Stor framgång för ”The Design of Prosperity”
Framgångsrik design handlar inte längre om värde eller pengar utan om känsla. Vi gör idag val utifrån etiska ställningstaganden när vi handlar. Det finns människor bakom de klädesplagg vi bär, någon har tillverkat dem. Eller som studenterna på Textilhögskolan utrycker i sin utställning ”Who do you wear?”Det stod klar tisdagen den 7 november då Högskolan i Borås arrangerade toppmötet ”The Design of Prosperity”.
Simonetta Carbonaro, professor vid Textilhögskolan, hade lyckats locka flera namnkunniga föreläsare till Borås. Konferenslokalen Åhaga fylldes med närmare 700 förväntansfulla deltagare.
– Det är en stor framgång att så många kommer hit redan det första året. Trots att vi inte har satsat mycket pengar på att marknadsföra toppmötet. Det har spridits med mun mot mun metoden, säger Simonetta Carbonaro. Här omgärdas hon av fd utbildningsministern Leif Pagrotsky och högskolans rektor, Lena Nordholm.
Jose Diaz de la Vega från Volvo menar att det var själva ordet ”prosperity” som lockade honom att komma som åhörare till toppmötet. Ordet är svårt att översätta direkt till svenska, kanske framgång eller blomstring beskriver det någorlunda.
– Vi kanske menar rikedom eller välfärd när vi använder ordet eller något helt annat. Alla föreläsare är här för att angripa det från sin vinkel, säger Simonetta Carbonaro.
Krafterna som formar samhällsutvecklingen var den gemensamma nämnaren som sammanförde den mycket breda föreläsningsrepertoaren som konferensdeltagarna fick ta del av. Jeremy Rifkin, välkänd amerikansk debattör och rådgivare åt olika företagsledare och politiker runtom i världen när det gäller bland annat klimatfrågor, ville ge energin till folket.
– Vi kväver vår planet genom att släppa ut för mycket koldioxid. Om vi inte löser problemen med global uppvärmning så kommer det inte att finnas några människor i slutet på århundradet, sa han bland annat. En längre artikel om Jeremy Rifkins föreläsning kommer i en separat artikel.
Låna istället för att köpa
John Thackara tycker inte att mängden produkter beskriver framgång. Det kommer ut nya produkter på marknaden i ett rasande tempo, 400 nya varje dag. Saker används bara en bråkdel av sin livstid och det är inte hållbart i längden.
– Förtagen skulle sluta att övertyga människor att de behöver saker. Istället skulle människor vända sig till företagen och be dem tillverka sådant de verkligen behöver, sa John Thackara.
Mogna kunder
Simonetta Carbonaro menar att konsumenterna har mognat och blivit mer medvetna. Varför betala mycket för lyx och märkesvaror när man kan köpa samma produkt billigare på Ikea eller H&M?
– Personer som jagar billiga priser har helt plötsligt blivit coola, säger hon.
Joe Friggieri, professor i filosofi vid University of Malta, men även författare, poet och teaterdirektör, tycker att design är till för att förbättra människors liv. Designern Lucy Orta framhöll att design ska ha själ och en social koppling. Hon menar att det är viktigt att göra det osynliga synligt igen. Det man inte ser det tänker man inte på. Därför använder hon exempelvis hemlösa personer som modeller i sina fotografier
Inkludera människor istället för exkludera
Nätverk utesluter människor och frågan är om vi kan skapa design för framgång och välfärd i nätverkens tidevarv. Få människor har till exempel tillgång till det största nätverket av dem alla, nämligen Internet.
– Vår attityd måste ändras i grunden och strategin måste bli att inkludera människor istället för att uteslutande dem, säger Derrick de Kerckhove från Franska institutionen på University of Toronto.
En uppfattning som delas av John Thackara, chef för Doors of Perception, ett internationellt kunskapsutvecklande nätverk inom design, ekonomi och IT. Han menar att vi måste designa tillbaka människor in i situationer inte ut ur dem. Livet är inte teknologi utan människor.
Det estetiska med att handla etiskt är att man vet att de som producerat kläderna har fått vettigt betalt för sitt arbete. Rättvis handel med fattiga länder är viktigt för att ge människor kraften att styra över sina egna liv menar Safia Minney, VD för de nischade företagen ”Fair Trade Company” och ”People Tree”. En separat intervju med Safia Minney kommer att publiceras senare på högskolans webb.
Fortsättning följer
Professor Derrick de Kerckhove avslutade med att illustrera detta genom att visa en film som finns på Internet där en man går omkring med ett stor plakat där det står gratis kramar. De förbipasserande människorna tar gärna emot kramarna.
Italienaren Olivieri Toscani visade bilder från sin fantastiska karriär som fotograf. Sedan avslutades dagen med en kort paneldiskussion där föreläsarna samt riksdagsledamot Leif Pagrotsky deltog. Åhörarna var nöjda med den innehållsrika dagen.
– Det är fantastiskt att få tillfälle att lyssna till sådana duktiga och intressanta föreläsare, säger studenterna Anna och Suman.
Och nästa år lovar Simonetta Carbonaro att locka hit lika intressanta och spännande föreläsare igen. Så välkomna åter i september 2007.
Kontaktinformation
Simonetta Carbonaro, professor på Textilhögskolan, tfn: 033-435 40 40
e-post: simonetta.carbonaro@hb.se
Agneta Nordlund-Andersson, projektledare på Textilhögskolan,
tfn: 033-435 41 49, mobil: 0705-73 96 68,
e-post: agneta.nordlund-andersson@hb.se