Ökad säkerhet och snabbare utveckling
Säkrare bilar och flygplan kan bli följden av Normunds Jekabsons, doktorand vid Avdelningen för polymerteknik, avhandling ”Mechanics of compisites with fiber bundle meso-structure”.Disputationen sker den 16 maj.
Kompositer är en relativt ny typ av material som innehåller två eller flera olika enkla material. De är uppbyggda på ett sätt som på bästa sätt tar till vara varje enskilt ingående materials egenskaper och kompenserar dess svagheter. Fiberkompositer av två olika typer ingår i avhandlingen som är uppdelad i två delar.
Den första studien rör textilvävda kompositer, ett material används ofta i flygindustrin. Normunds Jekabsons, har undersökt hur kompositen uppför sig under påverkan av tyngd och tryck. Målet är att få bättre förståelse för skillnaden mellan de konventionella materialen, exempelvis aluminium och kompositen.
Avhandlingen ökar förståelsen för kompositens begränsningar och visar på en möjlighet för snabbare utvecklingen av nya material. Det leder i sin tur till ökad säkerhet och livslängd hos slutprodukterna.
Den andra delen rör brott hos kortfiberkompositer som ofta använda i bilindustrin i utvändiga och invändiga paneler. En analyseringsmodell som kallas ”Cohesive zone approach” användes för att beskriva hur enkla komposit konstruktioner gick sönder under tung last, på samma gång utvärderades giltigheten i modellen. Resultatet visade på att forskarna hade rätt i sina antaganden. Om denna analyseringsmodell används i till exempel bilkonstruktion kan bilarna bli säkrare.
Normunds Jekabsons kommer från Lettland och tog Masters of sience i teknisk fysik vid Latvia University, 1996. Han bor sen 1997 i Luleå, då han började på Luleå tekniska universitet som doktorand på Avdelningen för polymerteknik. 1999 tog han licentiatexamen i mekanisk teknik.
Upplysningar: Normunds Jekabsons, tel. 0920-49 20 92, normunds.jekabsons@mb.luth.se eller informatör Elisabeth Hedman, tel. 0920-49 30 45, elisabeth.hedman@adm.luth.se