– Det är en unik expedition på många sätt. Jag hoppas att vi kommer lära oss mycket genom att undersöka metan som ligger bunden i permafrost och gashydrater i de Östsibiriska grundhaven, säger Örjan Gustafsson, professor vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap, Stockholms universitet.
Expeditionen går från Nordnorge, längs den ryska ishavskusten till Barrow i Alaska. Omkring den 20 augusti genomförs ett byte av forskare och besättning i Barrow, och expeditionens andra etapp inleds. Rutten tillbaka till Skandinavien går över undervattensbergskedjan Lomonosovryggen och expeditionen beräknas vara åter i Tromsö den 4 oktober.
Under den andra etappen som leds av Martin Jakobsson är temat ”från varmare hav och krympande havsis till utsläpp av växthusgaser”.
– Jag ser fram emot att komma ombord i augusti och genomföra den andra etappen över Arktiska oceanen. Vi kommer främst att studera den arktiska havsisens historia och transport av Atlantvatten och kol i havet, säger Martin Jakobsson, professor vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet. Under båda etapperna ska även de arktiska molnens roll i klimatsystemet undersökas.
Polarforskningssekretariatets samarbete med Sjöfartsverket kring isbrytaren Oden är nyckeln till det framgångsrika nyttjandet av Oden för svensk och internationell forskning. De två myndigheterna har tillsammans byggt upp Oden till en unik forskningsplattform.
Förutom de utmärkta egenskaperna som isbrytare har Oden en avancerad forskningsutrustning ombord; ett flerstråligt ekolod, vinschar för provtagning, havsvattenintag för kontinuerlig provtagning, permanenta laboratorier och kommunikationssystem, liksom kunnande och erfarenhet av forskningsarbete hos både sekretariatets personal och Odens besättning.
FAKTA
Följ SWERUS-C3 på Twitter
@SWERUSC3 och på Facebook www.facebook/swerusc3
Läs mer om SWERUS-C3 http://swerus-c3.geo.su.se polar.se/expedition/swerus-c3 www.science.gu.se
Läs mer om isbrytaren Oden www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vara-isbrytare1/ForskningsfartygetIsbrytaren-Oden/
www.sjofartsverket.se/pages/41381/Oden%20f%C3%B6r%20webben.pdf
Kortfakta om SWERUS-C3De 84 (19 kvinnor och 65 män) personerna i forskargruppen representerar 14 nationaliteter. Sverige, Ryssland, USA och Tyskland har flest antal deltagare. Vidare kommer deltagare från Kanada och europeiska länder: Storbritannien, Estland, Grekland, Italien, Polen, Portugal, Spanien, Schweiz och Nederländerna.
Odens besättning består av 24 personer på varje etapp.
Under närmare 100 dagars expedition kommer Oden att färdas ca 7000 nautiska mil = ca 13 000 km (första etappen=3100Nm och andra etappen=3900 Nm).
Forskarna ombord på isbrytaren Oden kommer bland annat från Stockholms och Göteborgs universitet samt från Russian Academy of Sciences (RAS), International Arctic Research Center (IARC) och Rice University.
Forskningen har gjorts möjlig tack vare anslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.
Information till media: För ytterligare information, bilder, filmer och intervjutillfällen, se kontaktuppgifter under presskontakter. För medias representanter i Tromsö som är intresserade av forskningsexpeditionen och avresan finns möjligheter till intervjuer och fototillfälle vid kajen i Breivika. Anmäl intresse till presskontakter.
Rönen, som presenteras i The New England Journal of Medicine, bygger på den första större studien där deltagare från flera olika länder följts upp på identiskt vis. Basen är över 6 400 barn som följts upp till fem års ålder från Sverige, Finland, Tyskland och USA. Barnen deltar i den internationella diabetes- och celiakistudien TEDDY.
– De svenska barnen har hittills den högsta risken för glutenintolerans. Risken var nästan dubbelt så hög jämfört med barn från USA. En överraskning var att vi låg högre än Finland som liksom Sverige förknippas med hög förekomst av celiaki, berättar Daniel Agardh, docent vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus.
Det kan även finnas regionala och lokala skillnader inom länder, som t.ex. i Sverige. I studien är det Skåne som varit svenskt upptagningsområde. Tidigare studier pekar på en något högre förekomst av glutenintolerans i södra Sverige jämfört med norra Sverige, men även med detta i åtanke är det anmärkningsvärda resultat, anser Daniel Agardh.
Förutom undersökningen av risk och förekomst i olika länder bekräftar studien att nära släktskap spelar roll, att flickor har högre risk samt betydelsen av en särskild riskgen (HLA DR3-DQ2) som tidigare antagits hänga samman med glutenintolerans.
I Sverige genomförs redan idag s.k. screening och särskild uppföljning av kända riskgrupper för glutenintolerans. Det gäller barn med typ 1 diabetes, Downs syndrom och barn där syskon eller föräldrar har celiaki. De nya rönen, som visar på en tydlig koppling till riskgener, kan man enligt Daniel Agardh använda i framtida diskussioner om hur screeningen kan genomföras med hjälp av blodprov på barn i Sverige.
Vad som är grundorsak till celiaki är fortfarande oklart
– Utifrån våra resultat talar mycket för att det är en kombination av olika saker som leder till glutenintolerans. Förutom ärftliga faktorer, kön och förekomst av riskgener så är det sannolikt en eller flera miljöfaktorer som påverkar risken att utveckla celiaki, säger Daniel Agardh och tillägger:
– Tidigare lanserade teorier om att tidpunkten för introduktion av gluten eller längden på amningsperioden är huvudorsak har vi ännu inte kunnat se i vår forskning.
Eftersom barn från olika upptagningsområden följts upp på identiskt vis i studien väcks nu hopp om nya möjligheter för fortsatt forskning, bl.a. när det gäller att jämföra miljö- och omvärldsfaktorer: Hur ser intaget av gluten ut hos svenska barn i jämförelse med andra nationer? Hur ser förekomsten ut av infektionssjukdomar bland småbarn i olika länder? Hur ser tarmfloran ut bland barn i olika grupper?
Studien: “Risk of Pediatric Celiac Disease According to HLA Haplotype and Country”.
Författare: Edwin Liu, M.D., Hye-Seung Lee, Ph.D., Carin A. Aronsson, M.Sc., William A. Hagopian, M.D., Ph.D., Sibylle Koletzko, M.D., Ph.D., Marian J. Rewers, M.D., M.P.H., George S. Eisenbarth, M.D., Ph.D., Polly J. Bingley, M.D., Ezio Bonifacio, Ph.D., Ville Simell, M.Sc., Daniel Agardh, M.D., Ph.D.
The New England Journal of Medicine, publicerad online den 3 juli 2014.
Länk till NEJM:
Fakta/Glutenintolerans (celiaki)
Glutenintolerans, så kallad celiaki, innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Exempel på symtom är trötthet, diarré, viktnedgång och blodbrist. Obehandlad glutenintolerans har även kopplats samman med benskörhet, depression och försenade pubertet.
I Sverige visar statistik att förekomsten bland småbarn ökar på nytt och att ungefär en procent av den totala befolkningen har utvecklat celiaki. Undersökningar genom screening av normalbefolkningen visar på högre förekomst i yngre åldrar samt att det kan finnas ett stort mörkertal.<br />Det finns inget botemedel mot celiaki, den som drabbats får bl.a. gå på specialdiet under resten av livet.
Fakta/TEDDY-studien
TEDDY (The Environmental Determinants of Diabetes in the Young) är ett internationellt forskningsprojekt som försöker ta reda på vad det är som gör att barn får typ 1 diabetes och/eller celiaki. I Sverige är Skåne upptagningsområde. En urvalsstudie genomfördes 2004-2010 och omfattade drygt 48 000 nyfödda barn. I en pågående uppföljningsstudie följs ca 2 500 TEDDY-barn fram till 2025. Huvudfinansiär är National Institutes of Health, USA (NIH).
Nordiska ministerrådet stod som arrangör av ett seminarium under Almedalsveckan, där Lena Nilsson – pedagogikforskare vid Högskolan Väst – var en av de inbjudna talarna. Temat var arbetsmiljön i skolan. Inledde gjorde Curt Hagquist från Karlstads universitet som forskar om barns och ungdomars psykiska hälsa.
– Hur mår de unga? Stämmer medias larmrapporter? Ja, det finns inte tillräcklig forskning inom området men nya folkhälsorapporter visar att psykisk ohälsa hos flickor har fördubblats eller till och med tredubblats sedan nittiotalet. Anmärkningsvärt är att för barn under tio år finns ingen forskning alls, ingen vet hur de mår, säger Curt Hagquist.
Psykisk ohälsa större i yrkesprogram
Hagquist berättade vidare att självmordsförsöken bland flickor utgör en stadigt stigande trend, där Sverige ligger i topp i Norden. Och den psykiska ohälsan är större bland ungdomar i gymnasieskolans yrkesprogram än i de högskoleförberedande. Skolprestationer och psykisk ohälsa hänger samman. Dåliga prestationer leder till psykisk ohälsa och åt andra hållet leder psykisk ohälsa till dåliga skolresultat. En ond cirkel.
Lena Nilsson är pedagogikforskare med inriktning mot hälsofrämjande och skolutveckling på Högskolan Väst. Hon berättade om den knappa forskning som finns om skolans arbetsmiljö.
– Det finns ingen aktuell forskning om arbetsmiljön i skolan. Däremot om vuxnas arbetsmiljö, varför är det en skillnad? Den senaste forskningsrapporten är från 2000 och den visar på en bedrövlig miljö, både fysiskt och psykiskt.
Hård styrning och individualism
I rapporten som Lena hänvisar till beskrivs skolans arbetsmiljö som en miljö där det råder hård styrning och kontroll. Men där samtidigt eleven själv förväntas ta ansvar för sitt lärande. Ett misslyckande blir då också individens eget ansvar. Enligt Lena Nilsson är detta motsatsförhållande i högsta grad fortfarande betecknande för vår grundskola.
Hon betonar att lärarna behöver mer stöd, för att kunna jobba med stora och heterogena elevgrupper. Ett sådant stöd vill Lena att hennes bok om inkludering ska vara. I boken beskrivs lyckade exempel på god undervisning och den är tänkt att fungera som en praktisk handbok.
Folkminnesarkiven i Sverige har samlat in berättelser om hur människor idag uppfattar och använder naturen. Det är en brokig bild som träder fram.
-Den största utmaningen med boken har varit att spegla mångfalden. Naturen är betydelsefull på olika sätt för olika människor, men det finns också de som helt enkelt tycker att naturen är tråkig, säger Katarina Saltzman, vid Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet.
För många är den egna trädgården en viktig plats för vardagliga naturupplevelser. Andra upplever naturen genom aktiviteter som geo-caching, när man letar efter gömda skatter med hjälp av GPS, eller bergklättring. Det framgår i boken att klättrare har många olika namn som beskriver hur bergen och klippväggarna ser ut. Det finns andra relativt nya aktiviteter som kosläpp då människor vallfärdar med bil för att se när bönderna släpper ut korna på våren. Skogen och havet är annars de miljöer som oftast återkommer i berättelserna.
-Många vittnar om att naturen betyder mycket för dem. I en föränderlig värld kan naturen stå för något äkta och ursprungligt. Samtidigt finns en oro för att vi människor hotar naturen, säger Katarina Saltzman.
Naturen för mig är en populärvetenskaplig bok som bygger på erfarenheter och berättelser och utgår från ett rikt material som samlats in över hela Sverige. Den innehåller artiklar, berättelser, citat och bilder och ger olika perspektiv på människors relationer till naturen.
-Naturen kan vara den lilla gröna plätten i staden eller ett träd utanför fönstret. Jag tror att bilden av naturen idag är mer mångfacetterad än förr, säger Katarina Saltzman.
I Naturen för mig medverkar kulturforskare från de svenska folkminnesarkiven och flera av landets universitet. Boken ges ut i samarbete mellan Institutet för språk och folkminnen och Folklivsarkivet i Lund. Det finns också en koppling till Unescos konvention om det immateriella kulturarvet, som Sverige nyligen ratificerat.
-Människans förhållande till naturen är en del av vårt immateriella kulturarv, säger Katarina Saltzman.Läs mer
Hittills har de flesta studier av membranproteiner varit inriktade på enskilda komponenter eller specifika delar av hela celler. Det har saknats ett verktyg för att studera samspelet mellan specifika membranproteiner. Inom ett projekt finansierat av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har forskargruppen nu utvecklat en ny metod som löser problemet. Metoden gör det också möjligt att föra in nya komponenter i cellens membraner och att studera hur funktionen påverkas.
>Metoden utgår från tidigare utvecklad teknik som tar fram rena membranproteiner från celler och sätter in dem en och en i små membranbubblor, så kallade vesiklar. Membranbubblorna innehåller membranprotein som förses med utstickande adresslappar, vilka söker upp andra vesiklar som innehåller andra membranproteiner med rätt adresslapp. När de två olika typerna av vesiklar möts sammansmälter de till en större vesikel som nu innehåller två olika membranproteiner.
Processen kan upprepas och vesiklar skapas med ett flertal olika membranproteiner. På detta sätt lyckades forskargruppen bygga upp en helt fungerande del av cellens energikraftverk och studera dess funktion utanför den levande cellen. Ett helt nytt verktyg har skapats för att studera och förstå processer i den levande cellens membraner.
– Det var jättekul att få ett stort forskningsbidrag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse i slutet av förra året och nu är det extra roligt att den första publikationen från projektet kommer i en av Nature-tidskrifterna, säger Peter Brzezinski [Ref 1]som är professor vid Institutionen för biokemi och biofysik på Stockholms universitet och som leder forskargruppen.
Membranproteiner utgör cellernas fönster och dörrar till omvärlden. De känner av omgivningen, skickar signaler, genererar nervimpulser och transporterar byggstenar. Proteinerna utgör även kärnan i cellernas energiutvinning.
– Användingen av mobiltelefoni i samband med bilkörning ökar enormt men samtidigt minskar antalet omkomna och skadade i trafiken, så sambandet mellan användning av mobiltelefon och trafikskadade är svår att se, säger Katja Kircher, forskare på VTI.
Katja Kircher medverkade i seminariet ”köra bil och skicka sms? Så ökar vi säkerheten i trafiken” som arrangerades av Transportstyrelsen.
Tidigare forskning från VTI visar att krav på att använda handsfree under bilkörning när man använder olika kommunikationsutrustning inte skapar en trafiksäkrare miljö. Det har inte heller visats att det har blivit trafiksäkrare i de länder som har lag på handsfree vid till exempel mobilprat under bilkörning.
– Lagstiftning verkar på sin höjd ge kortvarig effekt, samt att brist på data ger utrymme för mycket spekulationer. VTI förordar därför vetenskapliga studier som genomförs både före och efter framtida förordningar, lagändringar eller andra initiativ att förändra förarnas beteende.
Hon vill att besluten ska grundas på bra underlag och anser att om man verkligen vill skapa ett mer trafiksäkert samhälle måste man kunna visa på vad eventuella åtgärder innebär.
-Jämför det med bakåtvända bilbarnstolar, vi vet att det är bäst för barn att sitta bakåtvända så länge som möjligt, men att vända dem framåt bara för att nästan alla andra länder gör så är inget bra argument, vi vill hellre hålla oss till fakta i stället för att gå på vad vi tror och tycker.
Det finns fler möjliga distraktionskällor under bilkörning, det kan handla om att bilförare ställer in navigering, blir störda av barn i baksätet eller tappar koncentrationen när de sms:ar samtidigt som de kör bil.
– Att då bara lagstifta mot ett av dessa moment skapar inte bättre trafiksäkerhet och kan uppfattas som om allt annat anses vara acceptabelt i alla lägen, säger Katja Kircher.
VTI har gjort en sammanställning som visar att användningen av mobiltelefon är förknippad med förändrat körbeteende och till exempel förlängda reaktionstider. Ju mindre möjligheter föraren har att kompensera för detta, desto tydligare blir resultaten. Forskningen tyder dock inte på att det är farligare att prata i handhållen telefon än att använda handsfree. Uppgifter som kräver visuell uppmärksamhet har generellt sett större potential att föraren missar viktiga händelser i trafiken, eftersom mycket av informationen som är relevant för föraren tas in via synen. Ju bättre möjligheter föraren har att välja var och hur en sidoaktivitet genomförs, desto större chans har han eller hon att kompensera för den ökning av belastningen som uppstår.
Studier från andra länder visar att införandet av ett förbud mot användande av handhållen mobiltelefon leder till en minskad användning upp till ett år varefter användningen återgår till samma nivå som innan förbudet. Detta är möjligen snarare en effekt av informationskampanjer än av själva förbudet.
Den första december förra året ändrades ändå lagstiftningen och den nya paragrafen i trafikförordningen lyder enligt följande:
”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”
Enligt Transportstyrelsen som har i uppgift att sprida information om den nya förordningen betyder ”inverkar menligt” helt enkelt att fordonsföraren inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sätt som gör denne till en ouppmärksam och trafikfarlig förare.
Den nya förordningsändringen innebär inget generellt förbud mot användandet av kommunikationsteknik. En anledning till det är att det finns situationer vid körning där användandet av modern kommunikationsteknik innebär stora fördelar. Exempelvis kan tekniken hjälpa en distraherad förare att tolka trafiksituationer och varna om faror som föraren inte klarar av att hantera i en stressad situation.
Katja Kircher tycker att målet ska vara att i så stor utsträckning som möjligt tillgodose förarens kommunikationsbehov, men att se till att det kan ske på ett trafiksäkert sätt. En ansats är att studera nuvarande kompensationsstrategier för att sedan underlätta för förarna att använda sig av dem. Vidare kan ny teknik och förbättrade gränssnitt för användarna göra trafiken säkrare. Incitament för en utökad användning av säkrare teknik kan till exempel ges via försäkringar. Även information och utbildning kan vara mycket värdefull om det genomförs på rätt sätt.
Slutsatsen är ett åtgärdspaket som baseras på trafikanternas behov, egenskaper och färdigheter har en mycket större chans att långvarigt öka trafiksäkerheten än ett simpelt förbud av en aktivitet som handhållen telefoni under körning någonsin kan uppnå.
Linnéa Stenliden, nybliven doktor i pedagogiskt arbete, var med och utvecklade ett visuellt dataverktyg, Statistics eXplorer platform, i samarbete med NCVA, Nationellt centrum för visuell analys. Verktyget ger lärare tillgång till officiella databaser och möjlighet att välja ut relevant data och presentera information för eleverna i form av s k vislets, visuella interaktiva berättelser.
Verktyget testades på lärare och elever i årskurserna 4-6, i samhällsorienterande ämnen. Och det befanns fungera.
– Verktyget är komplext för eleverna, säger Linnéa Stenliden, med många olika aspekter som de ska ta hänsyn till. Men de hanterar det. Jag var imponerad av hur snabbt de greppade det.
Men, fortsätter hon:
– Så fort de nuddar vid förståelsen av problemet de arbetar med så kommer pennan fram och de ska snabbt skriva ner ett svar. De ger sig inte tid att fundera, analysera och fördjupa sin förståelse. De har bråttom att prestera ett skriftligt svar.
Det här beror på hur eleverna har uppfattat vad som krävs av dem i skolan, är Linnéa Stenlidens slutsats. Bland skolans redovisningsformer intar skriven text en central position. Eleverna ska producera skriftliga svar på frågor, och ju snabbare man är, desto bättre. Och det kan bli problematiskt när datainhämtningen sker visuellt:
– Elevernas underlag är komplext och där finns ofta ingen text, inget att läsa. Det förhindrar visserligen svar baserade på copy-and-paste, som ju är ett vanligt problem i dessa google-tider. Det här alternativet till informationsinhämtning skapar en helt annan utgångspunkt än att söka fritt på google.
Men kunskapen blir fortfarande ytlig. En alternativ redovisning skulle kunna vara att eleverna redovisar i form av en databild, en skärmdump och att läraren lyssnar på elevernas analytiska resonemang, som då inte utgår ifrån något de först skrivit ner.
Lärandet i samhällsorienterande ämnen blir lidande av dagens lärkultur, där konkurrens, individualism och redovisningsplikt står i centrum, skriver Linnéa Stenliden. Hon efterlyser mer stöd till lärare för förståelse av det specifika med att arbeta med skärmbaserad visuell information och behovet av att styra undervisningen mot tid för muntlig diskussion, och tillåta redovisning av analytiska resonemang för att skapa fördjupad förståelse.
– Man måste också kunna ge utrymme för vaga resonemang där inga säkra svar ges, avslutar hon. Det är inte alltid så tydligt vad som är rätt och vad som är fel. Det är en process att analysera.
Linnéa Stenliden disputerade den 13 juni. Avhandlingen heter ”Visual Storytelling Interacting in School. Learning Conditions in the Social Science Classroom” .
Sedan 2007 har möjligheterna för privata aktörer att delta i arbetsmarknadspolitiken förstärkts. En forskargrupp vid Institutet för Framtidsstudier har jämfört de kompletterande aktörerna med Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet. Dessutom har effekterna av medverkan i projekt finansierade av Europeiska Socialfonden (ESF) studerats. Resultaten visar att Arbetsförmedlingen lyckas bättre än både de kompletterande aktörerna och ESF med att få individer i arbete.
När de privata aktörerna och ESF jämförs med Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet visar resultaten att sannolikheten för att deltagarna ska få jobb är tydligt mindre bland dem som deltar i de privata aktörernas och ESF-projekten än för de som deltar i den ordinarie verksamheten. Detta gäller för ett av de stora garantiprogrammen, den så kallade Jobb- och utvecklingsgarantin.
– Att privata aktörer skulle höja effektiviteten i verksamheten, bidra med snabbare övergångar till arbete och leverera bättre kvalitet än den statliga verksamheten är inget vi finner belägg för. Snarare är det tvärtom, säger Ryszard Szulkin, projektledare för Temagruppen Integration i Arbetslivet.
Studien omfattar 139 335 personer som deltagit i verksamheter upphandlade hos privata aktörer, 13 793 personer som deltagit i ESF-projekt och 220 250 personer som deltagit i Arbetsförmedlingens egna garantiprogram. Temagruppen för Integration i Arbetslivet (TIA) är en av fem temagrupper som tillsatts av Svenska ESF-rådet för att sprida erfarenheter av projekt finansierade av ESF. TIA är verksam vid Institutet för Framtidsstudier.
De flesta av oss är inte medvetna om att bilar utvändigt idag bullrar lika mycket som de gjorde för 40 år sedan. De tunga fordonen har däremot blivit något tystare. Antalet bullerexponerade i våra städer är fortsatt högt. Trafikbuller kopplas idag samman med stressrelaterade hälsoproblem som stroke och hjärtsjukdomar.
– Under senare år har det vetenskapliga underlaget för bedömningen breddats väsentligt. Men lagstiftningen för att skydda boende för ohälsosamma bullernivåer är helt otillräcklig, säger Tor Kihlman, professor emeritus i teknisk akustisk vid Chalmers.
I höstas var Tor Kihlman och Wolfgang Kropp initiativtagare till att internationella experter från bilindustri, universitet och myndigheter samlades i Innsbruck för att diskutera tekniska möjligheter att åstadkomma bättre stadsmiljöer.
Någon enkel teknisk lösning som kan lösa trafikbullerproblemen finns inte – varken när det gäller bullerkällor eller att hindra oljudet från att nå öronen. För att åstadkomma förbättringar krävs samordnade åtgärder från alla involverade, men sådan samordning av åtgärder saknas idag. Ansvarsfördelningen är oklar, menar Tor Kihlman.
– Många av de åtgärder som behövs går utmärkt att genomföra i täta städer. De ligger ofta i linje med vad som krävs för att tackla klimatförändringarna. Här finns alltså dubbla vinster att peka på, säger Tor Kihlman och nämner tre exempel: upphandling av tyst kollektivtrafik, lägre hastigheter och att genom god stadsplanering använda byggnader som effektiva bullerskärmar.
Den nya rapporten beskriver vilka första steg som behövs, politiskt, för att samhället ska röra sig mot väsentligt reducerade hälsoeffekter förorsakade av trafikbuller.
– Vägtrafikbullerproblemen kan inte få en tillfredsställande lösning enbart genom åtgärder vid ljudkällan, inte med den teknik vi kan förutse komma. Därför täcker rapporten också åtgärder i planering och byggande. Men dagens metoder för att mäta och beskriva bulleremissionerna är inte heller tillräckliga eller lämpliga sett från de boendes situation, säger Tor Kihlman.
Läs rapporten: Quieter cities of the future, Lessening the severe health effects of traffic noise in cities by emission reductions
– Vi ser att, flera faktorer skulle kunna gynna sjöfarten och kapacitetsproblem på landinfrastrukturen är ett exempel, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI.
Hon är medförfattare till rapporten Konkurrensyta land – sjö för svenska godstransporter som presenterades på seminariet ”Likabehandling av trafikslagens infrastrukturavgifter – vilka blir effekterna på transportsystemet?”. Rapporten syftar till att undersöka konkurrensytan mellan väg och järnväg å ena sidan och sjöfarten å andra sidan. En utgångspunkt är sjöfartens möjlighet att avlasta landinfrastrukturen som tas upp i Trafikverkets Kapacitetsutredning.
Transportarbetets fördelning på trafikslagen, i tonkilometer på svenskt territorium, har varit relativt konstant sedan 1990. Knappt 40 procent transporteras på väg respektive med sjöfart och drygt 20 procent med järnväg. Andelarna skiljer sig så mycket åt mellan de olika varugrupperna, till exempel transporteras råolja uteslutande med fartyg medan livsmedel mest fraktas med lastbil.
– Transporter är kostnadskänsliga, det framgår av våra intervjuer, kostnaderna är av stor betydelse för val av transportlösning men inte avgörande. Volym, krav på snabbhet och tillförlitlighet anses också viktigt, säger Inge Vierth.
Förutom att de kapacitetsproblem som finns på land så skulle även en ökad internationell handel, framför allt till/från destinationer långt bort, gynnar sjötransporter före landtransporter. De skarpare kraven för svavelhalten i marint bränsle som kommer att gäller från 2015 (Svaveldirektivet) leder dock åtminstone på kort sikt till högre kostnader för sjötransporter.
Vad gäller utvecklingen mot större fordon och fartyg samt den diskuterade omstruktureringen av de statliga infrastrukturavgifter och skatter är det inte uppenbart hur konkurrensen mellan land- och sjötransporter påverkas. En omstrukturering av infrastrukturavgifterna, så att alla trafikslag betalar för sina externa kostnader och borttagning av rabatter samt undantag för avgifter, påverkar konkurrensytan mellan trafikslagen. Beräkningar i rapporten indikerar dock att enbart borttagning av farledsavgifterna i Sverige inte skulle påverka transportarbetets fördelning över trafikslagen nämnvärt.
Av rapporten framgår också att sjöfart är, i jämförelse med de andra trafikslagen, ett billigt trafikslag givet att man kan utnyttja skalfördelar i form av stora volymer och långa avstånd. För intermodala transportkedjor, som inkluderar sjöfart, krävs jämfört med en dörr-till-dörr-transport ett visst minimiavstånd så att kostnadsbesparingarna för undervägskostnaderna åtminstone kompenserar för omlastningskostnaderna i hamnarna.
Logistiska krav och egenskaper hos det transporterade godset är avgörande för valet av transportlösning. Sjötransporter är exempelvis intressanta för lågvärdigt gods som tillåter en lång transporttid och högvärdigt gods med stabila varuflöden. Vidare har sjöfarten komparativa fördelar för transporter av stora sändningar. Skalfördelarna innebär samtidigt att det kan vara svårt att upprätthålla många avgångar vilket bidrar till att sjöfart är ett relativt oflexibelt trafikslag.
Slutligen är avsändaren och mottagarens lokalisering och tillgång till sjötransporter via hamnar avgörande; ett start- eller slutmål nära eller vid en hamn gynnar sjötransporter.
Nu misstänker forskare från Göteborgs universitet att de invasiva arterna blåskrabban och penselkrabban snart även nått svenska kuster. De har redan framgångsrikt invaderat USA:s östkust och på atlantkusten finns de från norra Frankrike via Belgien och Holland upptill tyska bukten.
– Krabblarver kan lätt föras vidare med den jutska strömmen som går väster om Danmark och som träffar den svenska västkusten från Orust och norröver. Men larverna kan också av vågor och vind föras mer söderut mot Göteborgs skärgård. En vuxen hane fångades redan sommaren 2012 av ett krabbmetande barn på Hönö utanför Göteborg, säger Matz Berggren vid Institutionen för biologi och miljövetenskap på Göteborgs universitet.
Äter det mesta
Blåskrabban och penselkrabban tål stora variationer i både salthalt och temperatur. De överlever i ett salthaltsspann från sötvatten till havsvatten och i temperaturer från runt 0°C och upp till 30°C.
– Det medför att dessa krabbor också skulle kunna invadera Östersjön. Men för larvutvecklingen krävs ett stabilare salt och varmare vatten, som västkusten troligen erbjuder under sommaren.
Krabborna äter det mesta, allt ifrån makroalger och små ryggradslösa djur som snäckor, musslor, märlkräftor, havstulpaner och havsborstmaskar , men även larv- och juvenilstadier av fisk.
– Det innebär att de konkurrerar ut annan fauna i samma storlek genom att äta upp all mat. På ostkusten av USA har de framgångsrikt trängt undan en annan invasiv art där,”the Green Crab”, vilken är vår vanliga strandkrabba
Krabborna är inte så stora, maximalt är de 4 cm över ryggskölden. Men de kan istället förekomma i stora mängder i lämpliga miljöer. Över 100 individer/ m2 har påträffats både på ostkusten av USA och i Frankrike. De konkurrerar framgångsrikt med grundbottenslevande djur som små strandkrabbor och räkor.
Både penselkrabban som blåskrabban har ett ursprungligt utbredningsområde i Asien där de finns från Sakhalin-ön utanför Ryssland och ner längs kusterna av Korea, Japan, Kina och Taiwan.
Kinesisk ullhandskrabba hotar flodkräftan
Även den kinesiska ullhandskrabban (Eriocheir sinensis) finns i svenska vatten. Den kan bli upp till 7 -10 cm bred över ryggskölden.
Ullhandskrabban står med på ISSG100-listan, som listar de hundra mest invasionsbenägna främmande arterna i världen.
Ullhandskrabban kan hota flodkräftan eftersom den kan vara bärare av den fruktade kräftpesten. Den är dessutom en pest för många fiskare genom att den tar sig in i redskap och förstör fångsten. I mellaneuropiska länder förstör krabban flodbankar och sjöstränder genom att gräva bogångar som underminerar stränder och därigenom ökar erosionen.
Små ullhandskrabbor saknar ofta hårbeklädningen på klobenen men kan ändå skiljas från exempelvis strandkrabban genom att ullhandskrabban har minst fyra trubbiga tänder på ryggskölden bakom ögonen samt att ryggskölden är längre än bred och benen längre än dubbla ryggsköldsbredden.
I det digitala samhället förmedlas information inte bara genom skriven text – bilden och det visuella får en allt större betydelse. Den här utvecklingen påverkar förutsättningarna för hur barn lär sig läsa och skriva i skolan. Enligt forskare vid Högskolan Väst, dominerar den traditionella texten fortfarande undervisningen. Skolan behöver utveckla arbetsformer som lär barnen att arbeta med olika uttryck kring skrivande och läsande. Och det måste finnas utrymme för olika pedagogiska upplägg.
Ett forskningsprojekt vid Högskolan Väst studerar vilka utmaningar den här utvecklingen ställer på grundskolans undervisning. Forskarna har följt tre klasser i Västsverige från årskurs ett och under tre års tid. Klasserna har olika förutsättningar, både vad gäller tekniska hjälpmedel och socioekonomiska faktorer.
Forskningen har till stor del bedrivits i klassrummet genom observationer. Lärarna har också intervjuats och tillsammans med forskarna har de reflekterat kring undervisningsupplägg. Just reflektionen är en viktig del av forskningsupplägget då det handlar om forskning inom arbetsintegrerat lärande (AIL). Högskolan Väst har ett uppdrag från regeringen att utveckla denna typ av lärande.
Egen dator
Hur går då läs- och skrivinlärningen till i de olika klasserna? Ja, man kan konstatera att den ser olika ut. På en skola börjar man först med handskrivna texter och går sedan över till att jobba med datorn. Eleverna har en egen dator och ett eget konto så de kan spara sina dokument. Lärandet bygger på att eleverna fokuserar på en sak i taget. Textskapandet är till stor del skriftbaserat, vilket begränsar uttryckssätten men samtidigt tydliggörs den digitala utvecklingen.
Den andra skolan har många elever med andra modersmål än svenska. De har en annan pedagogik, här måste man ge barnen språket och fokus ligger på att kommunicera. Eleverna skriver digitalt redan från början, man väntar med handskrift. Eleverna delar dator och kan inte spara sina dokument.
– Pedagogerna arbetar multimodalt, dvs. eleverna kombinerar uttrycksformer som skrift och bild och man utgår ifrån bilden. Eleverna dokumenterar i bilder och återberättar muntligt, sedan skriver de och gör egna bilder. Det finns en hög acceptans för att fånga lärandet i flykten och göra avsteg från planeringen, säger Katarina Cederlund, doktorand i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, vid Högskolan Väst.
Bilden är central
På den tredje skolan har eleverna en egen läsplatta. Pedagogerna börjar direkt digitalt med inlärningen. Texterna är också digitala, det finns en uppsjö av uppgifter. Bilden är central. Eleverna sparar sina texter och bilder på läsplattan. Språkinlärningen är helt integrerad med den digitala inlärningen. Eleverna ges redskap för att bli självständiga, reflekterande och ta ansvar för sitt lärande. Det finns en tilltro till elevernas förmåga.
– Det finns många rapporter om hur skolan ska arbeta, där ofta siktet är inställt på att likrikta undervisningen. Vi vill visa att man kan jobba på olika sätt. Elever har olika behov, de tekniska förutsättningarna är olika och även pedagogernas agenda, säger Sylvana Sofkova Hashemi, docent i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.
Skrivande dominerar
Samtidigt konstaterar hon att skrivandet fortsatt dominerar undervisningen i den svenska skolan. Det finns ingen gemensam grund för att jobba med olika uttryck. Hon konstaterar också att traditionell skrivpedagogik kan hindra utvecklingen av digitala och multimediala texter. Men när digitala verktyg används kan de vidga och utmana det traditionella synsättet.
Forskarna menar att man måste utveckla skrivundervisningen och metoder för att hantera de olika uttryckssätt som eleverna möter och skapar i skolan och utanför. Till exempel behöver eleverna utveckla sitt bildseende för att kunna använda bilder i kommunikationen.
– Det handlar om att fundera på vilka kompetenser som behövs i framtiden för skrivande och kunskapande och hur detta kan återspeglas i klassrummet, säger Sylvana.
Kontakt: Sylvana Sofkova Hashemi, tel: 070-763 29 30, e-post: sylvana.sofkova-hashemi@hv.se
Bakterien Haemophilus influenzae är en luftvägsbakterie som bl.a. orsakar öroninflammation och försämrad prognos för KOL-patienter. I mer sällsynta fall kan den också leda till hjärnhinneinflammation och blodförgiftning.
– Genom att ta hjälp av ett särskilt protein kan Haemophilus-bakterierna mata varandra med järn och på så vis gynna sin överlevnad i människokroppen. Att bakterierna kan samspela på detta vis är en ny upptäckt som påverkar framtida forskning och utvecklingen av vaccin och behandlingar, berättar Kristian Riesbeck, överläkare och professor Lunds universitet.
Alla levande organismer i kroppen behöver järn för att klara sin överlevnad. Järnet kan fångas upp via proteiner som cirkulerar i blodet. Tidigare forskning, bl.a. från samma forskargrupp, har visat att bakteriernas ytskikt utformats så att proteiner av rätt typ kan fästa där.
– Järnet är hårt bundet i kroppen men bakterierna försöker på olika vis att komma åt det, förklarar Kristian Riesbeck.
I fallet med Haemophilus influenzae kan bakterierna binda järn till ett särskilt protein, protein E. Till skillnad mot tidigare, då det endast varit känt att bakterierna kan tillgodogöra sig det upptagna järnet för eget bruk, framkom det nu i laboratorieanalyser att bakterierna på ett sinnrikt vis kan dra nytta av varandra. De med järn uppladdade bakterierna kunde överföra en del av sin last till andra Haemophilus-bakterier i närområdet som behövde tillskott.
– Protein E är en stark vaccinkandidat mot infektioner som ofta drabbar KOL-patienter och är nu med i en klinisk prövning. Fynden stärker teorierna om att vaccinkandidaten har stor betydelse för Haemophilus vilket talar för att ett vaccin skulle kunna fungera, berättar Tamim Al Jubair, doktorand i samma forskargrupp.
Forskargruppen planerar nu att testa om andra bakterier, framför allt pneumokocker, kan dra nytta av Haemophilus protein E på likartat vis för att komma åt järn i samband med infektioner. Haemophilus och pneumokocker är de vanligaste bakterierna som man ser vid öron-, bihåle- och lunginflammation.
Vaccin – så funkar det
Genom vaccination blir man immun utan att först behöva insjukna och exponera sig för en sjukdoms risker. Kroppen tillförs en mindre mängd av det smittämne som man vill skydda sig mot (t.ex. ett virus eller en bakterie). Ämnet kallas antigen. Antigenerna är vaccinets viktigaste komponent. För att hitta de mest lämpliga antigenerna för ett vaccin kartlägger först forskarna hur de smittbärande partiklarna uppträder och fungerar. Hur får de fäste och hur angriper de kroppens olika system? I modern forskning sker kartläggningen på molekylnivå för att man ska kunna plocka ut ett antigen som med stor precision motsvarar de eftersökta egenskaperna. Ofta tillsätts även adjuvans, ett medel för att förstärka effekten. Väl i våra kroppar kommer antigenet leda till att vi bildar s.k. antikroppar som skyddar oss mot sjukdomen.
Referens: De nya rönen presenteras i den medicinska tidskriften International Journal of Medical Microbiology.
Haemophilus influenzae stores and distributes hemin by using Protein E. Författare: Tamim Al Jubair, Birendra Singh, Christophe Fleury, Anna M. Blom, Matthias Mörgelin, Marjolein M. Thunnissen, Kristian Riesbeck. International Journal of Medical Microbiology, online 9 maj 2014.
Det finns bara möjlighet att rymma ett visst antal tåg i det svenska järnvägssystemet. Trafikverket fördelar därför kapaciteten på spåren mellan operatörer i en årlig tilldelningsprocess. För tågplan 2014 lämnade fyra operatörer in ansökningar om långväga snabbtågstrafik på sträckan Göteborg–Stockholm. Forskare på VTI har intervjuat tre av dessa för att se hur de upplevde kapacitetsprocessen och för att få deras syn på eventuella etableringshinder som kan föreligga på järnvägsmarknaden.
– De två operatörer som utmanar SJ upplever inte att dagens kapacitetstilldelningsprocess lever upp till kravet på konkurrensneutralitet och icke-diskriminering. Båda ser behov av en mer synlig process, med prioriteringskriterier som ger ett mer förutsägbart utfall. Dessutom önskas att Trafikverket i större utsträckning tar datoriserade verktyg till hjälp så att tilldelningen kan genomföras effektivare, säger Joakim Ahlberg, forskare på VTI.
Operatörernas kommentarer visar också att processen med kapacitetstilldelning innehåller ett stort mått av frivillig samordning för att lösa konflikter kring de tåglägen som flera operatörer söker. Detta innebar att operatörerna under slutet av sommaren 2013 sinsemellan samordnade sina önskemål och på så sätt kom överens om vem som fick vilka tåglägen. Tack vare att ingen aktör på den aktuella delmarknaden utestängdes, och beroende på att risken bedöms som liten för att priskonkurrensen på marknaden i detta fall skulle hämmas, finns inga uppenbara belägg för att detta strider mot konkurrenslagstiftningen. Överenskommelsen innebar dock att lösningen gjordes på bekostnad av regionaltågs- och pendeltågsmarknaderna, vars operatörer inte deltog i samordningen.
– En annan begränsning utgörs enligt de nya operatörerna av tillgången till depåer och uppställningsplatser. Antalet anläggningar är få och aktören Jernhusen har en monopolliknande ställning. Eftersom det är förknippat med stora kostnader att bygga i egen regi ses detta som en försvårande omständighet för nya operatörer, säger Anna Johansson, utredare på VTI.
En annan viktig faktor som lyfts fram är möjligheterna för nya operatörer att samarbeta med SJ om biljettförsäljning via SJ:s webbplats. Det är fullt möjligt för nya operatörer att bygga upp sina egna försäljningskanaler, men som konsumentbeteendet ser ut i dagsläget uppger de utmanande operatörerna att det är avgörande att även kunna sälja sina biljetter via SJ:s webbplats.
– Styrkan med den här studien är att vi undersökt de 123 deltagarna noggrant och följt en hög andel av dem i tio år. Vi har använt moderna kliniska verktyg som verifierar förekomsten av astma och en vetenskaplig metod, SCORAD, för att bedöma eksemen. Vi har också gjort en kvalitativ bedömning av föräldrarnas allergier, säger Karin Fälth-Magnusson, barnallergolog och professor i pediatrik, som lett studien som publicerats i den vetenskapliga tidskriften PLOS One.
Resultaten har lett forskarna tillbaka till den klassiska beskrivningen där svåra eksem hos spädbarnen, speciellt i kombination med pipande andning, leder till hösnuva i förskoleåldern och så småningom astma. Denna ”atopiska marsch” har tidvis varit ifrågasatt, men Karin Fälth-Magnusson anser att man nu har starkt stöd för att begreppet är relevant.
– Eksemet speglar en konstitution hos barnet att utveckla allergiska symtom, där olika system påverkas i olika åldrar, säger hon.
123 spädbarn med eksem som under åren 1999–2001 inremitterats från barnavårdscentraler och barnmottagningar i Linköping, Norrköping, Jönköping och Hudiksvall deltog i studien. Vid tio års ålder var 94 av dem kvar i populationen och undersöktes på nytt. 64 procent hade fortfarande problem med eksem, 47 procent hade hösnuva och 29 procent astma. Bara 14 procent var helt fria från allergiska symtom.
Studien har gett material till ett flertal artiklar, allt från att förstå den genetiska och immunologiska bakgrunden till hur man hanterar sjukdomen.<
Ärftlighet är betydelsefullt, särskilt om bägge föräldrarna lider av allergiska symtom. Men det har blivit allt vanligare att barn även i icke-allergiska familjer drabbas. Dessvärre finns ännu inget botemedel mot dessa sjukdomar.
– Det är ändå mycket viktigt att behandla eksemen. En skadad hudbarriär ökar risken för att utveckla ytterligare besvär, men om huden får läka minskar det allergiska påslaget, säger Karin Fälth-Magnusson.
Numera finns dock bra lindrande behandling mot astma som har förändrat hela livssituationen för de drabbade barnen. Endast ett fåtal har idag så svåra symtom att de kräver sjukhusvård.
Artikel: Severe eczema in infancy can predict asthma development. A prospective study to the age of 10 years [Ref 1]av Marie Ekbäck, Michaela Tedner, Irene Devenney, Göran Oldæus, Gunilla Norrman, Leif Strömberg och Karin Fälth-Magnusson. PLOS One 9(6)10 juni 2014.
Linnéa Stenliden, nybliven doktor i pedagogiskt arbete, var med och utvecklade ett visuellt dataverktyg, Statistics eXplorer platform, i samarbete med NCVA, Nationellt centrum för visuell analys. Verktyget ger lärare tillgång till officiella databaser och möjlighet att välja ut relevant data och presentera information för eleverna i form av s k vislets, visuella interaktiva berättelser.<br />Verktyget testades på lärare och elever i årskurserna 4-6, i samhällsorienterande ämnen. Och det befanns fungera.
– Verktyget är komplext för eleverna, säger Linnéa Stenliden, med många olika aspekter som de ska ta hänsyn till. Men de hanterar det. Jag var imponerad av hur snabbt de greppade det.
Men, fortsätter hon:
– Så fort de nuddar vid förståelsen av problemet de arbetar med så kommer pennan fram och de ska snabbt skriva ner ett svar. De ger sig inte tid att fundera, analysera och fördjupa sin förståelse. De har bråttom att prestera ett skriftligt svar.
Det här beror på hur eleverna har uppfattat vad som krävs av dem i skolan, är Linnéa Stenlidens slutsats. Bland skolans redovisningsformer intar skriven text en central position. Eleverna ska producera skriftliga svar på frågor, och ju snabbare man är, desto bättre. Och det kan bli problematiskt när datainhämtningen sker visuellt:
– Elevernas underlag är komplext och där finns ofta ingen text, inget att läsa. Det förhindrar visserligen svar baserade på copy-and-paste, som ju är ett vanligt problem i dessa google-tider. Det här alternativet till informationsinhämtning skapar en helt annan utgångspunkt än att söka fritt på google.<br />Men kunskapen blir fortfarande ytlig. En alternativ redovisning skulle kunna vara att eleverna redovisar i form av en databild, en skärmdump och att läraren lyssnar på elevernas analytiska resonemang, som då inte utgår ifrån något de först skrivit ner.
Lärandet i samhällsorienterande ämnen blir lidande av dagens lärkultur, där konkurrens, individualism och redovisningsplikt står i centrum, skriver Linnéa Stenliden. Hon efterlyser mer stöd till lärare för förståelse av det specifika med att arbeta med skärmbaserad visuell information och behovet av att styra undervisningen mot tid för muntlig diskussion, och tillåta redovisning av analytiska resonemang för att skapa fördjupad förståelse.
– Man måste också kunna ge utrymme för vaga resonemang där inga säkra svar ges, avslutar hon. Det är inte alltid så tydligt vad som är rätt och vad som är fel. Det är en process att analysera.
Linnéa Stenliden disputerade den 13 juni. Avhandlingen heter ”Visual Storytelling Interacting in School. Learning Conditions in the Social Science Classroom” .