5 december 2024
Högskolan i Skövde

Smarta energisystem minskar utsläppen i hamnar

Hamnar släpper ut 18 miljoner ton koldioxid varje år — vilket motsvarar 18 miljoner transatlantiska flygresor. Ett nytt forskningsprojekt vid Högskolan i Skövde vill minska denna påverkan genom att göra Stockholms Hamnar mer energieffektiva med hjälp av smarta energisystem som kombinerar lokal elproduktion, lagring och förbrukning i så kallade mikronät.

I nuläget är fartyg som ligger vid kaj i hamnar beroende av hjälpmotorer för att generera elektricitet. Detta ökar inte bara koldioxidutsläppen utan bidrar även till buller- och luftföroreningar. Landelanslutning (onshore power supply, OPS) erbjuder ett grönare alternativ, där fartyg kan kopplas till hamnens elnät. Stockholms hamnar strävar efter att säkerställa att alla fartyg använder OPS senast år 2030, men denna omställning medför utmaningar för hamnens energiinfrastruktur.

– OPS är ett utmärkt sätt att minska utsläpp i hamnar, men i takt med att energibehovet fortsätter att växa behöver vi mer flexibla system och innovativa lösningar för effektiv energilagring, säger Mostafa Kermani, lektor vid Högskolan i Skövde.

Kombinerar solenergi och batterilagring

Projektet integrerar mikronätsteknik med solkraftverk och batterilagringssystem för att möta det ökande energibehovet. Mikronät, som effektivt hanterar både energiproduktion och konsumtion, är idealiska för hamnmiljöer.

– Genom att kombinera solenergi med batterilagring kan vi inte bara hantera toppar i energibehovet utan även säkerställa en stabil och hållbar energiförsörjning. Detta minskar hamnens beroende av externa energikällor, säger Mostafa Kermani.

Grönare hamnar över hela världen

Genom att använda mikronätsteknik strävar Stockholms hamn efter att minska utsläpp, förbättra energieffektiviteten och bygga en resilient infrastruktur som är redo att möta framtida utmaningar.

– Vi arbetar strategiskt med att uppfylla EU:s regelverk som kräver landelanslutning för fartyg senast 2030. Det ställer höga krav på elnätet, särskilt i Kapellskärs hamn där den nuvarande kapaciteten är begränsad. I Kapellskär möjliggör OPS-anläggningen miljömässiga fördelar redan i dag. Genom att integrera mikronät med OPS skapar vi en robust och hållbar lösning som minskar hamnens miljöpåverkan och som även stärker vår konkurrenskraft, säger Staffan Forsell, chef strategi och utveckling på Stockholms Hamnar.

Forskningsprojektet är finansierat av Vinnova och namnet är ”Innovativ mikronätdesign för hållbar strömförsörjning på land: Fallstudie i Stockholms hamn”. Projektet pågår från 2024 till 2027 och har som syfte att lägga grunden för grönare hamnar världen över. Andra partners i projektet är Ilmatar och Stella Futura.