Eldprov för Sveriges längsta biltunnel
När den planerade motorvägsleden Förbifart Stockholm står klar i mitten av 2020-talet, blir den med sina 18 km en av världens längsta biltunnlar i stadsnära miljö. Nyligen fick några av Sveriges experter inom tunnelsäkerhet i uppgift att ta reda på hur utrymningsvägarna bäst bör utformas så att bilisterna snabbt hittar ut vid exempelvis en brandolycka.
– Behoven skiljer sig väldigt mycket från fall till fall. Därför måste vi noggrant testa oss fram till den bästa lösningen för just den här tunneln, säger Enrico Ronchi, forskare i brandteknik vid Lunds Tekniska Högskola som tillsammans med kollegan Daniel Nilsson ska ta fram en lösning för Trafikverkets räkning.
Vissa förutsättningar är givna: tunneln kommer att bestå av två parallella tunnlar med varsin trefilig väg. Med jämna mellanrum finns utrymningspassager med brandsäkra dörrar som leder till säkerheten i granntunneln.
Komponenter som forskarna kommer att laborera med är flera, det handlar om allt från lämplig färg och blinkningsfrekvens på varningslampor, utformning av skriftliga budskap till färg och utformning på utrymningsdörrar.
– En allvarlig tunnelolycka är ofta liktydigt med en brandolycka, inte sällan med att godset på en lastbil antänds. Kraftig rökutveckling är en vanlig konsekvens. Tunnelolyckor av detta slag är relativt ovanliga företeelser.
I den bästa av världar skulle forskarna vilja testa som om det vore på riktigt på plats. Men sådana övningar är oerhört dyra. Istället kommer de bland annat att utforma verklighetsnära tester i ett Virtual Reality-labb som finns i ett av grannhusen på LTH.
– Det är ganska ovanligt att tänka in utrymningsmöjligheterna så här tidigt. Vanligtvis kommer den här frågan in alldeles för sent och då kan man bara hjälpligt rätta till det, säger Daniel Nilsson.
Hösten 2014 kommer forskarna på Brandteknik och riskhantering presentera ett utformningsförslag för Trafikverket. 3 miljoner kronor får de för forskningen.