Artikel från Chalmers tekniska högskola

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

23 oktober 2008

Samhällets energival påverkar miljöbilarnas utveckling

Hur samhället väljer att producera el kommer att ha stor inverkan på vad morgondagens bilar körs på. Kol med koldioxidavskiljning och lagring gynnar vätgasbilar medan plug-in-hybrider tenderar att bli lönsamma med kärnkraft eller solenergi. Det visar forskning på Chalmers.

I en framtid där klimatpolitik får ökad betydelse kommer politiska beslut i allt högre grad att avgöra hur kraftförsörjningen ser ut. Det får i sin tur konsekvenser för utvecklingen inom många andra områden. Fordonsindustrin är ett exempel.

– Om vi drastiskt ska minska utsläppen av växthusgaser i framtiden är plug-in hybrider – som delvis drivs med elektricitet – och vätgasbilar intressanta alternativ.

Det säger Fredrik Hedenus, forskare vid Chalmers, som nyligen disputerade på sin forskning om kostnadseffektiva strategier för att minska växthuseffekten.

– Två potentiellt viktiga men samtidigt kontroversiella tekniker för framtidens elproduktion är kärnkraft och kol med koldioxidavskiljning och lagring. Våra resultat visar att beslut om dessa också indirekt kan påverka vilka bilar som är billigast att köra i framtiden, säger han.

Orsaken är att det är billigare att producera vätgas än elektricitet från kol med koldioxidavskiljning och lagring. Med kärnkraft gäller det omvända – det blir billigare att producera elektricitet än vätgas.

Utvecklingen av framtidens bilar styrs dock av en mängd faktorer och säkra prognoser är svåra att göra, poängterar Fredrik Hedenus

– Våra resultat visar också att osäkerheten om de framtida kostnaderna för vätgasbilar och plug-in hybrider är så stora att resultaten mycket väl kan bli annorlunda. Om till exempel batterierna inte blir så mycket billigare än i dag kommer vätgas vara ett attraktivt bränsle även om solenergi eller kärnkraft används i stor skala.

Studien heter ”Electricity or hydrogen for transportation? System interactions between the transportation and stationary sectors in a carbon constrained world”, och är skriven tillsammans med Sten Karlsson, Christian Azar och Frances Sprei.

Avhandlingens titel: Modeling cost-effective climate change mitigation strategies

Kontaktinformation
Kontakt
Fredrik Hedenus, Fysisk resursteori, Institutionen för energi och miljö, Chalmers
hedenus@chalmers.se
0736-487 984

Handledare: Professor Christian Azar, Fysisk resursteori, Institutionen för energi och miljö, Chalmers
christian.azar@chalmers.se
Tel: 031-772 31 32

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera