BTH och Saab samarbetar för säkrare och effektivare kommunikation för intelligenta flygsystem
Idag har militären som kan kontrollera och begränsa tillgången till det elektromagnetiska spektrumet en klar fördel i konflikter. BTH och Saab har i flera år bedrivit forskning inom Vinnova:s flygtekniska forskningsprogram.
Överlägsenhet inom det elektromagnetiska spektrumet är en viktig militär förmåga som driver utvecklingen av allt mer kraftfulla störsändare och avancerade system för elektronisk krigföring.
Saab AB och BTH har inom Vinnova flygforskningsprogram forskat om intelligenta system för flygplattformar. Genom att kombinera mobila ad hoc-nätverk med riktad kommunikation får man längre räckvidd och minskad risk för avlyssning. Forskningen hanterar utmaningar som höga relativa hastigheter mellan plattformarna och den dynamiska nätverkstopologin.
– Samarbetet mellan Saab och BTH har gått längre än vanlig kommunikation mellan flygplattformar genom att utveckla pålitliga datalänkar i luften. Våra innovativa lösningar har stor potential att stödja ett tillförlitligt och flexibelt flygburet ekosystem med dynamiska nätverk, säger Hans-Jürgen Zepernick, professor i radiokommunikation vid BTH.
Forskningen har lett till ett koncept för ett nätverksprotokoll och en vågform som kan implementeras på hårdvara. Detta är ett första steg mot att utveckla kompetens inom riktade datalänkar i luften, vilket behövs för att ersätta äldre system. Tekniken kan också användas inom andra områden, som till havs, på land och i rymden.
-Det här projektet är ett första steg mot att utveckla kompetens inom riktade datalänkar i luften, tack vare samarbete mellan lokal industri och akademi. De innovativa lösningarna stärker samarbetet mellan Saab och BTH och förbättrar anpassningen mellan forskning och industrins behov. Detta bidrar också till framsteg inom avancerad radio och ultratillförlitlig kommunikation med låg latens, med många framtida tillämpningar, säger Alexander Westerhagen, Technical Fellow på Saab AB.
Samarbetet har resulterat i flera tekniska rapporter, konferensbidrag och vetenskapliga artiklar. Deras arbete ”Hybrid Orthogonal-Nonorthogonal Multiple Access for CR-Assisted Cooperative UAV Systems” belönades med Best Paper Award vid 2024 IEEE International Conference on Communications and Electronics. Dessutom har forskarna lämnat in en patentansökan för sin nätverksinnovation: ”Situational Awareness based MANET Topology Control Protocol for Directive Airborne TDL Communication”.