Genom andra skapas vi själva
Ett nyfött barn kan inte känna till exempel skam eller lycka. Emotionella erfarenheter uppstår och utvecklas genom vår relation till den yttre världen, framförallt genom vår relation till andra människor. Vi skapar oss själva som individer genom att överta andras kroppsliga förhållningssätt till oss själva och vår omgivning. Detta är en nödvändig förutsättning för möjligheten till emotionalitet och i sin tur till reflexivitet – känslan och tanken om vem vi är eller vill vara. På så sätt är våra känslor och tankar socialt givna.
Detta säger Emma Engdahl, sociolog vid Örebro universitet, i sin kommande avhandling. Enligt henne är våra emotionella erfarenheter kroppsliga värderingar av vår relation till omgivningen. Ett exempel på hur hon menar att vi internaliserar emotioner är följande:
En liten pojke sitter på ett vitt badrumsgolv. På avstånd ser det ut som han målar det brun. När man kommer närmare ser man att han leker med sin avföring. Den ena stunden är pojken ensam i sin lek. Nästa stund har han sällskap. En spänd kropp rusar emot honom. Ett hopskrynklat ansikte är nära. En röst i falsett skriker ”fy, äckligt”. Pojkens lek med avföringen upphör. Efter upprepade avbrott av denna typ, undviker pojken sin avföring. Hans kropp blir spänd, den stänger sig, i relation till avföring. Pojken känner någonting som han ännu inte namngett. Emellertid har andra redan satt ett ord på hans känsla – äckel. Bilden av pojken som leker med sin avföring är frånstötande. Sedd från den andres perspektiv känner pojken inte bara äckel för sin avföring, utan också för sig själv i en sådan situation.
Som kroppsliga värderingar av vår relation till omgivningen har våra känslor eller emotionella erfarenheter en stor betydelse för vem vi är eller vill vara. Men, det är främst när de emotionella erfarenheterna av världen utmanas av ett alternativt sätt att känslomässigt uppleva samma värld som vi på allvar börjar reflektera över vilka vi själva är.
Ett annat exempel på hur andra människors förhållningssätt till oss själva blir vårt eget förhållningssätt till oss själva ger Engdahl i en generell iakttagelse om hur män och kvinnor beter sig i en TV-soffa.
– Män sitter bredbenta och talar högt och mycket, medan kvinnor sitter med benen i kors och skrattar. Där ser vi en struktur som bestämmer hur vi ser på oss själva. Om vi känner oss blyga eller modiga eller kvinnliga eller manliga, det är kroppsliga förhållningssätt, sätt att vara i världen som vi övertar från omgivningen. Men genom att ändra sitt kroppsliga förhållningssätt kan man ändra sitt jag.
Emma Engdahl är född i Laholm och disputerar 5 mars 2004 klockan 13 i Hörsal F, Örebro universitet. Avhandlingen är i ämnet sociologi med titeln: ”A Theory of the Emotional Self: From the Standpoint of a Neo-Median”.
Foto på Emma Engdahl finns att hämta på följande adress:
http://stork.oru.se/massmedia/bildarkiv.html#engdahl
Kontaktinformation
För mer information kontakta Emma Engdahl på telefon 019-30 35 19 eller 0739-51 71 48.