18 december 2024
Örebro universitet

Folkmusik i stället för black metal – så sprider högerextrema sin ideologi

Från black metal och nazi-punk till rap, EDM och folkmusik. Sam de Boise, forskare i musikvetenskap, har analyserat hur företrädare för den högerextrema Alt-Right-rörelsen använder musik för att anpassa sina budskap till fler. – Musik väcker positiva känslor hos många och blir ett sätt att tona ner den radikala politiken, säger han

Sam de Boise visar i sin artikel Musical Metapolitics and the Alt-Right på utvecklingen från 1980-talet, hur aktivister från den extrema högern använt musik i sin politiska propaganda på engelskspråkiga webbforum och sidor, främst i USA.
– Det har skett ett fundamentalt skifte i hur musik används av dagens högerextrema, säger han.

I början dominerade musik med hemvist långt till höger på den politiska skalan. Där fanns så kallad ”nationalsocialistisk black metal”, som öppet hyllade samma ideal av vit överhet som nazismen. Vid sidan av hårdrocken dominerade nazi-punken. Båda är musikstilar som lyfter fram våld mot politiska motståndare.
– De använder hög volym, snabba tempon, vrål och vrede för att ställa sig utanför normen om ett artigt och liberalt sätt att föra fram politik, säger Sam de Boise.

Han konstaterar att dagens högerextrema miljö är splittrad. Vissa fraktioner är skickliga på att gömma extrempolitik bakom mjukare fasader. En del har bytt strategi och tar avstånd från våld och tonar ner sin vitmakt-retorik för att framträda mer som traditionellt konservativa. Målet är att få ökat politiskt inflytande för sin i grunden högerextrema ideologi.

Det har medfört att den mer extrema musiksmaken bytts ut mot till exempel Taylor Swift. Vitmakt-nationalister sade öppet att de behandlade henne som en arisk gudinna och hävdade att hon i hemlighet var nazist med dolda budskap i sina texter – trots att det inte fanns något belägg för det. Om Donald Trump blev vald skulle hon kunna visa sitt sanna jag. Nu blev det inte så.
– Genom att överhuvudtaget tala om Taylor Swift kunde högerdebattörer skapa debatt som uppmanade fler att prata om deras politik, säger Sam de Boise.

Han visar också att andra populära musikstilar har omfamnats av högerextrema, som folkmusik, EDM (electronic dance music) och rap. Folkmusiken var en genre som på 60-talet lyftes fram av vänstern. På samma sätt har en från början svart musik som rap och hiphop blivit omhuldad och använd av högerextrema på nätet. Vissa högersajter publicerar artiklar om musik som inte har någon koppling till Alt-Right-rörelsen.
– En sådan metapolitisk strategi för in högerpolitik på ett mer subtilt sätt och kan nå en mycket större publik. Många fler är intresserade av Kanye West än av vitmakt-politik, säger Sam de Boise.

Metapolitik är en strategi för att påverka kultur, idéer och värderingar för att förändra politiken, i stället för att agera direkt inom politiken. De högerextrema musikskribenterna behåller sin grundsyn, men uttrycker sig mer salongsfäigt.

Sam de Boise visar också hur dessa musikinriktade högerskribenter lyfter fram västerländsk konstmusik som högtstående, för att den är skapad av vita män. Just det västerländska används av vissa som ett argument för att det inte handlar om ras eller etnicitet, utan om kultur.

Sam de Boise ska nu gå vidare med en uppföljande studie som behandlar förhållandet mellan musik och radikalisering på webben i Sverige och jämför den svenska kontexten med den internationella.

Pressbilder

https://via.tt.se/data/images/public/3236907/3733936/120d23a7-d35f-4d17-8e91-302d514953be.jpg

Sam de Boise, docent i musikvetenskap vid Örebro universitet