Artikel från Chalmers tekniska högskola

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

27 februari 2004

Nya rön om nackskador vid frontalkrockar

Nackskadeskyddet WHIPS har halverat risken för långvariga nacksmärtor vid en påkörning bakifrån. Nästa steg är att ge samma skydd även vid frontal- och sidokrockar. – Jag har studerat vilka faktorer som ökar skaderiskerna för att vi ska kunna utveckla produkter som verkligen fungerar, säger Lotta Jakobsson, 36 år, biomekaniker på Volvo Personvagnar och blivande doktor i teknisk trafiksäkerhet.

Nackskador är den vanligaste trafikskadan och bara i Sverige drabbas
25 000 människor varje år. Knappt en av tio får långvariga problem med nacksmärtor som ofta är svåra att utreda. Lotta Jakobssons avhandling visar på ökade kunskaper om vilka faktorer som ökar skaderisken, och riktlinjer för utveckling av skyddssystem då skadebilden inte är helt klarlagd. Denna forskningsmetod ligger bakom utvecklingen och utvärderingen av Volvo Personvagnars säkerhetssystem WHIPS, som lanserades 1998 och som idag är standard i alla Volvobilar. Genom att kombinera analyser från verkliga kollisioner med avancerade datasimuleringar har Lotta Jakobsson studerat rörelsemönstret i nacken hos åkande i olika situationer.
– Vi måste veta hur vi vill att nacken ska röra sig för att få bästa skydd.

Mest känt är att en påkörning bakifrån utgör den största risken för nackskador. Men Lotta Jakobsson menar att risken för nackskador finns vid alla typer av olyckssituationer.
– Eftersom frontalkrockarna är mer än dubbelt så många så är antalet drabbade jämförbart med dem som blir påkörda bakifrån.

Avhandlingen belyser faktorer som ökar skaderisken vid såväl frontalkrock som vid påkörning bakifrån. Dessutom har analyserna av verkliga olyckor visat att flera faktorer påverkar skaderisken i lika hög grad som krockens våldsamhet. Faktorer som kön, ålder, längd, kroppsvikt och sittställning.
– Hela livssituationen har faktiskt betydelse. Tidigare nackbesvär påverkar skaderisken, och flera andra studier har visat att en pressad livssituation påverkar läkningsprocessen, säger hon.

När bilstolen WHIPS utvecklades visste man att den skulle minska antalet nackskador men inte i hur stor utsträckning. I utvärderingen jämförs stolen med sina föregångare i Volvo S/V40 och Volvo S/V70. Beräkningarna visar att WHIPS minskar fallen med ont i nacken direkt efter krocken med 33 procent. De fall som ger besvär i mer än ett år minskar med 53 procent.

Lotta Jakobsson anställdes vid Volvo Personvagnar 1989 som civilingenjör från Chalmers, 22 år gammal. 1991 blev hon biomekaniker inom säkerhetsområdet och nyligen utnämndes hon till teknisk specialist på Volvo Personvagnar.

Avhandlingen”Whiplash Associated Disorders in frontal and rear-end carimpacts: Biomechanical guidelines and evaluation criteria based on accident data and occupant modelling” försvaras vid en offentlig disputation på Chalmers den 27 februari kl 10.00 i sal HB2, Hörsalsvägen 8, Chalmers, Göteborg.

Avhandlingen är gjord på Institutionen för maskin- och fordonssystem på Chalmers

Lotta Jakobsson bor i Gråbo utanför Göteborg tillsammans med sin man, sina två barn och en hund.

Kontaktinformation
Mer information
Lotta Jakobsson, Volvo Personvagnar och Maskin- och fordonssystem, Chalmers tel 031-7723693

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera