Artikel från Linköpings universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

29 juni 2009

Ungdomlig medelålder i kroppsligt förfall

Ålder är ett tänjbart begrepp. Å ena sidan kronologisk ålder och kroppsligt förfall. Å andra sidan mental ålder och ungdomlighet.

”Vi är i princip lika unga, bara mer erfarna.” skriver M Magasin, en av tidningarna i en studie av ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40 av Karin Lövgren, etnolog och nybliven doktor vid Linköpings universitet.

När penningstarka fyrtiotalister nått medelåldern blev annonsörerna tillräckligt intresserade för att tidningar för kvinnor över 40 skulle vara lönsamma. Karin Lövgren har analyserat innehållet i Tara, Laura och M Magasin, intervjuat medelålders kvinnor och verksamma i reklambranschen och veckopressen.

– Medelåldern hyllas och beskrivs som en period med framtida möjligheter och frigörelse från familjebanden, ungefär som i tonåren. Samtidigt får läsarna råd om hur ålderstecken som gäddhäng, muffinsmidja och julgranskropp ska motarbetas, berättar Karin Lövgren och konstaterar att budskapet om ålder och ungdomlighet inte bara är dubbelt utan också svårt att leva upp till.

– Tidningarnas och annonsörernas budskap är att ”se lika ung ut som man känner sig”. Stigande ålder ger erfarenhet och mognad men medför också ett slags statusförlust som måste kompenseras med ungdomlighet.

Medelålderstidningarnas läsare tycker att innehållet är bekräftande och gör det möjligt att hålla sig ajour med vad som är modernt. De talar om läsningen som underhållande småprat som man blädderläser – hoppar över det man inte vill läsa och engagerar sig i det som lockar eller berör.

I Karin Lövgrens textkritiska granskning blir medelålderstidningarnas ideologi tydlig. Artiklar som beskriver förebilder lägger stort ansvar på individen eftersom de inte tar upp strukturella hinder och möjligheter för människor på arbetsmarknaden.

Tidningarnas fokus på skönhet förstärker att utseendet är viktigt för kvinnor. Men tidningarna synliggör också medelålders kvinnor – en grupp som tidigare varit jämförelsevis osynlig i medierna.

Kvinnorna själva har en kluven inställning till ålder. De känner inte igen sig i spegeln och ser sig som tvungna att hålla sig unga på ett sätt som tidigare generationers kvinnor inte behövde. De nämner mormors kjolar med resår i midjan med avund men tycker ändå de kan åldras friare än förr. Samtidigt är det svårt att hitta en passande stil som inte är vare sig tantig eller desperat ungdomlig.

Avhandlingen lades fram vid Linköpings universitet, den 5 juni 2009. Den heter ”Se lika ung ut som du känner dig”. Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40.

Kontaktinformation
Kontakt: Karin Lövgren, 0733-764662, lovgren.karin@gmail.com

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera