Komplexa system, till exempel levande organismer eller sociala system, består av ett stort antal delar som samverkar. Ett av verktygen som forskarna använder för att hitta mönster och studera sådana komplexa system är nätverksteori. Forskningsområdet har vuxit det senaste decenniet och spänner över fysik, datavetenskap och matematik.
Alcides har angripit ett antal konkreta problem och kommit fram till att konventionell nätverksteori inte räckte till för att lösa dem.
– Jag behövde komplettera med andra vetenskaper – statistik, bioinformatik och även ekologi för att nå rätt resultat, säger han.
Alcides menar att det inte finns grundläggande lagar som gäller för alla komplexa system. Däremot är nätverksvetenskap ett utmärkt och allmänt sätt att börja studera ett komplext system.
En av frågeställningarna gällde antibiotikaresistenta gener i bakterier – om det faktum att olika resistensgener uppträder tillsammans kunde antas vara orsakat av systematiskt användande av samma antibiotika. Genom att sätta upp en nätverksmodell för hur generna uppträder tillsammans kunde Alcides avfärda att vissa resistensgener förts samman av en ren slump.
I en annan delstudie utvecklade Alcides matematik och algoritmer for att identifiera överlappande grupper i nätverk, efter teorin att varje delkomponent i ett komplext system kan ha flera funktioner. När idén tillämpades på konventionellt modellerad dynamik på nätverk kunde ingen skillnad ses, men när teorin testades på dynamik som bättre fångar komplexa systems faktiska dynamik, såg Alcides att han kunde identifiera den verkliga gruppstrukturen med stor precision.
– Den intressanta iakttagelsen gäller för många verkliga fenomen, till exempel flödet av människor genom flygplatser och taxibilars rutter i storstäder.
Avhandlingen: Narrowing the gap between network models and real komplex systems. Svensk titel: Att minska avståndet mellan nätverksmodeller och verkliga komplexa system.
1998 ändrades skolans läroplan och lekskolan, ”lekis”, försvann till förmån för förskoleklass. Det är en frivillig skolform som ska stimulera elevernas utveckling och lärande och förbereda dem för fortsatt utbildning. Förskolans pedagogik med lek och skapande ska dock fortfarande vara i fokus.
– Men barnen upplever förskolan som någonting mitt emellan förskola och grundskola, ”mellanklass kan man kalla det”, som ett av barnen som jag intervjuat säger, säger Lina Lago, doktorand vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.
Hon har undersökt övergången från förskoleklass till årskurs ett för att undersöka hur barnen ser på processen. Olika tidsaspekter är viktiga för att förstå övergången, dåtid, nutid och framtid, i synnerhet framtiden. Lärare och elever pratar om vad som kommer att hända, hur det kommer att bli.
– Barnen är införstådda med att förskoleklassen handlar om att de ska ”förberedas” för en annan typ av tillvaro i framtiden. Att de ska lära sig saker under förskoleklassåret som de måste kunna i skolan, säger Lina Lago.
I klasserna där Lina Lago gjorde sina deltagande observationer fanns barn som av olika skäl avvek i ålder, till exempel för att de fått gå om förskoleklass.
– Det gjorde att de andra barnen var extra medvetna om att det inte var säkert att man ”klarade” övergången till första klass. De visste att för att få börja första klass måste man kunna prata bra svenska, följa regler och sitta still. En pojke jämförde det med ett plattformsspel, där man måste klara av en bana, innan man fick tillträde till nästa.
Själva övergången mellan förskola och skola markeras sedan oftast väldigt tydligt. Barnen gör vissa test i slutet av vårterminen för att summera vad de kan, skolavslutningen firas med pompa och ståt och barnen får ett diplom för avklarad förskoleklass. Oftast känner barnen glädje och förväntan inför att få börja skolan.
– Men det är också tydligt att de redan ser på skolan som någonting jobbigare, allvarligare och svårare. De ska sitta still, lära sig saker, arbeta med ”tråkigare” saker, säger Lina Lago.
Det är förställningar som kommer från lärare och omgivning.
– Jag tror att alla har mycket att vinna på att istället försöka förmedla och förstärka förställningen om skolan som rolig och åtråvärd.
Lina Lago disputerade den 28 maj med avhandlingen ”Mellan klass kan man kalla det”. Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett.
Produktionen av mat är speciellt viktig eftersom ökande befolkning, ambitionen att tillverka mer biobränslen, samt relativt stora utsläpp från djurhållning och kvävetillförsel skapar en stor framtidsutmaning.
– För att lösa de utmaningar vi står inför måste vi minska djurhållningen och gå över till att äta och producera mer ekologiskt och vegetariskt. Tröghet och förändring, kopplat till minskning av växthusgasutsläpp inom svensk matproduktion, hänger samman med institutionella strukturer, till exempel normer och föreställningar inom branschen, menar Herman Stål, ekonom vid Handelshögskolan.
Genom att studera två förändringsprojekt, kopplade till Statens Jordbruksverk, visar Herman Stål hur institutionella strukturer försvårar för förslag och aktiviteter som driver mot omfattande och radikala förändringar men understödjer effektivitetshöjande åtgärder.
– Snarare än att försöka förändra vad man gör försöker man förändra hur man gör det. Sådana åtgärder är dock, enligt många bedömare, otillräckliga eftersom de inte minskar de sammanlagda utsläppen, menar Herman Stål.
– Politikerna har inte drivit på i frågan, till exempel genom att sätta specifika reduktionsmål av utsläppen för industrin, utan verkar tvärtom signalera att radikala förändringar inte är relevanta för svenskt jordbruk, fortsätter Herman Stål.
De klimatrådgivare som studerats hamnar i en svår situation eftersom lantbrukarna är ekonomiskt pressade och många gånger fast i en föreställningsvärld där de känner sig anklagade såsom ”miljöbovar”.
– Utan stark uppbackning är det svårt att uppnå resultat när man möts av invändningar eller ointresse. Detsamma gäller många gånger för Jordbruksverkets utredare som måste hantera en mängd, ofta motstridiga, politiska mål, menar Herman Stål.
Ett sätt att undvika många av de trögheter som finns kan vara att tydligare stödja produktion som avstår från vissa utsläppsintensiva aktiviteter, t ex ekologisk, och att sätta tydliga politiska mål för utsläppsreduktion inom branschen.
– Det skulle göra det enklare för de som arbetar med de här frågorna att driva på lantbrukare och producenter, menar Herman Stål.
Hela eller delar av avhandlingen: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-89085
En studie visar att en vanlig variant av FTO påverkar halterna av hormonerna leptin och ghrelin i blodet, hormoner som reglerar hunger och mättnad.
Trots att det kommit många nya forskningsrapporter om FTO de senaste åren vet forskare ännu ganska lite om vilka mekanismer det är som länkar denna gen till viktuppgång och fetma.
I den nya studien som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften Diabetes har forskarna undersökt om cirkulerande nivåer av leptin och ghrelin, uppmätta efter en natts fasta, har samband med en vanlig variant av ”fetmagenen” FTO.
– Vi såg att de äldre som bar på en vanlig variant av FTO-genen hade ungefär 9 procents högre ghrelinnivåer än de som inte bar på genen. I kontrast till detta hade dessa personer även 11 procent lägre nivåer av hormonet leptin som gör att man känner mättnad, säger Christian Benedict, forskare i funktionell farmakologi vid Uppsala universitet.
– Studiens resultat tyder på att denna FTO-variant leder till viktökning hos människor genom att förändra hormonbalansen från mättnadshormonet leptin mot det hungerfrämjande hormonet ghrelin, säger Christian Benedict.
Forskarna har studerat data från 985 äldre personer, hälften män och hälften kvinnor, som ingår i den större så kallade PIVUS-studien (Prospective Investigation of the Vasculature in Uppsala Seniors). Medelåldern på deltagarna var 70 år.
Doktoranden Lotta Olvegård har undersökt gymnasieelevers möten med lärobokstexter i historia i två steg. Först genom att språkligt analysera ett antal lärobokstexter i historia och sedan genom att samtala om innehåll och språk i några av texterna med elever i gymnasieskolans historieundervisning med svenska som första- respektive andraspråk.
På gymnasienivå förväntas elever i skolämnet historia kunna läsa texter kritiskt och analytiskt. Men för att kunna göra det måste de först förstå vad och vem texterna handlar om. Det visar sig vara svårt för andraspråkseleverna i Lotta Olvegårds studie.
– Resultaten visar att det inte bara är nyanlända elever utan även elever som gått flera år i svensk skola som inte har hunnit utvecklat det skolrelaterade språkbruk som krävs för att förstå det abstrakta språkbruket i lärobokstexterna, säger hon.
Eleverna måste ha ett relativt omfattande ordförråd för att kunna analysera komplexa språkliga strukturer och för att kunna tolka underförstådd information i texten, ett ordförråd som det tar lång tid att utveckla på ett andraspråk. Historieböcker är dessutom skrivna utifrån ett västvärldsperspektiv, och många historiska aktörer, platser och händelser tas för givna.
Vidare framställs händelser i det förgångna ofta som fakta, med stor plats för årtal och platser medan människor och handlingar kan vara svåra att identifiera då de döljs i abstrakta och komplexa språkliga strukturer. Samtliga dessa faktorer bidrar till att göra läsningen utmanande.
En av Lotta Olvegårds slutsatser är att andraspråksläsarnas svårigheter att förstå lärobokstexterna inte handlar om att eleverna är dåliga på svenska generellt. Svårigheterna handlar istället om att andraspråkseleverna av olika skäl inte haft möjlighet att utveckla det ofta mycket ämnesspecifika skolrelaterade språkbruk som präglar lärobokstexter i olika ämnen.
– För detta krävs en undervisning där både språk och ämnesinnehåll uppmärksammas i klassrummet, något som gynnar alla elever eftersom språket spelar en central roll för allt lärande i skolan.
Lotta Olvegård hoppas att resultaten i hennes avhandling ska leda till ökad kunskap om flerspråkiga elevers lärandesituation, inte minst i gymnasieskolans historieundervisning.
– Förhoppningsvis kan resultaten även bidra till en ökad insikt om vikten av att arbeta aktivt med skrivna texter även i gymnasieskolan och i samtliga skolämnen för att stödja läsförståelse och lärande för alla elever, säger hon.
Levande rollspel är en deltagarkultur som länge har pågått vid sidan av mer kända former av spelande, som exempelvis onlinespelet World of Warcraft. Ny forskning visar att lajv, som fenomenet populärt kallas, har rötter i många olika uttrycksformer och handlar mer om samarbete och starka upplevelser än om att vinna strider och poäng.
I en ny etnologisk avhandling av Erika Lundell vid Södertörns högskola och Stockholms universitet undersöks levande rollspel i Östersjöområdet. Hon disputerade den 10 juni.
Förkroppsligad fiktion och fiktionaliserade kroppar. Levande rollspel i Östersjöregionen. Det är titeln på Erika Lundells avhandling i etnologi.
Lajv kan liknas vid improviserad teater utan publik och utan manus. Deltagare tar roller och improviserar tillsammans ett skeende i en specifik värld, kanske en fantasyvärld à la Tolkien eller ett nutida drama som behandlar Europas flyktingpolitik.
– I min avhandling intresserar jag mig för hur lajv går till och vem som får spela vilken roll. Frågan om vad människor väljer när de till synes fritt kan iscensätta olika slags upplevelser intresserar mig. Därför valde jag att studera levande rollspel, säger Erika.
Hennes forskning bygger både på eget deltagande i olika sorters levande rollspel i flera länder samt på intervjuer och undersökningar av internetdiskussioner som handlar om lajv.
Avhandlingen visar att en viktig del av lajvandet är gemenskapen i upplevelsen tillsammans med andra.
– Jag ser lajv som en form av samarbetsinriktat berättande, säger Erika. Här är det också möjligt att spela roller som bryter mot vardagens normer om genus eller sexualitet. Ju längre ifrån normen, desto mer förarbete krävs.
Erika beskriver lajv som en händelse i tre delar: förarbetet, speldagarna och efterberättandet. Allt detta bildar tillsammans lajvhändelsen och alla delar är lika viktiga som själva speldagarna, menar hon.
Om etnologi
En etnolog studerar aktuella kultur- och samhällsfrågor och undersöker hur dessa förändras och kan förstås i sitt sammanhang både historiskt och i samtiden. Etnologer använder sig ofta av flera olika metoder och material i sin forskning.<br
Erika Lundell har genomfört sina doktorandstudier i etnologi vid Institutionen för historia och samtidsstudier och BEEGS/CBEES, Södertörns högskola, samt ämnet etnologi vid institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms universitet
Titeln är ”Förkroppsligad fiktion och fiktionaliserade kroppar. Levande rollspel i Östersjöregionen.”
Folkhögskolans roll är under förändring, det visar en avhandling från Linköpings universitet.
Folkhögskolorna associeras ofta med deras arbete att ge sina studenter ”en andra chans” till högskolebehörighet. Men från 1970-talet och framåt har folkhögskolornas kursutbud blivit viktiga drivhus för kulturella karriärsatsningar. På senare tid har utvecklingen gynnats av gymnasieskolans avreglering, som skapat fler estetiska grundutbildningar, och ett tilltagande intresse för musikeryrket.
– De musikaliska bildningsvägarna kan karaktäriseras som en pyramid, där en stor mängd ungdomar vill in. Men få antas vid de mest ansedda utbildningsprogrammen och ännu förre förmår överleva som yrkesmusiker, säger Erik Nylander, doktorand i pedagogik vid Linköpings universitet.
Hans avhandling, ”Skolning i jazz”, är den hitintills mest omfattande undersökningen som gjorts av folkhögskolornas musiklinjer och deras platser i det svenska utbildningslandskapet.
– Folkhögskolornas musikkurser har fått en viktig roll. De har utvecklats till en form av ”intermediära” utbildningar, de förbinder musikundervisningen på kulturskolor, gymnasieskolor med högskoleprogrammen och arbetsmarknaden.
Bland musikutbildningarna på folkhögskolorna är jazzutbildningarna de som anses mest prestigefyllda. Och bland jazzutbildningarna finns i sin tur en hierarki, där Skurup och Fridhems jazzlinjer är de två dominerande aktörerna med högst söktryck.
– Dessa utbildningar har en tydlig elitprofil och anses ligga i nivå med dem på Kungliga Musikhögskolan. Synen på folkhögskolan som en inkluderande institution utmanas, när man ser till de kulturella spetsutbildningarna och de hårda auditionerna, säger Erik Nylander.
En annan utvecklingstrend Erik Nylander visar på musikområdet är att andelen sökande till folkhögskolelinjer med klassisk musik sjunkit – samtidigt som jazzens utbildningsplatser blivit alltmer åtråvärda.
– Jazzen har gjort en resa i genrehierarkin under 1900-talet. Från att ha betraktats som låg och kommersiell dansunderhållning, betraktas den nu som en högstående och ”finkulturell” genre.
De som söker och kommer in på jazzlinjerna ofta har en stor mängd ärvda och förvärvade tillgångar hemifrån av ekonomisk, kulturell och musikalisk art.
– Både jazzintresset och urvalet till dessa elitutbildningar har en slagsida mot unga män ur över- eller medelklass med stora mängder kulturellt kapital.
Erik Nylander disputerade den 2 juni 2014 med avhandlingen ”Skolning i jazz. Värde, selektion och studiekarriär vid folkhögskolornas musiklinjer”.
Det var i samband med det senaste utbrottet av fågelinfluensan som Lars Skog dels förstod att det är viktigt att kunna studera pandemiers spridning och dels hur viktig förståelse för detta ämne är för samhället.
Det var då han på nytt tog upp sina doktorandstudier vid KTH efter en längre tids paus.
Resultatet blev en metod som exempelvis läkare kan använda sig av för att förstå så väl gamla pandemier som nya.
– Min forskning visar att det inte behöver vara så krångligt för doktorer och epidemiologer att använda teknik för visualisera sjukdomars geografiska spridning över en tidsperiod, säger Lars Skog.
Forskningen har bedrivits vid avdelningen för Geodesi och geoinformatik vid KTH och han har jobbat med geografisk informationsteknik (GIT) hela sitt yrkesverksamma liv. I och med att Lars Skog sedan ett antal år är anställd vid Esri har det varit naturligt att använda Esris GIS-verktyg för att kunna genomföra sina studier.
Kan då hans forskningsresultat användas i framtiden, till exempel till att förutse spridning av en pandemi?!
– Ja, absolut. Till exempel går det att ta reda på om du ska skicka ut antivirala mediciner, och var man ska sätta in vacciner först för bästa effekt. Man kan också se var det kan behövas en insats för att hålla folk isolerade. Det vill säga om en epidemi är så pass farlig att detta verkligen behövs, säger Lars Skog.
Han tillägger att studier av tidigare pandemier utgör en av hörnstenarna i sådana förutsägelser.
– Genom att studera historiska epidemier så får vi ökad förståelse för hur kommande kan se ut. Mitt forskningsresultat och metod kan också användas till att redovisa det aktuella läget i den pandemi man befinner sig i för närvarande, eller förutse hur omfattande spridningen kommer att bli. Samt var sjukdomen kommer att slå till härnäst, säger Lars Skog.
Allt datamaterial han använt sig av är svenskt, och bland de viktigaste resultaten återfinns enhetliga beskrivningar av tre pandemiers utbredning i tid och rum över Sverige. De observerade gemensamma dragen öppnar för vidare studier, både egna och andras.
– Modelleringen av Digerdödens explosiva utbredning i Sverige år 1350 är också ett viktigt bidrag av mitt arbete. I all avsaknad av samtida medicinska rapporter har vi ändå kunnat presentera högst rimliga scenarier, bland annat i form av animerade kartsekvenser. Då drabbades ett i dagens mått mätt tämligen primitivt samhälle med enorm kraft. Hur det skulle se ut om 30 procent av dagens befolkning utraderades under några månader är det svårt att i dag föreställa sig. De epidemier vi haft under senare år har ju varit av betydligt beskedligare art, men det betyder inte att faran är över för dagens globalt kontaktintensiva samhälle, säger Lars Skog.
Han tillägger att det inte är någon nyhet för honom att nästan all information är knutet till ett geografiskt område.
– Att så många nu har förstått värdet av att presentera viktig information i form av kartor har varit mycket uppmuntrande, tillägger Lars Skog.
Lars Skogs avhandling består av två huvuddelar.
Den första handlar om spatiotemporal spridning av pandemier och där har han särskilt studerat ryska snuvan 1889-1890, asiaten 1957-1958 och A(H1N1)pdm09 (svininfluensan). Till denna del av avhandlingen hör också en studie över salmonellaspridning i svenska husdjursbesättningar under åren 1993-2010.
Den andra delen av avhandlingen handlar om närmiljöns inverkan på människors välbefinnande. Finns det kopplingar mellan socioekonomisk status och tillgång till olika slags varor och tjänster i närområdet och är fysisk aktivitet och benägenhet att promenera avhängigt sättet vi bygger våra städer?
För närvarande jobbar Lars Skog med studera hur människor och utrustning rör sig på sjukhus för att bättra på förståelsen för spridning av smittor där.
Här kan du se spridningen som videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=cQ7QuRrAgHQ
Ett av riksdagens miljömål är målet om en giftfri miljö. Hur kan saneringstakten av förorenad mark öka så att riksdagens miljömål uppfylls, samtidigt som innovationsnivån på åtgärder höjs och kostnaderna för desamma sänks? Kan nya hållbarhetsanalyser höja effektiviteten i efterbehandlingen av förorenad mark? Nuvarande verktyg för riskbedömning tar lite hänsyn till föroreningars påverkan på mark och vatten.
Följden blir ofta dyra schaktningar där all jord med föroreningsnivåer över vissa riktvärden grävs bort, med låg kännedom om påverkan på mark- och vattenfunktioner. Går det att utveckla en platsspecifik metodik för riskbedömningar som skyddar mark- och vattenmiljön? Det saknas också kunskap om hur organiska föroreningar och tungmetaller i Östersjön sprider sig och skadar ekosystem. Kan nya mätmetoder för riskspridning av förorenade sediment i havet leda till bättre beslut om vilka bottnar som ska saneras först?
Idag beviljade Formas forskarråd medel till tre forskargrupper som ska studera några av dessa frågor.
– Målet med den här satsningen har varit att ta fram ny kunskap som ska bidra till att saneringstakten i Sverige ökar för att möjliggöra att miljökvalitetsmålet ”giftfri miljö” uppnås, säger Gia Destouni, huvudsekreterare på Forskningsrådet Formas.
– Samfinansiering från näringslivet med minst 50 procent har varit en rekommendation och det har varit ett krav att projekten är transdisciplinära vilket är en förutsättning för en effektiv sanering. De tre projekt som beviljas medel har såväl naturvetenskapliga, tekniska som samhällsvetenskapliga frågeställningar och vi hoppas att de kan påbörja forskningen så snart som möjligt.
Länk till de projekt som beviljats medel
Bakgrund
Formas utlyste hösten 2013 totalt 21 miljoner kronor till forskning om effektivare sanering av förorenade områden. Målet med satsningen var att ta fram ny kunskap som ska bidra till att saneringstakten i Sverige ökar och möjliggöra att miljökvalitetsmålet ”giftfri miljö” uppnås. Utlysningen gjordes i samverkan med berörda sektorsmyndigheter Naturvårdsverket och Statens Geotekniska Institut, SGI. SGI samverkar genom sitt nystartade teknik- och forskningsprogram om förorenade områden, TUFFO. Som underlag till utlysningen ligger bl.a. de kartläggningar om forskningsbehov som SGI årligen utför.
Förorenade områden är ett hot mot människors hälsa och miljön. Förorenade områden kan vara större eller mindre mark- eller vattenområden som innehåller hälso- och miljöfarliga ämnen från till exempel industrier, soptippar, gruvor eller oljedepåer. I Sverige har länsstyrelserna identifierat fler än 77 700 platser där miljöfarlig verksamhet finns eller har funnits och där förorenade områden kan förekomma. Regeringen har i den s.k. saneringspropositionen (prop. 2008/09:217) betonat vikten av att öka takten i arbetet med sanering av förorenade områden.
Idag har Formas forskarråd beviljat medel till gästforskare hos fem forskningsinstitutioner för att stärka internationellt samarbete inom Hållbart samhällsbyggande. Ett projekt handlar om vattenresursplanering vid urban och regional utveckling. I samarbete med gästforskare från USA ska svenska forskare utveckla stödverktyg för aktörer och beslutsfattare för att minimera de negativa effekter som utvecklingen kan ha på vattenresurser. Ett annat projekt handlar om att utveckla flexibla och innovativa upphandlingsstrategier vid projekterings- och bygguppdrag med hjälp av erfarenheter från Holland. Idag används prisfokuserade strategier trots att samhälleliga mål för ekonomisk, ekologisk, social och kulturell hållbarhet ställer krav på innovationsvänliga och flexibla modeller. I ett tredje projekt ska utmaningar inom hållbar stadsplanering i så kallade Urbana Labs studeras. Världen står inför stora utmaningar relaterade till klimatförändringar, annan miljöpåverkan, demografisk utveckling samt sociala och infrastrukturella problem. Syftet med detta projekt är att svenska forskare och gästforskare från England ska samverka runt olika experiment i Urbana Labs. Forskningen ska kopplas till praktik inom hållbart samhällsbyggande i Sverige.
– Vi står inför flera stora utmaningar som bland annat förväntade klimatförändringar, andra belastningar på miljön, samt demografiska förändringar med en åldrande befolkning och ökad urbanisering. Det ställer krav på ökad samverkan mellan forskningen och olika sektorer inom samhällsbyggnads-området. Här kan Sverige både bidra till och lära av andra länder, säger Gia Destouni, huvudsekreterare på Forskningsrådet Formas.
Länk till lista på de gästforskare som beviljats medel: http://www.formas.se/PageFiles/12057/G%c3%a4stforskare.xlsx
Bakgrund
Hållbart samhällsbyggande är ett brett begrepp som behandlar stad och landsbygd och innefattar planering, byggande och förvaltning av bebyggelse, infrastruktur, byggnader, anläggningar samt grön- och vattenområden, ekosystemtjänster och olika försörjningssystem för att uppnå social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. En av slutsatserna i utvärderingen av svensk samhällsbyggnadsforskning som Formas genomförde 2012-2013 är att det finns brister i internationell publicering och att det internationella samarbetet är relativt begränsat. Mot bakgrund av detta utlyste Formas 15 miljoner kronor till forskning inom samhällsbyggnadsområdet med målet att etablera internationella samarbeten av hög vetenskaplig kvalitet. Utlysningen inriktades på att bjuda in internationella gästforskare till svenska forskningsinstitutioner inom samhällsbyggnadsområdet.
Det nya läkemedlet består av mikrotabletter som doseras via en dosautomat enligt ett förprogrammerat schema. Fördelen är att dosen kan anpassas för varje individ för att undvika variationer i medicineffekt, samt biverkningar. Metoden har nu förskrivits på licens till fem patienter vid neurologkliniken på Akademiska sjukhuset sedan januari i år. De första resultaten presenteras vid en stor internationell konferens i Stockholm under veckan, 18th International Congress of Parkinson’s Disease and Movement Disorders.
– Den här metoden kan förbättra behandlingen för många personer med Parkinsons sjukdom, bland annat genom att man enkelt kan finjustera såväl doser som doseringsintervall, säger Dag Nyholm, docent och läkare vid neurologkliniken.
Läkemedlet är godkänt av Läkemedelsverket. Ansökan om pris och subvention hos TLV pågår.
Detta framgår av en avhandling från Göteborgs universitet där Anders Eklöf har studerat hur gymnasieelever resonerar när de genomför ett större projektarbete. Studien undersöker de delar av processen då eleverna arbetar självständigt i grupp utan att läraren är närvarande. Han fokuserar på det som eleverna upplever som svårt och undersöker hur de resonerar med varandra för att lösa upp de dilemman som uppkommer. 60 timmars filmad gruppinteraktion med 35 grupper om två eller tre personer under en projektarbetskurs utgör grundmaterialet. Elevernas medvetenhet om att deras självständighet blir bedömd skapar en för dem närmast omöjlig situation.
– Den självständighet de är beordrade att visa blir starkt begränsad och hela tiden styrd av deras uppfattning av vad det är som ger goda poäng i bedömningsspelet. En konsekvens är att eleverna helst undviker att diskutera olika typer av problem med sina lärare eftersom det kan påverka bilden av hur självständiga de är, säger Anders Eklöf.
Eleverna tvingas förhålla sig till två fundamentalt olika sätt att förstå vad ett projekt går ut på. Dels det innehållsliga – att producera något nytt och kreativt – dels att försöka anpassa sig till hur de förutser att arbetet kommer att bli bedömt i slutändan. Vid bedömning av projektet tillmäts process och produkt lika stort värde.
– Eleverna betonar än det ena och än det andra. Det är en god beskrivning av att vara elev i dagens allt mer individualiserade skola. Att bara fokusera på det innehållsliga framstår inte som en tillräcklig strategi. Elever tvingas ofta aktivt välja mellan till synes oförenliga instruktioner, säger Anders Eklöf.
Projektarbetsformen sägs ofta vara i enlighet med nödvändig kompetens i det moderna informationssamhället. I avhandlingen dras slutsatsen att strävan efter att utveckla projektkompetens ihop med individualiserade arbetsformer är något som ökar elevernas osäkerhet och därmed deras riskmedvetenhet. Detta kan ses både som en spridning av risksamhället till utbildningsmiljöer och som en strategi för att förbereda eleverna för samma samhälle.
Anders Eklöf lyfter nya perspektiv och för fram ett antal olika verktyg som kan vara till hjälp vid analys av klassrumsarbete. I avhandlingen visas hur flera av eleverna, trots de utmaningar de ställs inför, klarar att förhålla sig till de två olika synsätten och även kan balansera mellan dem.
FAKTA
Anders Eklöf lägger fram sin avhandling Project work, independence and critical thinking vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Disputationen sker fredagen den 13/6 klockan 13.00 vid Högskolan Kristianstad, sal 7:318, (aulan).
Läs avhandlingen
Försäljningen av antibiotika för användning till djur är låg i jämförelse med flertalet andra EU-länder.
– Det finns ett stort engagemang för antibiotikafrågorna i Sverige och det är glädjande att avläsa effekten av detta i statistiken, säger Christina Greko.
Veterinär Björn Bengtsson, SVA, manar också till fortsatta ansträngningar:
– Resistensläget bland svenska djur är fortfarande mycket gott, men det kan snabbt försämras om vi inte är vaksamma. Fortlöpande övervakning är därför viktig.
Resistens av ESBL-typ, hos tarmbakterier från livsmedelsproducerande djur, har under senare år uppmärksammats i flera länder. I Sverige har bakterier med ESBL-resistens tidigare påvisats hos såväl sällskapsdjur och hästar som hos fjäderfä, grisar och nötkreatur.
– Våra undersökningar under 2013 visar att ESBL-resistens finns hos bakterier från kalvar men att det är ovanligt. Men om antibiotika används oansvarigt är det sannolikt att bakterierna skulle få en vidare spridning, fortsätter Björn Bengtsson.
ESBL är en förkortning av engelskans extended spectrum beta-lactamases och står för enzymer som bryter ned antibiotikatyper som penicilliner och cefalosporiner. Dessa antibiotika blir därmed verkningslösa.
Rapporten Swedres-Svarm är ett samarbete mellan Folkhälsomyndigheten, med data om människor, och Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA), med data om djur från det veterinära övervakningsprogrammet Svarm.
Referenslänk: Läs Swedres- Svarm-rapporten
– Min forskning visar att ungdomar som inte har direkta erfarenheter och kunskaper om de politiska institutionerna utvecklar attityder till hela det politiska systemet utifrån sin relation till sina lärare, säger Ali Abdelzadeh.
Studien visar också att ungdomar som redan har en negativ inställning till politiska institutioner oftare upplever att de blir orättvist behandlade av sin lärare.
– Det innebär att samtidigt som lärarna har möjlighet att förändra elevernas attityd till politiken kan de också straffas av elevers förutbestämda idéer om hur samhället fungerar. Idéer som kan komma från föräldrar, kompisar eller media till exempel. Det går åt båda hållen, säger Ali Abdelzadeh.
Samtidigt betonar han att det politiska missnöjet inte är enbart negativt utan kan vara en bra drivkraft till förändringar i samhället. Han har delat in de kritiska ungdomarna i olika grupper och det är ungdomar som är missnöjda men ändå tror på demokratin, som han ser som en tillgång. De är bland annat mer intresserade av politik och samhällsfrågor, är mer toleranta gentemot människor från andra kulturer och har en högre grad av social tillit jämfört, exempelvis, med ungdomar som avfärdar demokratin som samhällsform.
– Det som gör dessa ungdomar till en tillgång är deras beredskap att bryta mot lagen om det skulle behövas. Men man ska skilja på dessa ungdomar, som kan tänka sig att demonstrera olagligt eller utföra aktioner där ingen kommer till skada, och ungdomar som jag klassar som fientliga, säger Ali Abdelzadeh.
De fientliga ungdomarna är inte enbart missnöjda med hur demokratin fungerar i praktiken utan föredrar andra ideologier och de kan tänka sig att bryta mot lagen även om andra kommer till skada.
– Det är den kombinationen som gör att de är ett potentiellt hot mot demokratins funktionssätt och effektivitet.
Den största gruppen ungdomar och unga människor är trots allt nöjda med hur det politiska systemet och dess institutioner fungerar i praktiken och tror på demokratin som idé och samhällssystem.
– Vår forskning visar att majoriteten av ungdomar är engagerade och intresserade. Inte på traditionellt vis inom partier, men att de är redo att träda fram om det behövs, avslutar Ali Abdelzadeh.
I den aktuella studien har en internationell grupp forskare undersökt vikt, längd, midjemått och fettprocent hos omkring 10 000 barn i Sverige, Tyskland, Spanien, Italien, Cypern, Belgien, Estland och Ungern.
Resultaten, som presenteras i Bulgarien idag vid den årliga europeiska konferensen om fetma, visar att barn som baserar sin kost på reglerna för den så kallade medelhavsdieten har 15 procent lägre risk att bli överviktiga eller feta jämfört med andra barn. Resultaten var oberoende av barnens ålder, kön, socioekonomisk status och hemland.
I studien fick föräldrarna via enkäter och ett urval telefonintervjuer svara på frågor om barnens kostvanor. Svaren poängsattes så att större följsamhet mot medelhavsdieten, det vill säga mycket grönsaker, frukt, nötter, fisk och och spannmål, gav högre poäng.
Överraskande nog visar resultaten att svenska barn är “bättre” på att följa medelhavsdietens principer än barn i medelhavsområdet: de italienska barnen hamnade tvåa i poängskalan, medan barn i medelhavslandet Cypern placerade sig sist.
– Benägenheten att följa en medelhavsliknande kost tycks alltså vara oberoende av den geografiska hemvisten. Det här bör EU ta fasta på genom att ge medelhavsdieten större uppmärksamhet i strategier för förebyggande av fetma, inte minst i de länder där vi ser en lägre benägnhet att följa dietens principer, säger Gianluca Tognon, forskare vid Sahlgrenska akadmin, som lett den internationella studien.
– I dag upplever många unga kvinnor en press att förverkliga sig själva, vilket innebär att de ska vara perfekta och framgångsrika, samtidigt som de vill leva upp till traditionella förväntningar om att ha omsorg och ta ansvar för andra i deras omgivning. Det skapar problem, exempelvis i form av att många utvecklar ett självkritiskt och dömande förhållningssätt till sig själva, säger Maria Strömbäck, som är doktorand vid institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering.
I sitt avhandlingsarbete har Maria Strömbäck samlat in frågeformulär samt genomfört intervjuer med unga kvinnor i åldern 16-25 år som vänt sig till en ungdomshälsomottagning för stressrelaterade problem, samt för att få medverka i en stresshanteringskurs. I formulären framkommer att de samtidigt som de söker för stressrelaterade problem kan dölja komplexa självskattade symtom på psykisk ohälsa och psykosomatiska besvär, som exempelvis, ångest, nedstämdhet, värk- och smärtproblematik, koncentrationssvårigheter och sömnproblem. De kan även uppge en negativ självbild och en minskad kroppslig tillit.
Ett viktigt problem som Maria Strömbäck lyfter fram i sin avhandling är att många av de unga kvinnorna ofta upplevde en press att hantera förväntningar och ideal kopplade till normer kring ung femininitet. Många vill uppnå ideal där de ska förverkliga sig själva, samtidigt som de ska leva upp till traditionella förväntningar som innefattar att de behöver ha omsorg och även ta ansvar för andra människor.
– Det här leder i sin tur till att många lever med en känsla av att inte duga och räcka till, och även att de har skuldkänslor för att inte kunna hantera sin pressade situation. Många av kvinnorna rapporterade även existentiella förluster, som uttrycktes i form av känslor av maktlöshet och meningslöshet, säger Maria Strömbäck.
Hon konstaterar dock att deltagandet i en genusmedveten interventionsmodell, en så kallad stresshanteringskurs, kan skapa förutsättningar för förändring. Enligt avhandlingen upplevde deltagarna att kursen var en ”social oas” där de i diskussioner och samtal med andra unga kvinnor kunde få perspektiv på sina stressupplevelser.
Kombinationen av samtal, avspänningstekniker, kroppskännedom och massage bidrog till känslor av hopp då de kunde uppleva kroppslig förändring som ökad avspänning och välbehag, samt stärkt stabilitet och balans. Kvinnorna upplevde också att de fick möjlighet att stanna upp och reflektera, vilket gjorde att de kunde omvärdera sin självuppfattning, samt bli mindre kritiska och mer uppmuntrade.
– Den sammantagna upplevelsen bidrog till att de kände sig stärkta att kunna göra andra prioriteringar och val i relation till sin omgivning, både i att kunna sätta gränser och minska sitt ansvarstagande för andra. Efter kursens slut uppgav de unga kvinnorna att de hade minskade symtom på psykisk ohälsa och kroppsliga besvär, de hade en mer positiv självbild och upplevde en ökad förnöjsamhet och tilltro till den egna kroppen, säger Maria Strömbäck.
Även om fler kontrollerade studier och utvärderingar behöver genomföras innan modellen är färdigutvecklad anser Maria Strömbäck att psykosomatiskt orienterade fysioterapeuter kan utgöra en betydelsefull kompetens i verksamheter som möter unga inom hälso- och sjukvården, som till exempel vid ungdomshälsomottagningar, inom skolhälsovården och ungdomspsykiatrin. En sådan kompetens kan bidra till att psykisk ohälsa kan upptäckas i ett tidigare skede samt skapa förutsättningar för att stärka kroppsliga resurser som kan gynna känslor av egenmakt och aktörskap att kunna påverka och förändra sin egen situation. En annan viktigt aspekt för att fånga upp psykisk ohälsa och för att locka unga att söka hjälp i tid är också att erbjuda ungdomsvänliga miljöer där unga känner sig sedda och lyssnade till.
– Det är oerhört viktigt att vården upptäcker och uppmärksammar unga kvinnors stressrelaterade problem i tid för att förhindra allvarlig och långvarig psykisk ohälsa. Samtidigt är det också angeläget att synliggöra och att öka förståelsen för unga kvinnors uttryck av psykisk ohälsa utan att deras problem sjukliggörs eller bagatelliseras, säger Maria Strömbäck.
Maria Strömbäck arbetar som specialist i psykiatrisk- och psykosomatisk fysioterapi/sjukgymnastik vid psykiatriska kliniken, Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Under hennes doktorandutbildning har hon varit knuten till genusforskarskolan, Umeå centrum för genusstudier, enheten för fysioterapi, institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, samt enheten för psykiatri, institutionen för klinisk vetenskap. Maria Strömbäck kan nås på:
Foto: Maria Strömbäck
FAKTA
Fredagen den 13 juni försvarar Maria Strömbäck sin avhandling med titeln: Skapa rum. Ung femininitet, kroppslighet och psykisk ohälsa – genusmedveten hälsofrämjande intervention. (Engelsk titel: Create space. Young femininity, body and mental health – a gender-sensitive and health promoting intervention.) Opponent är Gunvor Gard, professor vid Hälsovetenskap, hälsa och rehabilitering, Luleå tekniska universitet. Huvudhandledare: Maria Wiklund. Disputationen äger rum kl. 09.00 i Aulan, Vårdvetarhuset, Umeå universitet.
Avhandlingen är publicerad digitalt