Vad hindrar konkurrens på internationella marknader?
Det bedrivs ett omfattande arbete för att harmonisera internationella regler för konkurrens, inte minst inom EU. Men vi vet inte mycket om hur företag i olika länder uppfattar hinder för konkurrens och hur man möter hindren. I en artikel som publicerats i European Business Review utvecklar professor Anders Pehrsson en modell för effekter av konkurrenshinder på företags marknadsstrategier.
Modellen beskriver olika typer av konkurrenshinder och samband med bredden på ett företags produkt/marknadsområde och hur företaget konkurrerar.
För att utveckla modellen studerar Pehrsson vilka hinder för expansion som svenska företag uppfattar i Sverige och Polen. Hindren härrör från affärsmiljön och från myndigheters krav t ex i form av konkurrensregler. I studien har 98 företagsledare i Sverige och 72 företagsledare i Polen besvarat en enkät.
De fem viktigaste hindren i Sverige härrör från affärsmiljön (produkter måste kundanpassas, det finns många konkurrenter, etableringskostnaderna är höga, få konkurrenter dominerar och stora konkurrenter dominerar). I samtliga signifikanta skillnader mellan länderna som avser affärsmiljön upplever företagsledarna i Sverige större problem än de i Polen.
Hit hör svårigheter med att produkterna måste kundanpassas, kunder är lojala mot tidigare leverantörer, lokala företag dominerar och det är dyrt för en kund att byta leverantör.
– Detta pekar på att det i Sverige är svårt att bryta igenom de relationer som byggts upp mellan kunder och leverantörer säger Anders Pehrsson. Men ett litet lokalt företag har å andra sidan stora möjligheter att försvara sin position på marknaden.
I Polen härrör de fem viktigaste hindren både från affärsmiljön och den politiska miljön. Till de senare hindren hör att det är svårt att identifiera och leva upp till myndigheters krav i Polen. När det gäller den politiska miljön upplever företagsledarna i Polen större problem än sina kollegor i Sverige. I Polen behöver företagen alltså utöver en effektiv marknadsstrategi också en välutvecklad politisk förmåga.
Forskningen finansieras av Nicolinstiftelsen CN70 vid Svenska Nationalkommittén av Internationella Handelskammaren.
Anders Pehrsson är professor i företagsekonomi, civilingenjör och forskningsledare vid Ekonomihögskolan vid Växjö universitet.
Kontaktinformation
För mer information kontakta Anders Pehrsson, tel. 0470/708000, e-post: Anders.Pehrsson@vxu.se