Snabbmat och godis i TV-reklamen när barn tittar
Barn i Sverige exponeras för en stor mängd TV-reklam. Under barnens TV-tider dominerar livsmedelsreklam, främst för snabbmat och godis.Forskning från Göteborgs universitet visar att Sverige inte skiljer sig från övriga världen vad gäller mängden reklam som barn exponeras för. Resultaten presenterades nyligen i en artikel i American Journal of Public Health.
Ett barn mellan tre och tolv års ålder i Sverige möter i snitt ett 50-tal TV-reklaminslag varje vecka som gäller livsmedel. De livsmedel som dominerar under barnens TV-tider är i fallande ordning snabbmat, alkohol, choklad och godis.
Det finns ett belagt samband mellan livsmedelsreklam och barns val av mat. 10 procent av skolbarn globalt och 22 miljoner barn under fem års ålder är överviktiga eller mycket feta.
Ett barn i Sverige i nämnda åldrar ser på TV cirka 100 minuter per dag, där två tredjedelar av tiden innebär tittande på reklamfinansierade kanaler. Mest populära bland barn är kanalerna TV3, TV4 och kanal 5, samma kanaler som forskarna undersökt inom ramen för den internationella studien.
– Trots att Sverige ses som ett föregångsland genom att vi i lag begränsat TV-reklam riktad mot barn så utsätts de för livsmedelsreklam i stor utsträckning, säger Hillevi Prell vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
De svenska forskarna har granskat uppemot 200 timmars TV-sändningar i de tre kanalerna. Alla reklaminslag mellan klockan 6 och 22 under två vardagar och två helgdagar granskades.
Barnens mest populära TV-tider, då snabbmat, alkohol, choklad och godis dominerar i livsmedelsreklamen, infaller mellan klockan 19 och 22 vardagar och mellan klockan 7 och 10 och mellan klockan 17 och 22 under helger.
De totalt tretton forskargrupperna i elva länder har undersökt hur reklam för mat ser ut under den tid barn tittar mest. För hela studien gäller att andelen reklam som handlade om mat var 18 procent och att livsmedelsreklamen sändes i snitt fem gånger per timme. Sverige låg något över genomsnittet med sex reklaminslag om livsmedel per timme.
– Med tanke på att de större barnen sitter betydligt längre tid framför TV-apparaten och att en stor del av reklamen är för ”tomma kalorier” bör marknadsföring av mindre hälsosamma livsmedel uppmärksammas, säger docent Christina Berg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.
Kontaktinformation
För mer information om studiens svenska del kontakta:
Universitetslektor Hillevi Prell, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, 031-786 42 12, hillevi.prell@ped.gu.se
Docent Christina Berg, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, 031-786 42 07, christina.berg@ped.gu.se