15 oktober 2024
Skolforskningsinstitutet

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Att kunna skriva är viktigt i många skolämnen. Därför har den tidiga skrivundervisningen stor betydelse för hur bra elever lyckas i skolan och för att utveckla sin egen identitet.

I dag publicerar vi en systematisk forskningssammanställning om skrivundervisning

Skrivande är också en nödvändig färdighet för att senare kunna delta i arbetslivet och samhället. Att lära sig skriva är en komplicerad process som kan börja redan i förskolan och pågå genom hela skolgången. Forskningssammanställningen fokuserar på skrivundervisning som hjälper elever i F–3 att utveckla sin handskrift, stavning och textkvalitet.

I sammanställningen presenteras resultat om undervisning som stödjer skrivutvecklingen i följande fem kategorier:

  • Samtal om text.
  • Explicit skrivstrategiundervisning.
  • Meningsfulla kontexter.
  • Explicit stavningsundervisning.
  • Mångsidig handskriftsundervisning.

– Forskningssammanställningen bidrar med olika arbetssätt som lärare kan använda i sin undervisning, säger Eva Bergman, forskningssammanställningens projektledare. – Eftersom skrivande är väldigt komplext behövs en balanserad skrivundervisning med ett helhetstänkande, fortsätter Eva Bergman.

Kunskapsutveckling i både läsning och skrivning är grundläggande för att eleverna ska nå målen och det har varit stort fokus på att främja elevers läskunskaper. – Skrivande är ett område som uppmärksammats i mindre grad än läsning inom svensk skolforskning, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg. – Därför är  forskningssammanställningen som lanseras idag ytterst angelägen, fortsätter Christina Månberg.

Läs mer

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av forskningsresultaten.

På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.


Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.

Telefon +468 523 298 00