Studenter utvecklar trådlös teknik för bilar
Trådlös teknik i stället för kablar från bromspedal, gaspedal och vindrutetorkare. Det har studenter på KTH och Stanford utvecklat för att minska antalet kablar i bilar. En prototyp har tagits fram på uppdrag av General Motors och presenteras onsdagen 25 maj på KTH.
Uppdraget är ett av fem projekt på en problembaserad kurs i mekatronik på civilingenjörsutbildningens avslutande del. Kursen, som lär blivande civilingenjörer att utveckla mekatroniska produkter genom att ta fram prototyper i samarbete med en extern uppdragsgivare, går nu för tjugonde året.
Ytterligare ett av projekten i årets kurs sker i samarbete med Stanfordstudenter – då handlar det om sensorer för smarta krockkuddar på uppdrag av Siemens. Övriga tre projekt har Idrottshögskolan och Scania som uppdragsgivare.
En apparat som hjälper människor med svåra balansstörningar att hålla balansen, som var ett av projekten från motsvarande kurs 2003, vann förra veckan 30 000 dollar i en entreprenörtävling i USA, ”MIT $50K Entrepreneurship Competition”.
– Ursprunget är den prototyp som vi för två år sedan gjorde i samarbete med forskargrupper på Boston University och Harvard Medical School. Tolv teknologer gjorde första prototypen, tre fortsatte med sommarjobb. En av dem, Jimmy Robertsson, gjorde sitt ex-jobb och startade också ett företag kring produktidén som nu alltså vunnit första pris – 30 000 dollar i startup bidrag, berättar Mats Hansson en av projektledarna på KTH Mekatronik.
Årets fem Mekatronik-projekt som också har som mål att bli riktiga produkter framöver, och som presenteras på onsdag, är:
· Begränsa antalet sladdar i en bil – General Motors och Stanford
· Sensorer för smarta krockkuddar – Siemens och Stanford
· Träningsinstrument för roddlandslaget inför OS i Aten – Idrottshögskolan i Stockholm
· Produkt för att få barn att tycka det är roligt att röra på sig – Idrottshögskolan i Stockholm
· Avancerat system för att styra funktioner i den ”digitala lastbilen” – Scania
Efter korta presentationer (10 min) kommer det att finnas möjlighet att testa prototyperna och ställa frågor kring de olika projekten. När det gäller samarbetena med Stanford kommer det även att finnas möjlighet att ställa frågor till deltagarna därifrån på direktlänk.
Tid: Onsdag 25 maj kl. 15
Plats: KTH Campus Valhallavägen, sal M1, Brinellvägen 64
Kontaktinformation
Mer information: Mats Hanson, kursansvarig, 08-790 6309, mats@md.kth.se