Barn och unga
-
Naturorientering för småttingar
Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i...
-
2,7 miljoner till forskning om social ångest i tonåren
I de tidiga tonåren sker flera förändringar – för många ungdomar är ökad social ångst en av dem. Psykologiforskare vid Örebro universitet har fått 2,7 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att undersöka hur social...
-
Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn
Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs...
-
Ledningen för kommunala förskolor kartlagd
Maria Styf vid Umeå universitet visar i sin <a class="glossaryLink" aria-describedby="tt" data-cmtooltip="<div class=glossaryItemBody> En avhandling är ett vetenskapligt arbete som doktorander gör under sin utbildning.<br/>Avhandlingen visar doktorandens ...
-
Fördelning av föräldraledighet påverkar spädbarns bearbetning av ansiktsuttryck
Barn i ettårsåldern skiljer mellan mammors, pappors och främlingars emotionella uttryck. Barnen använder sedan denna information för att reglera sitt eget beteende, visar en studie. Den visar också att föräldrarnas fördelning av...
-
Ett lekfullt lärande för att stimulera barns läsande och skrivande
I förskoleklass och i årskurs ett ligger fokus på att hjälpa eleverna att knäcka läs- och skrivkoden men undervisningen består till stor del av traditionella lärarstyrda övningar och många upprepningar vilket lämnar lite utrymme för...
-
Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande
Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som...
-
Ungas hälsa, utanförskap och återkomst på arbetsmarknaden
För knappt ett år sedan fick professorerna Peter Währborg och Patrik Grahn vid SLU i Alnarp medel från regeringen för att kartlägga bakgrunden till det höga antalet aktivitetsersättningar. Denna ersättning från försäkringskassan...
-
Hälsan hos barn och unga med funktionsnedsättning
Majoriteten av eleverna med funktionsnedsättning anser sig vara friska och trivs med livet. De upplever dock oftare psykisk ohälsa, utsätts oftare för mobbning och har sämre levnadsvanor jämfört med barn utan funktionsnedsättning.
-
Högt bakgrundsljud hjälper barn koncentrera sig
Barn med uppmärksamhetsproblem förbättrar sin koncentration och löser minnesuppgifter bättre om de utsätts för ett relativt högt brusljud under inlärningsfasen. I ett experiment visar forskarna Göran Söderlund, Stockholms universitet och...
-
Helheten viktig när förskolebarns behov bedöms
Många barn i förskolan har svårt att samspela med andra barn och att kommunicera. Majoriteten av dessa barn har inget funktionshinder eller diagnos men förskolepersonalen anser att barnen ändå är i behov av särskilt stöd.– Min forskning visar...
-
Förskolebarn utmanar stereotypa könsmönster
Könet avgör hur barnen bemöts i sin lek och i sitt lärande på förskolan. De gånger barnens möjligheter utvidgas sker det på barnens, inte lärarnas initiativ. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.
-
Handdockan ger dynamik i kommunikationens verktygslåda
Användning av handdockor kan bidra till bättre utveckling av barns och lärares förmåga att kommunicera. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur handdockor skapar dynamik i kommunikationens verktygslåda inom förskolan.
-
Demokrati i leken bland förskolebarn
En aktuell studie vid Göteborgs universitet visar hur förskolebarn visar ansvar, omsorg och respekt i den dagliga leken. Men redan bland de små barnen betonas skillnader mellan könen starkt.
-
Utmana föreställningen om specialpedagogisk verksamhet
I en god specialpedagogisk verksamhet i förskolan och skolan måste specialpedagoger utgå från ett medvetet kommunikativt perspektiv och få möjlighet att arbeta med kvalificerade pedagogiska samtalsprocesser. Det visar Désirée von Ahlefeld Nissers...
-
Elever med koncentrationssvårigheter glöms bort när nya skolor planeras
Elever med ADHD, Downs syndrom och autism påverkas i högre grad av ljud- och synintryck än andra. Idag finns inte tillräckligt med kunskap om denna grupps behov när nya skolor ska byggas. I rätt utformad skolmiljö kan koncentrationsförmågan hos dessa...