Studenterna gör flygplan för studier av Mars yta
En grupp studenter inom rymdingenjörsutbildningen vid Luleå tekniska universitet har konstruerat ett flygplan som är avsett att kunna studera planeten Mars yta.
Studenter vid Luleå tekniska universitet har i ett projekt kallat Marvel, inom rymdingenjörsutbildningen, konstruerat ett flygplan med samma namn som ska kunna utforska planeten Mars yta. Den europeiska rymdorganisationen ESA har i en andra prövning godkänt studenternas förslag till flygplanskonstruktion.
– Det var skönt eftersom det var mycket jobb upp till den punkten och det var många långa nätter då vi satt 13 personer i en stor grupp och arbetade, säger Philip Påhlsson som är studenternas projektledare och studerar till civilingenjör i rymdteknik vid rymdcampus i Kiruna som tillhör Institutionen för system- och rymdvetenskap vid Luleå tekniska universitet.
Studenterna vid LTU har utvecklat ett flygplan som är kapabelt att flyga på väldigt höga höjder, upp till 30 kilometers höjd ovanför jorden. Det är ungefär samma förhållanden som gäller på Mars vad gäller tryck och temperatur. Studenternas flygplan har hittills passerat två tester i rymdorganisationen ESA:s rymdforskningsprogram BEXUS.
Deras lösning påminner om ett vanligt glidflygplan och är ett steg på vägen mot att kunna studera planeten Mars yta, bättre än tidigare försök. Genom ESA:s projekt får studenterna, om de godkänns i alla steg, möjlighet att testa sitt flygplan genom ett lyft till hög höjd med en heliumballong. I deras lösning ingår även utveckling av en markstation där de kan kontrollera planets styrning.
– Vi ser i Google Earth faktiskt där vi sitter med en joystick och kan styra den och får upp på dataskärmen exakt var den befinner sig och vi utvecklar även ett system för hur vi kan fästa den på ballongen och släppa den via ett telekommando, säger Philip Påhlsson.
Studenternas projektet har väckt stort intresse bland Erasmus Mundus studenter från SpaceMaster programmet och projektgruppen har utökats till ett 20-tal personer. Man har även utlyst en tävling riktad till andra LTU:studenter med deadline en 15 april om vem som ska få styra Marvel. Läs mer om tävlingen och projekt Marvel.
En del tidigare försök att utforska planeten Mars har gjorts med markbaserade fordon och satelliter, där det först nämnda har begränsad räckvidd och det senare inte kan användas för att göra fältmätningar. En luftburen farkost, som LTU-studenternas flygplan, ska kunna övervinna sådana problem genom att den kan undersöka ett större område och har förmåga att göra atmosfäriska mätningar på Mars yta. I slutet av april står LTU:studenterna inför en tredje prövning (critical design rewiev) då flygplanets design ska vara helt klar.
– Vi ska ha definierat varje litet skruvhål, vartenda litet material och gjort alla simuleringar, säger Philip Påhlsson som tillsammans med sina studentkollegor reser till ESA:s tekniska enhet i Nordijwiik, Holland för att presentera flygplansdesignen.
Samtidigt har studenterna redan påbörjat nästa steg i projektet med att testa hårdvaror, elektronikkomponenter o d inför bygget av flygplanet. LTU-studenternas projekt Marvel ingår i den europeiska rymdorganisationen ESA:s Forskningsprogram REXUS/BEXUS. Det är ett program som i sin tur genomförs i samarbete mellan tyska Aerospace Center (DLR), den svenska Rymdstyrelsen och den Europeiska rymdorganisationen ESA. Det stöds även av Esrange Space Center och Mobile Rocket Base.