Sandra letar liv på Mars

Forskaren Sandra Siljeström ingår i Nasas team som letar efter liv på Mars. Med hjälp av en fjärrstyrd robot analyserar hon prover från den röda planetens yta.

Strövaren Perseverance jobbar med sin robotarm i Jezerokratern på Mars. Längst ut på robotarmen finns instrumentet SHERLOC. Bild: NASA

Perserverance är en rover, eller strövare, ett slags robotfordon utrustat med instrument, som åker omkring på planeten Mars sedan februari 2021.

Astrobiologen Sandra Siljeström är med och bestämmer var strövaren ska stanna till för att undersöka planetens steniga yta – och tolkar sedan informationen som skickas till jorden.

Om forskaren

Sandra Siljeström är en av fem forskare från Europa som valts ut av den amerikanska rymdorganisationen Nasa för att ingå i teamet som utforskar Mars. Hon forskar också på forskningsinstitutet Rise. Bild: David Lagerlöf

Vilken metod använder du när du letar efter liv i rymden?

– Det instrument jag är mest involverad i heter Sherloc, som kan upptäcka organiska molekyler – de som bygger upp oss och allt liv vi känner till. Men det handlar om att kanske hitta fossil från mikrober, som bakterier, inte dinosaurier.

Hur fungerar Sherloc?

Sherloc sitter på en arm på strövaren. Man kan placera den ovanför en sten och skjuta med laser. Då kan den identifiera om det finns något organiskt material där och vilka typer av mineraler som finns. Jag tittar på om det finns någon organisk signal, vad det betyder och om vi vill ta hem proverna för att göra fler analyser hemma på jorden. Vi kommer att samla in prover i flera år framåt och sedan ska andra rymdsonder skickas upp för att hämta hem dem.

Vilka är utmaningarna?

– När man använder ett instrument på jorden får man ett resultat direkt och kan välja att analysera mer på ett ställe. Här får vi bara data en gång per dygn och det går kanske inte att göra om analyserna eftersom strövaren kan ha kört vidare. Så vi har ofta bara en chans. Vi har också begränsat med tid för att samla prover och att köra en kilometer kan ta mer än en vecka. Så det är begränsande och kräver mycket planering.

Hur känns det när data från Mars landar i din dator?

– Vi har ju ganska lite data jämfört med vad man kan samla i labb på jorden, men samtidigt är det oerhört spännande med allt som kommer ner från strövaren, särskilt om det är data från ett helt nytt ställe. Det är som att öppna en julklapp.

Text: Charlotte Delaryd