4 november 2025
Högskolan Väst

Hon sätter människan i centrum när industrin blir smart

Hur kan människor och teknik samverka när arbetslivet och företagande förändras i allt snabbare takt? Anna Karin Olsson är nybliven professor i företagsekonomi med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. Hennes forskning handlar om hur organisationer kan möta digitalisering och automation utan att tappa bort det mänskliga – och varför samarbete och reflektion är nyckeln till framgång.

För Anna Karin handlar forskning om människor – hur vi samarbetar, lär och förändras när ny teknik tar plats i arbetslivet. Hon beskriver företagsekonomi som ett ämnesområde där forskningen sker i nära kontakt med företag, kommuner och organisationer, och undervisningen präglas av dialog och erfarenhetsutbyte.

– Jag har alltid varit intresserad av individer, medarbetare och ledare – hur vi organiserar oss, utvecklar, förändrar och leder verksamheter. Jag är en nyfiken forskare som drivs av att engagera mig tillsammans med olika aktörer för värdeskapande förändring i olika kontext, alltifrån besöksnäring till tillverkningsindustrin. Det är det som driver mig och min forskning, berättar Anna Karin.

Samskapande – att förstå världen tillsammans

Ett centralt begrepp i Anna Karins forskning är samskapande – tanken att kunskap växer fram tillsammans med andra. Hon menar att samskapande inte bara är ett arbetssätt utan en förutsättning för att utforska och förstå dagens stora samhällsutmaningar. När digitalisering, hållbarhet och automation förändrar arbetslivet i grunden behövs flera kompetenser vid samma bord – tekniska, organisatoriska och mänskliga.

– Samskapande handlar om att forskare, företag och samhällsaktörer möts och delar erfarenheter. Det är i mötet mellan olika perspektiv som något nytt uppstår. Vi står inför komplexa samhällsutmaningar och ingen disciplin kan lösa dem ensam. Vi måste arbeta transdisciplinärt, över gränser mellan ämnesområden och tillsammans med aktörer från olika sektorer.

När tekniken förändrar arbetet

Anna Karins forskning är nära kopplad till industriellt arbetsintegrerat lärande. I det transdisciplinära projektet PROWIL human centric automation studeras hur företag kan införa smart teknik och automation på ett sätt som sätter människan i centrum. Anna Karin är också aktiv i projektet CoWORK 5.0 (Co-production of work-integrated learning in the era of Industry 5.0) där arbetsrelaterad hälsa, risk- och förändringsledarskap i industrin utforskas. Båda projekten är relaterade till EU:s policy Industri 5.0, som handlar just om att sätta fokus på human centricity – människan, hållbarhet och uthållighet.

– Industri 5.0 kompletterar tidigare Industri 4.0 som främst fokuserar på nya teknologier. Industri 5.0 handlar snarare om att tekniken ska tjäna människan, inte tvärtom. När en organisation går igenom en digital transformation påverkas hela organisationen och dess nivåer och funktioner – arbetssätt, roller och relationer – och ny kunskap krävs.

Ledarskap som inkluderar

Ledarskap är ett återkommande tema i Anna Karins forskning. Hon betonar att framgångsrikt ledarskap i förändringstider bygger på delaktighet. Samtidigt beskriver hon hur många företag fortfarande tänker i ”silos”, där olika avdelningar arbetar parallellt, och missar att se helheten.

– Det kan göra att viktiga delar av förändrings- och innovationsarbetet faller mellan stolarna. Vi behöver mer reflektion och samarbete över gränserna. Ledarskap och medarbetarskap hänger ihop. Om man inte inkluderar medarbetarna i förändringsprocesser, då blir det inte bra helt enkelt.

Forskning med verklig samhällsnytta

För Anna Karin handlar forskning om att arbeta nära organisationer och företag. Hon lyfter fram vikten av att diskutera och validera resultat tillsammans direkt i verksamheten, och inte behöva vänta på ett forskningsresultat efter flera års studier.

Samma förhållningssätt har hon med sig i undervisningen på magisterprogrammet i ledarskap på Högskolan Väst. Studenterna är yrkesverksamma som ledare eller chefer inom offentlig sektor, myndigheter och näringslivet. Trots att de är verksamma inom olika sektorer har de mycket gemensamt.

– De lär av varandra och får tillfälle att tänka tillsammans, med sina egna yrkesverksamheter som startpunkt i programmet. De behöver inte vänta till examen för att omsätta sina nya insikter – de testar sina idéer direkt på jobbet. På så vis blir det en direkt påverkan på samhället under pågående utbildning och därmed aktivt arbetsintegrerat lärande.

Nyfiken på framtiden

Anna Karin tror att framtidens framgångsrika företag blir de som ser digitalisering som en möjlighet till lärande och kreativitet, snarare än ett hot. I sin egen roll vill hon fortsätta belysa de mänskliga perspektiven i förändringsprocesser, och bygga starka forskningsmiljöer.

– Vi ska använda tekniken för att frigöra det mänskliga, vårt kritiska tänkande, problemlösning och kreativitet. Jag drivs av nyfikenhet, och en vilja att förstå hur människor och organisationer faktiskt fungerar i en värld som hela tiden förändras, och det tar ju aldrig slut, avslutar Anna Karin.

På Högskolan Väst bedriver vi forskning i samverkan med omvärlden för att skapa en bättre framtid.

Kontakt: Anna Karin, professor i företagsekonomi, Högskolan Väst