14 november 2023
Göteborgs universitet

Nostalgi och minnen efter tio år med sociala medier

I takt med att möjligheterna förändrats och teknologin utvecklats, är minnen och nostalgi idag en stor del av vårt användande av sociala medier. Det visar en studie från Göteborgs universitet och Högskolan Väst.

Forskare vid Göteborgs universitet och Högskolan Väst har under tio år följt en grupp med elva aktiva sociala medieanvändare och låtit dem beskriva och resonera kring hur de använder plattformarna för att dokumentera och dela med sig av sina liv. Studien ger en inblick i vilken roll teknologin har för att skapa upplevelser och återuppleva betydelsefulla ögonblick.

– Den här typen av studier hjälper oss när vi i framtiden vill se tillbaka på och förstå kulturen som den var på 2010 och 2020-talet när sociala medier var en central del i den, säger Beata Jungselius, lektor i informatik vid Högskolan Väst och en av forskarna som bedrivit studien.

Användarna av sociala medier ägnar sig åt något forskarna definierar som ”social media nostalgizing”, som kan översättas till nostalgiserande med hjälp av sociala medier. Det innebär att de aktivt söker upp innehåll som framkallar känslor av nostalgi.

Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet, berättar att deltagarna i studien har beskrivit det som att de ”unnar sig” en nostalgitripp då och då.

– Att gå tillbaka och minnas det som har hänt tidigare blir med tiden en större del än att lägga upp nytt innehåll, säger hon och förklarar att det i de senare intervjuerna framgår att plattformarna ofta har en dagboksliknande funktion, som tillåter att minnen återupplevs.

På de sociala medieplattformarna dyker det upp alltmer avancerade funktioner som hjälper användare att interagera med äldre innehåll. Personliga, ljudsatta fotoalbum som genereras åt oss, eller påminnelser om bilder som vi publicerade samma datum för ett, tre eller tio år sen möjliggör nostalgiska upplevelser som vi i många fall upplever som positiva. I studien beskrivs hur den här typen av funktioner kan leda till att vi återupptar kontakter som vi tappat genom att vi ”taggar” en vän i ett gemensamt minne. Alexandra Weilenmann och Beata Jungselius tror att detta kan vara ett medvetet grepp från de sociala medieplattformarna för att uppmuntra användarna till att hålla sig aktiva eftersom publiceringen av nytt innehåll har minskat.

Forskarna har uppmärksammat att det inte bara är innehållet i sig som frammanar känslor av nostalgi, utan att också minnena av hur man brukade använda sociala medier spelar en stor roll. Som exempel tänker en av de intervjuade tillbaka på hur givande den intensiva kommunikationen i forumen var och hur den ofta ledde till möten och interaktion i verkliga livet.

– Det är först nu som vi levt med sociala medier under tillräckligt lång tid för att kunna göra och dra slutsatser av en sådan här studie. Genom vår metod där vi studerat samma användare över tio år har vi kunnat följa hur deras användning och förhållningssätt till plattformarna har förändrats i takt med att dessa utvecklats, säger Beata Jungselius.

Läs den fullständiga artikeln här: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/20563051231207850

Kontakt

Beata Jungselius, lektor i informatik vid Högskolan Väst
beata.jungselius@hv.se
073-508 08 88

Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet
alexandra.weilenmann@ait.gu.se
031-786 56 34

Alexandra Weilenmann och Beata Jungselius
Alexandra Weilenmann och Beata Jungselius
Foto: Agnes Ekstrand