17 februari 2025
Jönköping University

Konsumentorienterade strategier för en hållbar handel

Hur handeln utformar strategier som inte bara fokuserar på finansiell vinstmarginal, utan även hjälper oss att göra mer hållbara val. Det är en fråga som forskare från Jönköping International Business School (JIBS) vid Jönköping University (JU) i en ny studie ska undersöka tillsammans med forskare från Umeå universitet.

Begreppet ”konsumtionsbaserade utsläpp” fördelar en produkts totala klimatpåverkan från tillverkning och transport till slutanvändaren. Sveriges konsumtionsbaserade utsläpp är höga i en internationell jämförelse och 60 procent av dessa genereras av privat konsumtion.

– Även om vi i Sverige har varit duktiga på att reducera utsläpp som görs inom landets gränser, så är vår konsumtion per invånare hög. Vi köper mycket varor som transporteras långa sträckor från länder med sämre produktionsförhållanden. Därför bidrar vår konsumtion till de globala utsläppen, säger Mart Ots, docent i företagsekonomi vid JIBS.

Handeln påverkar vad hushållen konsumerar

Handelsbranschen spelar en viktig roll för vad vi väljer att konsumera. Trots detta diskuteras sällan handelns roll i samhällets klimatomställning. Med 2 500 miljarder kronor i årlig omsättning står handeln för 11 procent av Sveriges BNP.

I sina dagliga aktiviteter, exempelvis i beslut om inköp, sortimentsplanering, butiksdesign, kommunikation, segmentering och prissättning, har svenska handelskedjor inom exempelvis mat, mode och elektronik stor potential att påverka vad hushållen köper.

– Handeln har många verktyg för att påverka oss konsumenter. Sedan är ju frågan hur de vill använda de verktygen, säger Mart Ots.

I en ny studie har Jönköping International Business School tillsammans med Umeå universitet fått sex miljoner kronor från Wallenbergstiftelsen för att undersöka hur handelsföretag fattar strategiska beslut för att främja hållbar konsumtion och hur detta påverkar processer inom handeln.

Telefon +46 36 10 10 00