Arbetsgivare måste ta ett helhetsgrepp för att minska stress
Punktinsatser räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stress måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp och sätta in insatser på tre nivåer: individ-, chefs- och organisationsnivå. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
Stress på jobbet är inte bara förknippat med obehag – i slutändan är det bokstavligt talat en fråga om liv och död. Siffror från arbetsmiljöverket visar att det i Sverige dör omkring 700 personer varje år till följd av jobbstress.
De vanligaste dödsorsakerna kopplade till långvarig och överdriven stress är hjärtinfarkt, stroke, hjärnblödning och hjärtsvikt.
Besöksnäringen är en bransch som ofta präglas av både fysisk och psykisk stress. Långa arbetstider, höga krav på emotionellt engagemang och ständig interaktion med kunder gör det svårt för anställda att hantera sin arbetsbelastning.
Punktinsatser är inte tillräckliga
I en ny studie har forskare vid Högskolan i Skövde undersökt vad som gör de anställda inom besöksnäringen stressade, hur de hanterar stress och vilket stöd arbetsgivarna erbjuder för att minska stressen. En av de största insikterna från forskningen är att stressen inte kan hanteras genom enstaka insatser.
– För att uppnå ett långsiktigt resultat behöver arbetsgivare tänka på helheten och arbeta på alla nivåer i verksamheten. Individnivå, chefsnivå och organisationsnivå, säger Danilo Brozović, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom studien.
Det krävs synkroniserat och kontinuerligt arbete
För att skapa en hållbar arbetsplats behöver alltså både chefer och anställda stöd. Chefer spelar en central roll genom att främja hälsa och skapa ett inkluderande arbetsklimat, vilket minskar stressen för medarbetarna. För att underlätta det bör de utbildas i hur de kan bidra till de anställdas välmående.
På individnivå behöver anställda verktyg för att hantera stress, som utbildning i stresshantering och stöd till personlig utveckling.
Samtidigt måste organisationen kontinuerligt arbeta med att säkerställa trygghet, rättvisa och balans mellan arbete och privatliv. När de här nivåerna samverkar ökar chanserna att minska stress och skapa en hållbar arbetsmiljö.
Resultaten bekräftar tidigare forskning men tidigare studier har varit inriktade på enskilda insatser, såsom rätt typ av ledarskap, rättvisa arbetsformer eller balansen mellan arbete och privatliv för de anställda. Forskarna bakom studien visar att de här insatserna är sammanlänkade och att anställdas hälsa och välbefinnande stärks genom ett kontinuerligt och synkroniserat arbete som även inkluderar deras egen delaktighet.
– Anställdas välbefinnande på arbetsplatsen är viktigt eftersom det bidrar till deras livskvalitet, produktivitet och allmänna hälsa. Om anställda inte mår bra på arbetsplatsen kan det leda till minskad produktivitet, ökad personalomsättning och ökade kostnader kopplade till försämrad hälsa, säger Danilo Brozović
Resultaten relevanta för flera branscher
Även om studien är gjord på besöksnäringen menar Danilo Brozović att resultaten kan tillämpas på fler branscher, särskilt de med liknande förutsättningar även om insatserna oftast är allmängiltiga och fungerar oavsett bransch.
– De flesta insatser som bidrar till minskad stress och ökad hälsa är generella. Till exempel är det rimligt att anta att dåligt HR-arbete eller otrevliga kollegor bidrar till stress i vilken arbetsmiljö som helst, säger Danilo Brozović.
Mer om forskningen
Studien Well-being of hospitality employees: A systematic literature review publicerades i International Journal of Hospitality Management.
Kontakt
Danilo Brozovic, docent i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde
E-mejl: danilo.brozovic@his.se, Telefon 0500-448883