Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

7 januari 2009

Ett intensivare mediebrus omkullkastar marknadsföringslogiken

Kan du berätta hur många reklambudskap du sett eller hört sedan du vaknade i morse? Antagligen inte. Idag möts vi av reklambudskap överallt: i tidningar och butiker, på restauranger och sportarenor – till och med våra vänner är bärare av dessa budskap. I en färsk avhandling från Handelshögskolan i Stockholm undersöker Sara Rosengren hur detta brus påverkar marknadskommunikationens förutsättningar och uttryck.

– Att nå fram med ett budskap i dagens mediala brus är mer problematiskt än vad man tidigare har uppmärksammat. I diskussionerna ligger fokus ofta på mängden budskap, men aspekter som samtidig exponering av konkurrerande varumärken och konsumentens upplevelse av kommunikationen är minst lika viktiga, säger Sara Rosengren.

Dessa olika aspekter av brus ställer de kommunicerande företagen inför en mängd olika utmaningar. Exempelvis gör ett högt brus konsumenter mer benägna att undvika och misstro marknadskommunikationen. Samtidigt är det upplevda bruset inte direkt kopplat till antalet budskap.

– Till exempel uppfattas Gula Sidorna som mindre brusig än en tidning, trots att innehållet enbart består av reklam, säger Sara Rosengren.

Genom att studera marknadskommunikation i brusiga miljöer sätter Sara Rosengren frågetecken för en rad etablerade ”sanningar” i reklambranschen. Exempelvis visar sig slogans medföra risk för varumärkessammanblandning, opassande medieval faktiskt kunna öka kommunikationseffekterna av en annons och reklam vinna över publicitet när det kommer till att skapa uppmärksamhet kring ett varumärke.

Kontaktinformation
För mer information, vänligen kontakta:
Sara Rosengren
Tel: 08-736 9567
E-post: Sara.Rosengren@hhs.se

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera