29 januari 2024
Umeå universitet

Vetenskapsluncher lockar många vetgiriga

Kan det bli fred i Mellanöstern, humor och memes i kristider, gensaxen och Skelleftesjukan, och hur fungerar AI? Välkommen till vårterminens vetenskapsluncher, Umeå universitets populära föreläsningsserie.

Vetenskapsluncherna har funnits i nära 20 år och arrangeras av Umeå universitets fakultetskommunikatörer. Ambitionen är att presentera mångfalden av forskning vid universitetet för allmänheten i en populärvetenskaplig form.

– Som många besökare av vetenskapsluncherna redan vet, är det både intressant och lärorikt att ta del av bredden ämnen och kunskaper, säger Per Melander, kommunikatör vid Humanistiska fakulteten, och tillägger:

– Vi försöker genom vetenskapsluncherna att även dra vårt strå till stacken i tider av falska fakta och åsiktsbubblor, för att bidra till en lite mer upplyst värld.

Den som inte har möjlighet att ta sig till platsen för vetenskapsluncherna, Curiosum, Konstnärligt campus, Östra Strandgatan 32, i Umeå, kan se Vetenskapsluncherna strömmade Umeå universitets webb. Det går även att se filmade föreläsningar i efterhand.

Vårterminens program:

1 februari
Övre luftvägars förstummande fasor och faror
Katarina Olofsson, öron- näs- och halssjukdomar

8 februari
Fred i Mellanöstern? Erfarenheter och utmaningar
Patrik Johansson, statsvetenskap

15 februari
Älvar och bäckar – vän eller fiende i förändrat klimat?
Lina Polvi Sjöberg, naturgeografi

22 februari
Särskild begåvning i en förskola och skola för alla
Malin Ekesryd Nordström, pedagogik

29 februari
Humor och memes i kristider?
Moa Eriksson Krutrök, medie- och kommunikationsvetenskap

14 mars
Gensaxen – är det klippt för Skelleftesjukan?
Björn Pilebro, folkhälsa och klinisk medicin

21 mars
Främlingsfientlighet i ett föränderligt Europa
Andrea Bohman, sociologi

28 mars
Hur fungerar AI? – Matematiken bakom maskininlärning
Fredrik Ohlsson, matematik

11 april
AI i utbildning – en superkraft eller det ultimata fusket?
Eva Mårell-Olsson, pedagogik

18 april
Slöjd – från traditionell till digital undervisning
Magnus Wink och Sara Rylander, estetiska ämnen

Läs mer