Artikel från Vetenskapsrådet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

29 november 2006

Sjunkande läsförståelse väcker oro hos läsforskare

Flera undersökningar visar att läsutvecklingen hos svenska skolbarn har försämrats sedan 1970-talet. Den 8 december presenterar några läsforskare resultaten av sin forskning och diskuterar lösningar. Varför har en del barn svårt att läsa, och vad kan vi göra åt det?

I boken Den hemliga koden – aktuell forskning om läsning som är först ut i Vetenskapsrådets nya serie pocketerad populärvetenskap, tas läsforskning upp ur olika vetenskapsperspektiv. Varför har en del barn svårt att läsa? Sitter det i generna eller är det miljön i hemmet eller i skolan som påverkar? Vad säger forskarna och vad kan vi göra åt det?

Deltar gör bl a:

• Lena Fischer, chef för avdelningen för utbildningsfrågor på Skolverket

• Juha Kere, professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet

• Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet och huvudsekreterare för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté

• Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm

•Elisabet Nihlfors, doktor i pedagogik och biträdande huvudsekreterare vid Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté

• Monica Reichenberg, docent vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet

• Ulrika Wolff, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet

Kontaktinformation
Tid: Fredag 8 december, kl 8.30-11.30

Plats: Citykonferensen Ingenjörshuset på Malmskillnadsgatan 46, Stockholm

Anmälan görs till Sofia Wallstén, sofia.wallsten@vr.se.

Mer information om seminariet: Sofia Wallstén, informationsansvarig utbildningsvetenskap
sofia.wallsten@vr.se, 08-546 44 319

Om pressfrågor: Annakarin Svenningsson, pressansvarig
anna.karin.svenningsson@vr.se, 08-546 44 219

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera