Beräkning på kompositer
Olika koncept för simulering av styvhet och hållfasthet hos kompositstrukturer använda i bilindustrin har utvecklats. Förbättrad optimering av en produkt baserat på beräkningsresultat blir en möjlig tillämpning, liksom att spara utvecklingstid genom att beräkna i stället för att prova komponenter.
Simulering är ofta att föredrag före provning eftersom det sparar tid.
Faktum är att behovet av provning ofta nämns som en av stötestenarna för mer användning av kompositer, blandmaterial, inom bilindustrin och speciellt gäller detta bärande strukturer.
– Om man ska simulera hållfasthet på en kompositstruktur behöver man ha en modell som beskriver hur materialet beter sig under belastning, säger doktoranden Magnus Oldenbo som disputerar den 14 juni med avhandlingen Anisotropy and non-linear effects in SMC composites – From material data to FE-simulation of structures.
Kompositmaterial är sammansatta av flera, mikroskopiskt skilda delar och enligt tidigare forskning modelleras sådana material antingen genom att man beskriver materialets ingående delar var för sig (mikromekanik) eller genom att man beskriver förändringar av materialets egenskaper (kontinuummekanik).
– I min avhandling har jag studerat elastiska och tidberoende, så kallat viskoelastiska, och skademekaniska egenskaper hos komposit med dessa respektive metoder. Kompositen i det här fallet är uppbyggd huvudsakligen med polyester och glasfiber som grund. Denna komposit används bland annat inom bilindustrin, bland annat i flera Volvo-modellers (V70, XC70 och XC90) bakluckor, säger Magnus Oldenbo.
Upplysningar: Magnus Oldenbo, tel. 031-325 69 24, moldenbo@volvocars.com eller universitetets pressansvariga Lena Edenbrink, tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22 eller lena.edenbrink@adm.luth.se