Meningsfull fritid viktig för ungas mående och resultat i skolan
Ny forskning från MDU visar att unga värdesätter sin fritid och upplever att den kan bidra till välbefinnande och att lyckas i skolan. Ungdomarna uppskattar att föräldrar och ledare möjliggör för dem att ha en meningsfull fritid, men vill själva bestämma över hur de ska spendera sin tid. Samtidigt framkom det att val av fritidssysselsättningar inte alltid sker på jämlika villkor.
Studien har genomförts bland ungdomar i åldern 16–19 på gymnasieskolor i Västerås. Syftet var att studera hur ungdomar själva upplever förutsättningarna för och betydelsen av en meningsfull fritid. Forskarna har använt sig av fokusgruppintervjuer och intervjuer med 41 ungdomar.
Resultaten visar att:
- Ungdomarna vill att deras fritid sker på deras villkor och att de själva ska få bestämma hur de vill spendera den.
- Ungdomarna upplever att fritidsaktiviteter inte alltid sker på jämlika villkor, till exempel avseende ålder, kön, socioekonomisk status, utländsk bakgrund, geografisk lokalisering och funktionsvariation.
- Sociala relationer, med exempelvis vårdnadshavare och ledare, var viktiga för att möjliggöra fritidsaktiviteterna och vänner utgjorde en viktig del av fritiden.
- Ungdomarna uttryckte att det var viktigt för dem att ha en balans mellan fritiden och skolan. Förutsatt att denna balans finns, så upplevde ungdomarna att deras fritid kan bidra till ett bättre välmående och större förutsättningar att lyckas i skolan.
Ungas egna röster har fått höras
Christine Persson Osowski, folkhälsovetare och docent vid avdelningen för folkhälsovetenskap, har tillsammans med en forskargrupp arbetat med studien.
”Resultaten visar hur viktig ungdomarna upplever att deras fritid är för att de ska må bra. Detta är i linje med annan forskning som visar att särskilt strukturerade fritidsaktiviteter, som sker på en viss tid, plats, leds av vuxna och har ett strukturerat innehåll, påverkar ungdomars hälsa och skolresultat i positiv riktning. I vår studie har ungdomarnas egna röster fått höras och för att citera en av deltagarna så kan en meningsfull fritid leda till ”en cirkel av positivitet” som ökar förutsättningarna att lyckas i skolan. Samtidigt uttrycker deltagarna att fritiden inte alltid sker på jämlika villkor för ungdomar. Därför behöver vi skapa samhälleliga förutsättningar för att alla ungdomar ska få en meningsfull fritid”, säger Christine Persson Osowski.
Katarina Bälter, professor i folkhälsovetenskap och en av medförfattarna, lyfter fram att av alla som börjar på gymnasiet är det 1 av 4 som inte får med sig en examen på grund av avhopp eller ofullständiga betyg. Detta minskar möjligheterna att få ett jobb med 50 procent, jämfört med att gå ut gymnasiet med låga betyg. Arbetslöshet leder till låg socioekonomisk status och sämre hälsa, vilket på lång sikt skapar en negativ spiral för individen och samhället. Därför är det oerhört viktigt att stötta dagens gymnasieelever och då spelar fritiden stor roll.
Samhällskontraktet
Studien har genomförts inom ramen för Samhällskontraktet, som är namnet på den gemensamma samverkansarena där MDU, Eskilstuna kommun
och Västerås stad arbetar för att utforska och hitta lösningar på komplexa samhällsutmaningar tillsammans med andra samhällsaktörer.
Mer information och kontakt
Christine Persson Osowski, docent i folkhälsovetenskap MDU
021-48 06 97, christine.persson.osowski@mdu.se