1. placeholder bild.
    9 januari 2013

    Naturorientering för småttingar

    Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i...

  2. placeholder bild.
    7 november 2012

    2,7 miljoner till forskning om social ångest i tonåren

    I de tidiga tonåren sker flera förändringar – för många ungdomar är ökad social ångst en av dem. Psykologiforskare vid Örebro universitet har fått 2,7 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att undersöka hur social...

  3. placeholder bild.
    4 september 2012

    Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn

    Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs...

  4. placeholder bild.
    4 juni 2012

    Ledningen för kommunala förskolor kartlagd

    Maria Styf vid Umeå universitet visar i sin <a class="glossaryLink" aria-describedby="tt" data-cmtooltip="<div class=glossaryItemBody> En avhandling är ett vetenskapligt arbete som doktorander gör under sin utbildning.&lt;br/&gt;Avhandlingen visar doktorandens ...

  5. placeholder bild.
    22 mars 2012

    Fördelning av föräldraledighet påverkar spädbarns bearbetning av ansiktsuttryck

    Barn i ettårsåldern skiljer mellan mammors, pappors och främlingars emotionella uttryck. Barnen använder sedan denna information för att reglera sitt eget beteende, visar en studie. Den visar också att föräldrarnas fördelning av...

  6. placeholder bild.
    25 januari 2012

    Ett lekfullt lärande för att stimulera barns läsande och skrivande

    I förskoleklass och i årskurs ett ligger fokus på att hjälpa eleverna att knäcka läs- och skrivkoden men undervisningen består till stor del av traditionella lärarstyrda övningar och många upprepningar vilket lämnar lite utrymme för...

  7. placeholder bild.
    6 december 2011

    Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande

    Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som...

  8. placeholder bild.
    19 september 2011

    Ungas hälsa, utanförskap och återkomst på arbetsmarknaden

    För knappt ett år sedan fick professorerna Peter Währborg och Patrik Grahn vid SLU i Alnarp medel från regeringen för att kartlägga bakgrunden till det höga antalet aktivitetsersättningar. Denna ersättning från försäkringskassan...

  9. placeholder bild.
    25 juli 2011

    Hälsan hos barn och unga med funktionsnedsättning

    Majoriteten av eleverna med funktionsnedsättning anser sig vara friska och trivs med livet. De upplever dock oftare psykisk ohälsa, utsätts oftare för mobbning och har sämre levnadsvanor jämfört med barn utan funktionsnedsättning.

  10. placeholder bild.
    29 september 2010

    Högt bakgrundsljud hjälper barn koncentrera sig

    Barn med uppmärksamhetsproblem förbättrar sin koncentration och löser minnesuppgifter bättre om de utsätts för ett relativt högt brusljud under inlärningsfasen. I ett experiment visar forskarna Göran Söderlund, Stockholms universitet och...

  11. placeholder bild.
    4 februari 2010

    Helheten viktig när förskolebarns behov bedöms

    Många barn i förskolan har svårt att samspela med andra barn och att kommunicera. Majoriteten av dessa barn har inget funktionshinder eller diagnos men förskolepersonalen anser att barnen ändå är i behov av särskilt stöd.– Min forskning visar...

  12. placeholder bild.
    27 oktober 2009

    Förskolebarn utmanar stereotypa könsmönster

    Könet avgör hur barnen bemöts i sin lek och i sitt lärande på förskolan. De gånger barnens möjligheter utvidgas sker det på barnens, inte lärarnas initiativ. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

  13. placeholder bild.
    1 oktober 2009

    Handdockan ger dynamik i kommunikationens verktygslåda

    Användning av handdockor kan bidra till bättre utveckling av barns och lärares förmåga att kommunicera. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur handdockor skapar dynamik i kommunikationens verktygslåda inom förskolan.

  14. placeholder bild.
    2 juni 2009

    Demokrati i leken bland förskolebarn

    En aktuell studie vid Göteborgs universitet visar hur förskolebarn visar ansvar, omsorg och respekt i den dagliga leken. Men redan bland de små barnen betonas skillnader mellan könen starkt.

  15. placeholder bild.
    4 maj 2009

    Utmana föreställningen om specialpedagogisk verksamhet

    I en god specialpedagogisk verksamhet i förskolan och skolan måste specialpedagoger utgå från ett medvetet kommunikativt perspektiv och få möjlighet att arbeta med kvalificerade pedagogiska samtalsprocesser. Det visar Désirée von Ahlefeld Nissers...

  16. placeholder bild.
    9 oktober 2007

    Elever med koncentrationssvårigheter glöms bort när nya skolor planeras

    Elever med ADHD, Downs syndrom och autism påverkas i högre grad av ljud- och synintryck än andra. Idag finns inte tillräckligt med kunskap om denna grupps behov när nya skolor ska byggas. I rätt utformad skolmiljö kan koncentrationsförmågan hos dessa...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera