Rum i rörelseAvhandling om Ingmar Bergmans scenografi
Scenografi för teater är så mycket mer än ting på en scen eller en arkitektonisk fond för en uppsättning. Det är ett rum i ständig förändring, påverkat av skådespelare, ljus och ljud – alla de faktorer som gör en teaterföreställning till en levande och dynamisk händelse.
Ibland är förvandlingen av det scenografiska rummet dramatisk, med fallande tak eller sönderslagna väggar. Andra gånger är förändringen så subtil att betraktaren främst märker den som en svag känsla.
Hur kan scenografiska rörelser beskrivas och analyseras? Hur fångar man som åskådare scenografins förändringar, ibland så korta som ett ögonblick? Vilken betydelse har de i en föreställning?
I sin avhandling studerar konstvetaren Magdalena Holdar vid Stockholms universitet scenografi till åtta uppsättningar av regissören Ingmar Bergman, uppsatta mellan åren 1984 och 1998. I uppsättningarna förekommer olika former av scenografiska förändringar, som uppstår genom skådespelarnas rörelser i rummet. Hon belyser hur skådespelarna får scenografin att växa, perforeras eller till och med rotera kring sin egen axel.
Genom att studera videoupptagningar har Magdalena Holdar kunnat belysa vidden av scenografins delaktighet i dessa Bergman-uppsättningar. Hon lägger fokus på interaktionen mellan skådespelare och rum och betonar på så vis det kollektiva arbete som ligger bakom en teaterföreställning. När uppsättningen spelas kväll efter kväll är det till slut skådespelare och publik som formar teaterns rum, det rum som regissör och scenograf skapat förutsättningarna för.
Doktorsavhandlingens titel: Scenography in Action. Space, Time and Movement in Theatre Productions by Ingmar Bergman.
Disputationen äger rum fredagen den 22 april 2005 klockan 10.00 i hörsal D8, Södra huset, Frescati. Opponent är fil. dr Hans Hayden, Uppsala universitet.
Magdalena Holdar kan nås på telefon 0705-24 67 62 eller e-post m.holdar@telia.com (Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, 106 91 Stockholm.)