Sjunkande läsförståelse väcker oro hos läsforskare
Flera undersökningar visar att läsutvecklingen hos svenska skolbarn har försämrats sedan 1970-talet. Den 8 december presenterar några läsforskare resultaten av sin forskning och diskuterar lösningar. Varför har en del barn svårt att läsa, och vad kan vi göra åt det?
I boken Den hemliga koden – aktuell forskning om läsning som är först ut i Vetenskapsrådets nya serie pocketerad populärvetenskap, tas läsforskning upp ur olika vetenskapsperspektiv. Varför har en del barn svårt att läsa? Sitter det i generna eller är det miljön i hemmet eller i skolan som påverkar? Vad säger forskarna och vad kan vi göra åt det?
Deltar gör bl a:
Lena Fischer, chef för avdelningen för utbildningsfrågor på Skolverket
Juha Kere, professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet
Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet och huvudsekreterare för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm
Elisabet Nihlfors, doktor i pedagogik och biträdande huvudsekreterare vid Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Monica Reichenberg, docent vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
Ulrika Wolff, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
Kontaktinformation
Tid: Fredag 8 december, kl 8.30-11.30
Plats: Citykonferensen Ingenjörshuset på Malmskillnadsgatan 46, Stockholm
Anmälan görs till Sofia Wallstén, sofia.wallsten@vr.se.
Mer information om seminariet: Sofia Wallstén, informationsansvarig utbildningsvetenskap
sofia.wallsten@vr.se, 08-546 44 319
Om pressfrågor: Annakarin Svenningsson, pressansvarig
anna.karin.svenningsson@vr.se, 08-546 44 219