att ta fram cellerna som ska bli ett färdigt läkemedel för patienter.

Cancerpatienter får odlade immunceller

Vid vissa typer av blodcancer kan läkare ta T-celler från patientens blod. Dessa celler skickas till ett särskilt laboratorium där nya gener läggs till. Dessa gener gör att T-cellerna blir bättre på att känna igen och döda cancerceller. De specialdesignade cellerna kallas CAR-T-celler. Efter att ha odlats och vuxit till sig i labbet, ges de tillbaka till patienten genom en transfusion.

Text: Charlotte Delaryd