Så får vi fler att välja cykeln eller bussen
En ny forskningsrapport från K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, beskriver vad som påverkar människors resebeteenden och hur man kan få fler att välja gång, cykel och kollektivtrafik i stället för bilen.
En ny forskningsrapport från K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, beskriver vad som påverkar människors resebeteenden och hur man kan få fler att välja gång, cykel och kollektivtrafik i stället för bilen.
Forskningen visar att våra resval inte enbart påverkas av den fysiska miljön, utan även av sociala och psykologiska faktorer. Kunskapen om varför vi reser som vi gör kan användas för att ta fram åtgärder som påverkar människors resebeteende i en hållbar riktning.
– Människors val av transportmedel är inte alltid rationella. Viljan att använda ett färdmedel beror inte enbart på om det är möjligt, utan också på om det upplevs som attraktivt – vilket är en subjektiv upplevelse som påverkas av en rad faktorer, förklarar Sonja Forward, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och författare till rapporten.
– Val av transporter påverkas dels av sociala normer och resenärers attityder. Det kan till exempel handla om vad man förväntar sig av en resa, vilket kan baseras på egna erfarenheter eller hörsägen. Vad andra tycker om de val resenären gör har också betydelse, säger Sonja Forward.
Rapporten lyfter även vikten av en stadsutformning som prioriterar cykel, gång och kollektivtrafik för att öka det hållbara resandet. Det är också viktigt att få människor att förstå hur mycket man faktiskt vinner på att förändra sina resvanor.
– För att få fler att resa aktivt och hållbart är det viktigt att den fysiska utformningen gynnar ett sådant resande. Policy och planering är en viktig förutsättning för att åtgärder som främjar det hållbara resandet verkligen implementeras, säger Sonja Forward.
– Det finns ett behov av att sälja in en vision om den hållbara staden. Vi måste visa hur en sådan vision kan kopplas samman med en förbättrad livskvalitet för alla stadsbor, som får tillgång till fler grönområden och mötesplatser och dessutom bättre hälsa. Vi behöver få folk att känna ”jag vill bo i en sådan stad!”, säger Sonja Forward.
Faktorer som påverkar val av transporter: avstånd (det faktiska avståndet samt hur avståndet upplevs), stadsutformning, tillgänglighet och utbud, kostnad, vana, medvetenhet om miljön och den egna hälsan, sociala normer, socioekonomiska faktorer, livshändelser, samt flexibilitet, bekvämlighet och upplevd kontroll.
Förslag på åtgärder: resplaner på arbetsplatser, ”gamification”, mobilitet som en tjänst (MaaS), ”nudging”, spridningseffekt, ”tipping point”, policy och planering.
På K2:s digitala Kunskapslunch den 10 maj kommer Sonja att berätta mer om vad som påverkar människors val av transporter och hur vi kan få fler att resa aktivt och hållbart.
Sonja Forward