Matematik
-
Matematikundervisningens problem inget nytt
Vad är det som är fel med skolmatematiken? Istället för att väcka elevernas leklust och självkänsla inger den ångest och resultaten blir sämre. Sverker Lundins avhandling är ett bidrag till samtalet om vad som måste förändrar...
-
Matematik kan beskriva beslut i djurvärlden
Fåglar, fiskar och zebror - många djur håller gärna samman vi förflyttning. Dessutom kan en enkel, matematisk regel beskriva vad som styr valet av riktning. Det visar ett forskningssamarbete mellan Uppsalamatematikern David Sumpter och biologiska forskare vid Leeds...
-
Skillnader i undervisning i matematik i Sverige och Kina
Kinesiska lärares varierade sätt att undervisa i matematik kan bidra till att utveckla hur matematik lärs ut i svenska skolor. Det visar en jämförelse mellan matematikundervisningen i Sverige och Kina som presenteras vid Göteborgs universitet.
-
Matematik är ett språk
Att lära sig matematik betraktas i skolan ofta som ett individuellt projekt. ”Tyst räkning” är en vanlig aktivitet. Men språket är centralt för förståelse och det gäller även matematik. Ja, matematiken är ett eget språk,...
-
Avhandling vill ge nya synsätt på matematik
Matematikundervisning på universitetsnivå syftar till att ge studenterna en djupare förståelse för matematikens grundläggande begrepp. Men det som prövas, och det som studenterna verkligen använder, är ofta en mycket mer mekaniskt tolkning.
-
Ny matematik gör släktträden sannare
Hur nära släkt är två närstående arter och hur ser egentligen det evolutionära släktträdet ut? Matematikern Alice Lesser har i sin avhandling i bioinformatik bidragit med en ny matematisk pusselbit som utmanar en 23-årig teori för hur...
-
Högstadieelever läste tvåtusenårig mattebok
Om dagens elever klagar över inaktuella och gamla läroböcker, ska de veta att långt in på 1900-talet användes en mattebok vars förlaga var skriven år 300 f kr. Johan Prytz vid Uppsala universitet har i sin avhandling, som han försvarar 4 juni,...
-
Ny avhandling i matematik studerar dynamiska system
Vädret, aktiemarknaden och evolutionen är exempel på komplicerade system som förändras över tid, så kallade dynamiska system. Gemensamt för många sådana system är att man vill kunna göra förutsägelser eller förstå...
-
Tärningen är kastad – ny avhandling om ungdomars uppfattning om sannolikhet
Om jag slagit tre ettor i rad, hur stor chans är det då att nästa slag med tärningen också ska visa en etta? Hur stor risk är det att ett flygplan störtar? I hur stor utsträckning kan vi lita på SMHI:s femdygnsprognoser? Vi möter sannolikhet...
-
”Det är ju matematikens själ”
Så uttryckte en matematiker sig om varför studenter skulle lära sig bevis i Kirsti Hemmis tvärvetenskapliga avhandling vid Matematiska institutionen, Stockholms universitet.
-
Stora skillnader mellan nationella prov och lärares prov i matematik
Det finns en stark tilltro till att nationella prov kan påverka lärare, såväl i synen på ämnet som hur de undervisar och bedömer sina elever. Jesper Boesen visar i sin avhandling att denna påverkan inte är särskilt omfattande, i alla fall inte...
-
Skäl för att lära sig matte
Varför ska elever lära sig matematik i grundskolan? Lärarstudentens svar på den frågan förändras radikalt efter några års praktisk verksamhet. Idealen kolliderar med verkligheten.
-
Sommarens fluga – plugga matte på nätet
Tusentals studenter runt om i Sverige pluggar i sommar matematik tillsammans i en enda klass på Internet för att fräscha upp och förbättra sina kunskaper. Regeringen har bestämt att alla nybörjare på högskolan ska erbjudas en sådan nätkurs....
-
Håller matteböckerna kursen?
På vilket sätt påverkar eller rent av styr läroböckernas upplägg egentligen matematikundervisningen? I Skolverkets rapport Lusten att lära med fokus på matematik konstateras bland annat att "matematik är för både elever och...
-
”En halvtimme i veckan räcker inte för att lära sig matte”
Med rätt åtgärder från skolans sida och med en rimlig arbetsinsats från eleven förefaller möjligheterna att lämna grundskolan med godkänt matematikbetyg vara betydligt bättre än vad som oftast framhålls i den allmänna skoldebatten,...
-
Prestigeladdat pris till lundamatematiker
Docent Nils Dencker vid Matematikcentrum, Lunds universitet, har tilldelats matematikpriset Clay Research Award år 2005. Han delar årets pris med Manjul Bhargava vid Princeton University, USA. De båda belönas för forskningsgenombrott inom matematiken, Bhargava inom...