”De säger att nätbutik är bekvämt”
Äntligen finns relevant forskning på ett område som fullkomligt exploderat på senare år, men som hittills inte varit föremål för särskilt mycket vetenskapliga studier.Den 5 oktober disputerar Malin Sundström sin doktorsavhandling ”De säger att nätbutik är bekvämt”
Varför är det bekvämt?
Det beror på vem man frågar – kvinnor eller män.
Malin Sundströms forskning visar att kvinnorna i hög grad prioriterar att spara tid och därmed kan använda den personliga tiden till andra saker än att shoppa. Kvinnorna menar också att bekväma nätbutiksköp är sådana där de sparar fysisk ansträngning. Det kan röra sig om att slippa bära hem tunga och skrymmande saker, givet att nätbutiken erbjuder hemleverans.
Männen i studien värderar möjligheten att göra sina inköp när som helst. Männen menar också att bekväma nätbutiksköp är sådana där de sparar mental ansträngning. Det är enklare och mer strukturerat att samla information via Internet, jämföra olika alternativ och därefter välja ett alternativ som passar.
Malin Sundström är 39 år, företagsekonom, konsumentforskare och verksam som forskare och lärare vid Institutionen för data- och affärsvetenskap, Högskolan i Borås. Hon har under lång tid intresserat sig för distanshandlande kunder, varför de väljer att handla på distans samt vilka attityder och uppfattningar som finns till distanshandelskanaler. I avhandlingen som försvaras vid Handelshögskolan i Göteborg den 5 oktober fördjupas intresset kring distanshandlande kunder som väljer att köpa i nätbutik. Opponent vid disputationen var professor Peter Björk, verksam vid Svenska Handelshögskolan i Wasa, Finland.
Kontaktinformation
Vill du ha ett exemplar av avhandlingen, beställ den från förlaget BAS, antingen via e-post eller telefon: BAS@handels.gu.se eller 031-786 54 16
För mer information och kommentarer:
Malin Sundström via e-mail malin.sundstrom@hb.se eller telefon +46 734 33 80 97.