VTI

Bättre rutiner kan hjälpa förare med funktionshinder
Vägen till körkort och anpassad bil för personer med funktionshinder kan vara snårig, omständlig, splittrad och lider av...

Stort EU-projekt om hållbara vägbyggnadsmaterial
Naturens resurser är begränsade. Vare sig vi vill eller inte måste vi tänka i termer av återanvändning när nya...

Är dubbdäck en helig ko?
Med anledning av Robert Collins krönika i Aftonbladet den 20 oktober 2002 känner vi oss manade att berätta lite om vad VTI idag vet...

Övergången till vätgassamhället är nära
Hur kan vätgas vara lösningen på transportsektorns miljöproblem? Hur kan den gamla uppfinningen bränslecell bidra till...

SMARTIC – nyttiga trängselavgifter
SMARTIC är ett projekt som drivs av Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI. Samarbete har hittills etablerats kring projektet med...

Ungdomar tickande bomb i vägtrafiken
Dags för krafttag för att minska dödsolyckorna.Under första halvåret dödades 279 personer i trafiken på de...

Åke Hermansson nybakad doktor på avhandling om tjälskott och varm asfalt
Genom observationer av vägar och framförallt genom frystester i laboratorium, har Åke Hermansson kommit fram till att kraftig...

Modellering av förarbeteende i doktorsavhandling av Katja Vogel
Katja Vogel vid VTI disputerade den 14 juni på avhandlingen Modeling Driver Behavior - A Control Theory Based Approach. I den redovisar Katja...

Mohammad-Reza Yahya har fått 3M:s trafiksäkerhetsstipendium
VTI-forskaren Mohammad-Reza Yahya har fått 3M:s Trafiksäkerhetsstipendium 2002. Stipdendiesumman, i form av ett resestipendium, är...