31 oktober 2024
Karlstads universitet

Fokus på läsförståelse i svenska klassrum

Nordiska lärare använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Men vad de vill att eleverna ska lära sig av litteraturen skiljer sig åt mellan länderna. I Sverige och Norge läser eleverna mindre än i till exempel Danmark. Och de svenska lärarna fokuserar framför allt på läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.

– Jag hoppas att min forskning kan ge nya perspektiv till lärare. Men jag hoppas också att den kan ge en lite mer nyanserad bild av hur undervisningen ser ut till makthavare och debattörer, säger Anna Nissen, som precis lagt fram sin avhandling ”Nordic Literature Instruction” på Karlstads universitet.

Anna Nissen har gjort en studie där hon undersöker och jämför skönlitteraturundervisning under högstadiets första år i de nordiska länderna. Forskningen bygger dels på videoobservationer från 71 klassrum, dels på en webbenkät som besvarats av 701 lärare.

Danska elever läser mest

Resultaten visar bland annat att svensklärare i årskurs sju ägnar ungefär 35 procent av undervisningstiden till skönlitteratur. Men svenska elever får läsa skönlitteratur i mindre grad än danska elever, som är de som läser mest i de jämförda länderna.En annan skillnad som Anna kan peka på är hur litteraturen används.

– Litteraturen används ofta som ett medel för att uppnå något praktiskt eller för att förmedla kunskap snarare än att eleverna ska läsa litteratur för litteraturens egen skull. Sen vilken kunskap som ska förmedlas, det skiljer sig lite mellan länderna, säger Anna.

I de svenska klassrummen ligger fokus framför allt på läsförståelse, att eleverna ska utveckla sin förmåga att tolka och förstå texten. Det kan till exempel jämföras med Norge, där läsförståelse visserligen betraktas som viktig, men där lärarna ofta använder skönlitteratur för att ge eleverna kunskaper om genrer och olika litterära begrepp.

– Jag har själv arbetat som lärare på gymnasienivå. Jag tyckte mig märka att allt fler elever hade det svårt med läsförståelsen och därför tyckte jag att det var intressant att fördjupa mig mer inom detta. Min forskning visar att svenska lärare absolut verkar jobba med att utveckla elevernas läsförståelse. Det är något som de lägger ner tid på i klassrummet, säger Anna. 

Anna Nissen disputerade i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet den 27 september 2024. Läs hela avhandlingen. 

Kontakt: Anna Nissen, doktor i pedagogiskt arbete, 073-301 77 25, anna.nissen@kau.se