Digiwall – den interaktiva klätterväggen
Vad finns det för anledning att skapa en musikalisk klättervägg? Vilken nytta kan en sådan ha? I nästa vecka presenteras det första examensarbete som gjorts av en medieteknikstudent vid Luleå tekniska universitet.Radek Kapica har deltagit i utvecklingen av en interaktiv klättervägg, ett projekt med syfte att försöka skapa ett fysiskt aktiverande spel och kreativt musikinstrument för barn som drivs av forskningsinstitutet Interactive Institute i Piteå.
När Medieteknikprogrammet vid Luleå tekniska universitetet startade, var kursorten Piteå. Efterhand fick programmet en tydligare teknisk inriktning, och i samband med det flyttades programmet till Luleå och Institutionen för systemteknik.
En av de studenter som ingick i den första kullen medieteknikstudenter är Radek Kapica, som måndagen den 6 september presenterar sitt examensarbete – ”Utveckling av interaktiv klättervägg”.
– Syftet med att utveckla klätterväggen är att försöka skapa ett fysiskt aktiverande spel och kreativt musikinstrumet för barn, skriver Radek Kapica i inledningen till sitt examensarbete.
– Klätterväggen ska i första skedet kunna användas som musikinstrument, varje klättergrepp ska ge audiell feedback vid beröring.
Klätterväggen, som alltså finns på ”riktigt”, är just nu på väg till Luleå och kommer att finnas på plats när Radek Kapica berättar om syftet, målet och hur han konstruerat sin vägg.
Medias representanter hälsas varmt välkomna till presentationen!
Dag: Måndagen den 6 september
Plats: Eislabs demostudio, A 1514, campus Luleå
Tid: Klockan 15.00
Kontaktinformation
Upplysningar: Radek Kapica, tel. 070-329 99 27, Interactive Institutes studiochef Katarina Delsing, tel. 0911-930 11, 070-666 88 67, katarina.delsing@tii.se eller universitetets pressansvariga Lena Edenbrink, tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22 eller lena.edenbrink@ltu.se