Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

18 maj 2004

Vad händer i barns datorspelande?

DATORSPELENS UNIKA INTERAKTIVA MÖJLIGHETER sägs påverka barns attityder, föreställningar och beteenden mer än vad traditionella medier gör. Något som tänks innebära såväl pedagogiska möjligheter som förmodade risker. Nu pekar en doktorsavhandling på att denna bild av datorspelande kan ifrågasättas.

Studien som undersökt barns interaktionsmönster vid datorspelande visar nämligen att interaktivitet inte med självklarhet leder till mer realistiska upplevelser, ofta är det precis tvärtom. Barnen intresserar sig mer för vad som går att göra i spelvärldar och mindre för vad olika saker i spelen föreställer. Resultatet avdramatiserar därför flera av de samtida idéerna om barns möten med datorspel och erbjuder ett nytt sätt att förstå interaktiva medier.

Fredagen den 28 maj kl 09.15 i sal D3 50, Pedagogen, Göteborgs Universitet disputerar Jonas Linderoth på sin avhandling ”Datorspelandets mening: Bortom idén om den interaktiva illusionen”.

Pressmeddelande se:
http://www.ped.gu.se/forskarutbildning/Press/pressmedlinderoth.pdf

Kontaktinformation
Anki Gustafsson
Tel: 031-773 22 95
anki.gustafsson@ped.gu.se

Göteborgs Universitet
Fakultetskansliet för utbildningsvetenskap
Forskarutbildningarna
Box 300
405 30 GÖTEBORG

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera