Motstridiga krav när skolelever lär sig söka information
Informationskompetenser handlar om att veta hur man hittar information i olika sammanhang och hur man bedömer och använder den information man hittar. Hur lär sig barn i början av sina ”skolkarriärer” söka och använda information? Vilka krav på lärande ställs på eleverna? Dessa frågor tar Anna Lundh upp i sin avhandling.
Anna Lundh är forskare vid Institutionen bibliotek- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås och hon har forskat om barn som ”forskar”. Med hjälp av en videokamera har hon i sina empiriska studier observerat skolelever som arbetar projektbaserat.
– Under den första tiden i skolan lär sig barn vad det innebär att vara elev, vilket de sedan är väldigt länge. Jag ser informationskompetenser som en del av att vara läs- och skrivkunnig, inte som vissa som ser det, som en vuxenkompetens, säger Anna Lundh.
I sin avhandling konstaterar hon att elever möts av motstridiga krav när det kommer till att utveckla informationskompetenser.
– Till exempel förväntas barnen ställa ”genuina” frågor, samtidigt som de måste ställa dem på ett sätt som passar in i skolan. Motstridiga krav skapar svårigheter för både barn och pedagoger. Jag tror många, både lärare och bibliotekarier, kommer att känna igen sig i avhandlingens resultat.
Avhandlingen
Doing research in Primary School: Information Activities in Project-Based Learning
Disputation
21/10 kl. 13:15 sal M204, Högskolan i Borås
Spikning
30/9 kl. 13 i Biblioteket, Högskolan i Borås
Avhandlingen kommer också att finnas tillgänglig elektronisk på http://hdl.handle.net/2320/8610
Kontaktinformation
För mer information
Anna Lundh, 033-435 59 91, anna.lundh@hb.se