Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

12 december 2007

Premiär för digital version av KTH Racings nya bil

Fredag 14 december ger KTH Racing en försmak av årets Formula Student-bil i form av en mycket detaljerad digital modell av bilen. Ett för teamet helt nytt motorkoncept är en av årets många högteknologiska lösningar.

För första gången i KTH Racings historia kommer motorn inte att turboladdas. I stället kommer ett insugssystem med variabla rörlängder att konstrueras. Dessutom ska motorn, som även i år är på 600 cm3, anpassas för E85-drift. Motorn i årets bil, KTHR5, är annars densamma som i förra årets bil – en motorcykelmotor från en Suzuki av modell GSX-R.

Det 40-tal studenter som ingår i teamet har lagt mycket kraft på att få KTHR5 användarvänlig och lätt att köra. Växlingarna sköts med paddlar bakom ratten och det egenutvecklade pneumatiska växlingssystemet ger snabba och exakta växlingar.

Bilen är uppbyggd runt en avancerad kolfibermonocoque, d.v.s. en lastbärande ”balja” i kolfiber, i motsats till den traditionella stålrörsramen. Detaljerade fordonsdynamiska simuleringar ska säkerställa att egenskaper som väghållning, kurvtagning och stabilitet är optimala under tävlingarna. Bilen är också utrustad med ett välanpassat loggsystem som gör det möjligt att mäta och analysera en mängd parametrar under träning och tävling.

KTHR5 började konstrueras i september 2007 och målet är att delta i nästa sommars Formula Student-tävlingar i England och Tyskland som hålls på de anrika banorna Silverstone och Hockenheim.

Tack vare teamets breda kunskapsbas från en mängd olika områden finns förutsättningar för en bil med bra egenskaper på alla plan. Noggranna motorsimuleringar, detaljerade CAD-ritningar, hållfasthetsberäkningar och goda kunskaper inom fordonsdynamik ligger till grund för bilen, som trots tuffa regelbegränsningar utvecklar ungefär 100 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 3 sekunder.

En kanske ännu mer imponerande siffra är den maximala lateralaccelerationen som uppgår till ungefär 1,8G. Detta innebär att föraren utsätts för sidokrafter som är nästan dubbelt så stora som tyngdkraften. De höga sidokrafterna utsätter däck, chassi och förare för enorma påfrestningar, men möjliggör också avsevärt högre kurvhastigheter än vad som är möjligt i en normal bil.

Formula Student är en praktisk ingenjörstävling som går ut på att från grunden konstruera och tillverka en ensitsig racerbil enligt ett internationellt reglemente framtaget av SAE, Society of Automotive Engineers. Själva tävlingen avgörs genom ett poängsystem där man maximalt kan få 1 000 poäng. Poäng ges för bland annat design/konstruktion, ekonomi, väggrepp, acceleration samt för ett långlopp på en gokart-liknande bana.

Tid för presentation: Fredag 14 december, kl. 10.00

Plats: KTH Campus Valhallavägen, sal F2, Lindstedtsvägen 28, Stockholm

Bild: http://www.kthracing.se/press_kthr5.jpg

Kontaktinformation
Kontakt
Joakim Karlsson, 0702-34 66 03, jocke@kthracing.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera