Torr mark med buskvegetation.
Organismer som lever i torra ekosystem släpper ut mindre koldioxid. Bild: Stefano Manzoni
Artikel från forskning.se

Den globala uppvärmningen kan skynda på koldioxidutsläppen från ekosystemen – men bara om det är tillräckligt fuktigt i marken. Vatten har därför en avgörande roll, menar forskare bakom en ny studie.

Tidigare forskning har främst fokuserat på temperaturer och att koldioxidutsläpp från ekosystem är högre i ett varmare klimat. Den globala uppvärmningen kan därför skynda på utsläppen och bidra till en starkare växthuseffekt, som i sin tur förvärrar klimatförändringarna.

Men i en ny studie har forskare vid bland annat Stockholms universitet kommit fram till att den här effekten sannolikt bara sker i fuktiga miljöer, där växter och organismer i marken inte begränsas av brist på vatten.

Växter anpassar sig

För första gången kan forskarna visa att det finns vissa tröskelvärden för nederbörd. Marken behöver vara tillräckligt fuktig för att växter och organismer som lever där ska få en ökad metabolism, ämnesomsättning, som leder till koldioxidutsläpp. Om det regnar för lite påverkas deras aktivitet.

– Alla organismer behöver vatten för att leva, och både växter och mikroorganismer i marken sänker sin ämnesomsättning under torra förhållanden, vilket gör att ekosystemen släpper ut mindre koldioxid när marken är torr, säger Stefano Manzoni, forskare i naturgeografi vid Stockholms universitet.

Ökar kunskap om klimatförändringar

Upptäckten kan öka förståelsen av hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen. Områden där nederbörden inte når de kritiska tröskelvärdena kan vara mindre känsliga för uppvärmning.

– För att öka vår förståelse av var och när vatten blir begränsande, samt nettoeffekten på koldioxidutsläppen, behöver vi forska mer om hydromiljöer och framtida förändringar i vattnets kretslopp, säger Jerker Jarsjö, professor vid Stockholms universitet.

Vetenskaplig studie

Water limitation regulates positive feedback of increased ecosystem respiration, Nature Ecology & Evolution.