Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

8 februari 2006

Folkhemmet 2.0 – hur ska Sverige positionera sig i framtiden?

Den 9 mars kommer Richard Florida till Blå Hallen för en av årets mest unika konferenser; ”Folkhemmet 2.0 – Den kreativa klassen, tillväxten och Sveriges roll i en ny global ordning”.

Richard Florida, professor vid George Mason University har snabbt etablerat sig som en av den globala ekonomins mest citerade, omdiskuterade och anlitade samhälls- och utvecklingsdebattörer. Redan med sin första bok, The Rise of the Creative Class (2003), vände Richard Florida upp och ned på det mesta av hur vi vant oss vid att samhällen, städer, nationer och företag fungerar och organiseras. Richard Florida kommer att tala om sin teori som utmanar traditionella politiska och ekonomiska antaganden om vad som skapar tillväxt och utveckling. Florida beskriver en värld som lämnat den industriella eran och klivit in i den kreativa. Den kreativa klassen – de som arbetar med forskning, teknologi, kultur, konst och underhållning – består enligt Richard Florida av upp till 40 % av befolkningen.

Richard Florida har i sin forskning jämfört olika länders kreativa förmåga. Hans resultat är goda nyheter för Sverige som i hans kreativitetsindex utses till världens mest kreativa land och den nation som får högsta betyg för tolerans. Han menar att Sverige har ovanligt goda förutsättningar för att spela en ledande roll i framtidens globala tillväxt. Är den svenska värderingsgrunden nyckeln till framgång och tillväxt?

Efter föreläsningen följer fyra paneldiskussioner om vad detta kan innebära i ett svenskt perspektiv med paneldeltagare som Maria Rankka, Olle Wästberg, Kristina Axén Olin, Annika Billström, Lars Leijonborg, Leif Pagrotsky, Pontus Braunerhjelm, Emma Stenström, Zanyar Adami, Jasenko Selimovic, Fredrika Spindler, Jan Åman och så vidare. Det som står på spel är inget mindre än hur Sverige ska positionera sig i framtiden. Vad har vi som kan stå ut och att skapa tillväxt i en allt hårdare global konkurrens?

På agendan står en lång rad intressanta frågeställningar. Vad skapar tillväxt? Vad görs i Sverige för att öka attraktionskraften på människor och företag? Hur skapar vi ett klimat som bejakar olikheter i befolkning gällande klass, sexualitet och etnicitet? Vad gör Sverige unikt och i vilken typ av framtida samhälle vill vi leva i?

Programmet genomförs i samarbete med Färgfabriken och SI – Svenska Institutet.

Angående ackreditering för journalister
Om du som journalist vill bevaka seminariet och gå in kostnadsfritt vill vi gärna att du meddelar oss på: florida@fargfabriken.se så att vi kan sända över en ackreditering.

Kontaktinformation
För mer information
För fullständig information och program: www.fargfabriken.se/florida, www.ifl.se/seminar, www.si.se/florida

Judit Weibull, programansvarig, IFL vid Handelshögskolan i Stockholm
Tel. 08-586 175 47, e-mail judit.weibull@ifl.se

Peter Rovér, Marknads & Informationschef, IFL vid Handelshögskolan i Stockholm
Tel. 08-586 175 33, e-mail peter.rover@ifl.se

Om IFL vid Handelshögskolan i Stockholm
IFL vid Handelshögskolan i Stockholm är ett av Europas främsta institut för avancerad ledar- och affärsutveckling. Det bildades 2005 då verksamheterna i Handelshögskolan i Stockholm Executive Education och IFL – Institutet för Företagsledning fördes samman. Företaget tillhör Nordeuropas största producenter av ledarutbildning och erbjuder, i tillägg till sina skräddarsydda program, mer än 30 öppna utvecklingsprogram inom olika delområden av företagsledning. IFL vid Handelshögskolan finns representerat i Sverige, Norge, Finland, Ryssland, Belgien och genom systerbolag även i Lettland.

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera