Stereotyper även i virtuella pedagogiken
Programmerade lärare i datorn kan visa oss vägen och öka vårt intresse för att lära. Men de stereotypa människouppfattningarna verkar vara ännu starkare i datorvärlden.
Virtuella lärare är ämnet för Magnus Haakes doktorsavhandling vid LTH. Lunds Tekniska Högskola. På onsdag disputerar han på avhandlingen ”Embodied Pedagogical Agents – From Visual Impact to Pedagogical Implications”.
Han har undersökt hur vi upplever mötet med virtuella figurer i olika dataprogram. Sådana förekommer allt oftare som instruktörer, handledare och lärkompanjoner i allt från förskola till universitet.
– Själva populariteten hos virtuella figurer bygger på att vi människor är sociala varelser. Om det ges möjlighet har vi en stark tendens att kommunicera med datorer på samma sätt som med människor, även om det handlar om omedvetna kommunikativa och sociala strategier, konstaterar han. Om en människa ler åt oss ler vi tillbaka – om en datorfigur ler åt oss ler vi också tillbaka.
I pedagogiska sammanhang kan man använda sociala fenomen som identifikation och rollmodellseffekter. På så sätt skapas motivation, engagemang och flow som ökar vår förmåga att lösa problem.
Figurerna kan knappast inom överskådlig tid ersätta en riktig lärare, men de kan fungera som en extralärare med en ängels tålamod.
Men precis som vi ”läser av” andra människor i verkligheten så gör vi det i datorn och där verkar stereotyperna förstärkas. ”Chat bots” som IKEAs Anna och försäkringskassans Anna är nästan alltid kvinnor. Men samtidigt finns chansen att vända på de traditionella rollerna.
På chatsidor som imvu – liksom i Second Life – kan man återskapa sig själv som den man egentligen önskade vara – ”men det blir mer eller mindre som Barbie & Ken”, påpekar Magnus Haake. Som undrar varför manliga rollfigurer i World of Warcraft bär tunga rustningar medan kvinnliga rollfigurer slåss i plåtbikini.
Magnus Haake lägger fram sin avhandling i ämnet Ergonomi och aerosolteknologi och disputationen äger rum på IKDC (Stora hörsalen) onsdagen 20 maj med början 10.15.
Kontaktinformation
Magnus Haake 046-2227916, Fax: 046-2224431, epost:
Magnus.Haake@design.lth.se