12 november 2025
Göteborgs universitet

Experter: Konsumtion och handel

Torsdagen den 13 november presenterar HUI Research årets julklapp. Med anledning av det och den förestående julhandeln kommer här en lista med forskare vid Göteborgs universitet som är kunniga om olika aspekter av konsumtion och handel.

Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare och redaktör för Konsumtionsrapporten kan kommentera årets julklapp, samt svara på frågor om hur julhandeln förändrats över tid och vilka trender som gäller i år.

Hon finns tillgänglig imorgon mellan klockan 08.00–18.00 på 076–618 56 06, eller ulrika.holmberg@cfk.gu.se

Övriga forskare inom konsumtion och handel

  • Du hittar expertlistan nedan och på Göteborgs universitets webb. Experter inom konsumtion och handel
  • Observera att vi inte kan garantera att alla forskare går att nå hela tiden. Om ni inte får svar på telefon eller sms, mejla istället.
  • Det finns bilder på vissa forskare i Göteborgs universitets bilddatabas. Dessa är fria att använda i publicistiska sammanhang. Vänligen ange fotografens namn. Det går även bra att kontakta Elin Hellström, kommunikatör, för pressbilder på Handelshögskolans forskare.   
     

Konsumtionsmönster

Digital konsumtion, data-driven marknadsföring och konsumtionskultur 
Niklas Sörum forskar om konsumtionskulturens digitalisering, kollaborativ konsumtion och data-driven marknadsföring, med särskilt fokus på digital konsumentdata och secondhandmarknader. Niklas kan svara på frågor om konsumtionsforskning, digitalisering, etisk konsumtion och kulturella aspekter av konsumtion. 
Niklas Sörum, filosofie doktor i etnologi, lektor i företagsekonomi samt föreståndare för Centrum för konsumtionsforskning, niklas.sorum@cfk.gu.se

Konsumentbeteende vid komplexa tjänster
Jeanette Hauff forskar om konsumentbeteende både i finansiella sammanhang och i en digital kontext (med fokus på t.ex. privacy, d.v.s. digital integritet). Hon studerar bland annat betydelsen av psykologiska faktorer, förtroende och risk. Hon kan svara på frågor om beteendeekonomi, finansiell konsumtion och hållbarhet inom investeringar.
Jeanette Hauff, universitetslektor i företagsekonomi, 031-786 15 41, jeanette.hauff@handels.gu.se

Konsumtions- och investeringsbeslut
Jonas Nilsson forskar om konsumentintegritet, investeringsbeteende, hållbar konsumtion och mobilitet. Han har publicerat flera studier om socialt ansvarstagande investeringar och hur ursprungsland påverkar investeringsbeslut. Jonas kan svara på frågor om konsumentbeteende, konsumenters beslutsfattande, hållbar marknadsföring och finansiella tjänster. 
Jonas Nilsson, universitetslektor i företagsekonomi, 031-786 58 71, jonas.nilsson@handels.gu.se

Känslor, teknologi och konsumtion
Jana-Verena Gerhart studerar konsumentbeteende i skärningspunkten mellan känslor, teknologi och konst. Hon analyserar även framväxande teknologier, såsom generativ AI, bärbar teknik och emotionell igenkänning, och hur dessa påverkar människors upplevelser och självbild. Hon kan också svara på frågor om känslor i (digital) konst, blockkedjeteknik och emotionell marknadsföring – samt musikens roll i konsumtionsupplevelser. Hon är både utbildad musiker (klassisk cellist) och experimentell forskare inom marknadsföring.
Jana-Verena Gerhart, postdoktor i företagsekonomi, jana-verena.gerhart@gu.se

Konsumtion och varumärken

Varumärken, konsumtionskultur och nostalgi
Benjamin Hartmann forskar om konsumtionens och varumärkenas kulturella och samhälleliga dimensioner, med särskilt fokus på nostalgi och marknadsföring.  Han intresserar sig för frågor i gränslandet mellan konsumtion, marknad och samhälle, inklusive varumärkens roll i det vardagliga livet. Han kan svara på frågor om konsumtionskultur, varumärken som symboler, nostalgi, och marknadsföringens samhällspåverkan.
Benjamin Hartmann, professor i företagsekonomi, 031-786 15 50, benjamin.hartmann@handels.gu.se

Varumärken och sociala medier i ett föränderligt konsumtionssamhälle
Eva Ossianssons forskning fokuserar på hur man skapar starka och attraktiva varumärken genom berättelser som engagerar. Hon undersöker hur företag kan bygga relationer med konsumenter i dagens digitala landskap, där alla är sändare och sociala medier spelar en central roll. Hon kan svara på frågor om hur företag kan anpassa sin marknadsföring för att möta nya konsumtionsmönster och bygga långsiktiga relationer med sina kunder. 
Eva Ossiansson, universitetslektor i marknadsföring, 070-843 9280, eva.ossiansson@handels.gu.se

Hållbar konsumtion 

Hållbar konsumtion och marknadsföring 
Cecilia Solér forskar om hur konsumtionskultur och marknadsföring påverkar våra konsumtionsmönster, särskilt kopplingen mellan identitet och konsumtion. Hon studerar även miljömärkning inom globala värdekedjor och konsumtionens roll i att motverka fattigdom. Cecilia kan svara på frågor om hållbar konsumtion, marknadsföring och social rättvisa. 
Cecilia Solér, docent i företagsekonomi, 031-786 56 11, 0723-282079, cecilia.soler@handels.gu.se 

Hållbarhetsfrågor inom företag och leverantörskedjor
Niklas Egels Zandén forskar om styrning av globala produktionsnätverk och hur hänsyn till hållbarhetsfrågor integreras i företags strategiska och operativa processer. Han kan svara på frågor om hur företag arbetar med sociala och miljömässiga frågor. Han kan även prata om hur företag kan förbättra sina leverantörskedjor för att säkerställa mer etiska och hållbara produktionsmetoder. 
Niklas Egels Zandén, professor i företagsekonomi, niklas.zanden@handels.gu.se, 031-786 27 29

Turism, evenemang och hållbarhet
Erik Lundbergs forskning fokuserar på konsumentbeteende, turism- och evenemangsmarknadsföring, hållbar utveckling, styrning och ledning inom turism och evenemang. Han kan svara på allmänna frågor om konsumtion och hållbarhet, specifikt sådant som rör turism, evenemang och festivaler.  
Erik Lundberg, docent i företagsekonomi, 070-419 44 02, erik.lundberg@handels.gu.se

Hållbar matkonsumtion, kostvanor
Anna Post studerar hållbarhetsarbetet hos svenska aktörer inom måltidsservice. Hon kan svara på frågor om hållbar matkonsumtion, hållbar och hälsosam kost, privata/offentliga måltider, matvaror vid e-handel, måltider och kostvanor som en rutin i vardagen, kost och måltider ur ett sociologiskt perspektiv.  
Anna Post, universitetslektor i hushållsvetenskap, 031-786 42 29, anna.post@ped.gu.se  

Handel

E-handel 
Johan Hagberg är knuten till Centre for Retailing på Handelshögskolan. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. Han kan svara på frågor om digitalisering och strukturomvandling inom detaljhandeln.
Johan Hagberg, professor i företagsekonomi, 0766–18 14 93, johan.hagberg@gu.se

Digital handel, konsumtion och tillgänglighet
Lena Hansson är knuten till Centre for Retailing och Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan. Hon forskar om digitalisering och konsumtion, med särskilt fokus på hur butiker, digitala enheter och design påverkar användbarhet och tillgänglighet för olika konsumenter. Hon kan svara på frågor om digitala handelsmiljöer, konsumentbeteende i online- och butiksmiljö samt hur design och tillgänglighet formar shoppingupplevelser.
Lena Hansson, universitetslektor i företagsekonomi och föreståndare för Centre for Retailing, 031-786 54 92, lena.hansson@handels.gu.se

Internationell handel och företagsstrategi
Richard Nakamura forskar om internationell handel och företagsstrategi, med fokus på utländska direktinvesteringar, gränsöverskridande fusioner och förvärv samt affärsrelationer mellan Europa och Östasien. Han studerar hur globala företag etablerar sig och växer på utländska marknader, särskilt i Japan och Kina. Han har även utvärderat frihandelsavtalet mellan EU och Japan. 
Richard Nakamura, universitetslektor i företagsekonomi, richard.nakamura@handels.gu.se, 031-786 26 05

Internationell handel och rättsliga ramar
Joachim Åhman forskar om hur global handel regleras genom rättsliga system, med särskilt fokus på tvistlösning och regelverk inom World Trade Organization och deras betydelse för företags- och handelsrelationer. Han kan svara på frågor om handelsavtal, rättsliga hinder i internationell handel och hur internationell rätt påverkar nationell konstitutionell rätt.
Joachim Åhman, professor i internationell rätt, 031-786 44 34, joachim.ahman@law.gu.se