Betydelsen av digital teknik i undervisningens vardag
Pandemin har varit en av de mest utmanande perioderna för skolväsendet. Sara Mörtsell, doktorand vid Högskolan i Gävle och Umeå universitet, har undersökt hur undervisningen förändras när hälsa och utbildning står på spel. Hennes studie visar på de komplexa förändringar som pandemin medförde för undervisningen.
Vikten av att studera digitalisering i skolan
Digital teknik har länge varit en drivande kraft för förändring i skolor, och Mörtsell har särskilt studerat hur denna teknik blir betydelsefull i den vardagliga undervisningen. Hennes forskning visar på relationen mellan vardaglig undervisning och digital teknik med hjälp av teoretiska antaganden från teknik- och vetenskapsstudier, särskilt aktörnätverksteori. Genom detta perspektiv omprövar hon den idé, som ofta tas för givet, om att undervisningen enkelt omvandlades till distansundervisning tack vare digitala lösningar.
– Pandemin var en av de mest utmanande händelserna som skolan ställts inför och det är viktigt att försöka förstå närmare vilken undervisning som uppstår när både hälsa och utbildning står på spel, säger Sara Mörtsell.
Viktiga resultat
Mörtsells resultat visar att digital plattformsteknik inte ersätter klassrummet och att undervisningen påverkas på flera sätt. Hennes studie av skolans närvaropraktiker visar att dessa blir både mer övervakande och prestationsinriktade när de traditionella kriterierna för närvaro förändras. Samtidigt ger närvaropraktikerna även möjlighet till andrum för att hantera pandemins påfrestningar.
Ett annat viktigt resultat är att lektionerna, trots att de inte ignoreras, får en mer otydlig karaktär. Lektioner kan börja och sluta på oväntade sätt, spridas ut genom återsamlingar, chattar och delade dokument. Detta innebär att schemat och plattformstekniken både stabiliseras och gör lektionerna mer flyktiga.
– Genom att undersöka närvaro och lektioner har jag särskilt intresserat mig för hur den digitala tekniken kallar på omsorg och omhändertagande för att skolvardagen ska gå ihop, säger Sara Mörtsell.
Forskningens metodik
Sara Mörtsells avhandling bygger på en etnografisk studie där hon följde en gymnasieskola under drygt ett år, från 2020 till 2021. Under denna period deltog hon i digitala lektioner, observerade digitala plattformar, besökte skolan och intervjuade lärare, elever och övrig skolpersonal.
Vid ytterligare information kontakta:
Sara Mörtsell
sara.mortsell@umu.se