KTH-bibliotek först med boklån via SMS
KTHs bibliotek, KTHB, har som första bibliotek i Sverige infört bibliotekstjänster för mobiltelefon. I fortsättningen kan låntagarna via SMS förnya lån, påminnas om lånedatum och få meddelanden om beställda böcker.
Tjänsterna kostar som ett vanligt textmeddelande och låntagaren betalar enbart för de meddelanden som han eller hon skickar. En förutsättning är att låntagaren har lånekort och PIN-kod registrerad hos KTHB.
– Vad vi känner till är KTHB först i Sverige med att erbjuda tjänsten som ger låntagarna möjlighet att via mobilen bland annat få information om att lånetiden går ut om några dagar och förnya lånet om ingen köar. Dessutom kan de få meddelanden om att en beställd bok kommit in. Det här är en tilläggstjänst till Internettjänsterna, alla studenter har inte tillgång till dator hela tiden. Studenterna är också ofta på rörlig fot och med mobiltjänsterna kan de kommunicera direkt oberoende av var de är, säger Annika Swedén vid KTHB.
Tjänsten fungerar med abonnemang och kontantkort hos alla de stora leverantörerna samt även hos mindre bolag.
– I Finland har SMS-tjänster vid bibliotek funnits i ungefär ett år, bland annat vid Helsingfors tekniska universitet och finska riksdagsbiblioteket, och erfarenheterna därifrån är mycket goda, berättar Annika Swedén.
Det är också ett finskt företag, Portalify, som tillhandahåller programvaran, Liblet, för SMS-tjänster. Programvaran kommunicerar med KTHBs biblioteksdatasystem Innopac Millenium, samma system som en rad andra universitets- och högskolebibliotek i Sverige använder.
Kontaktinformation
Kontakt/mer information:
Annika Swedén
Kungl Tekniska högskolan Biblioteket
08-790 7082
annika.sweden@lib.kth.se