VTI

Godscyklar bra till sista kilometern-transporter
Den sista kilometern av en transportkedja är den mest kostsamma, minst effektiva och mest utsläppsintensiva delen av hela kedjan. Att...

Yrkesförare som får riskutbildning blir mer försiktiga i trafiken
Yrkesförare av tunga fordon får mer insikt i egen och andra trafikanters sårbarhet efter att ha gått en riskutbildning med...

Elvägar för tung trafik är lönsamma
Utbyggnad av elvägar skulle vara samhällsekonomiskt lönsamma och minska utsläppen från tunga lastbilar i Sverige med...

Vägtrafiken ger stora utsläpp av mikroplaster
Däck- och vägslitage genererar stora utsläpp av mikroplastpartiklar. Men kunskapen om dem är mycket begränsad....

Hastigheten för cyklister behöver inte begränsas
Bara på kortare sträckor, i vissa situationer, kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters...

Trängselskatt eller höjda parkeringsavgifter bra i medelstora städer
I medelstora svenska städer kan trängselskatter eller ökade parkeringsavgifter ge ökad samhällsnytta, till exempel genom...

Bränsleskatt mot CO2-utsläpp bäst – men drabbar låginkomsttagare på landsbygd mest
Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen...

Många kör för fort i tätort
Mer än var tredje bilist kör för fort i tätort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i...

Säkrare vintercykling med sopsaltmetoden
Snöröjningsmetoden där cykelbanan sopas ren från snö kombinerat med halkbekämpning med saltlösning kan ha lett...

Taxibolagen fortsätter köra för fort
Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra...

Polisen berättar om nykterhetskontroller på sociala medier
Systematiserade 20-minuterskontroller som sprids i tid och rum, samtidigt som polisen berättar om kontrollerna i bland annat sociala medier...

Elcyklar i elfordonspoolerna ger färre fossilbilar i städerna
Elcyklar i elfordonspooler har potential att minska användningen av bil i städer, men då krävs fler användare och...

Potential för cykelturism i Svemester-sverige
Att turista med cykel är en ökande trend. Men turistnäringen behöver mer kunskap för att göra cykelturism stort i...

Fortfarande farligt höga farter i tätorterna
Hela 34 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar en...

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt
Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en...

Förutsägbar biltrafik är säkrast
Tanken är att avsaknaden av trafikmarkeringar och trottoarkanter ska göra oss mer uppmärksamma. Men så fungerar det...