En inkluderande skola för alla?
Föreställ dig att inte kunna känna igen dina klasskamrater, eller uttrycket i din lärares ansikte. Är hon glad eller arg på dig? Sådana situationer råkar elever med autismspektrumtillstånd (AST) ofta ut för i grundskolan.
– Avhandlingen, som är skriven av Marita Falkmer, handlar om grundläggande förutsättningar för delaktighet i sociala samspel samt om observerad och upplevd delaktighet i svenska grundskolor hos elever med Autismspektrumtillstånd (AST), t.ex. autism eller Aspergers syndrom, berättar Marita Falkmer.
Elever med autismspektrumtillstånd upplever många saker annorlunda. AST kännetecknas av begränsningar inom tre områden; socialt samspel, kommunikation och föreställningsförmåga.
Resultaten från Marita Falkmers sju studier speglar en ganska mörk bild av hur delaktiga elever med AST är i svenska grundskolan, men avhandlingen presenterar också positiva resultat och diskuterar möjliga åtgärder som kan leda till större delaktighet i grundskolan. Marita Falkmer själv menar att nyckeln är kunskap.
– Om du har en elev med AST i din klass krävs det inte bara insikt i elevens situation, det krävs också kunskap om hur AST påverkar elevens sätt att tänka och förstå. Kunskap är nyckeln till inkluderande skolor för dessa elever, säger Marita Falkmer.
– Tyvärr räcker det inte bara med kunskap, man måste också vara villig att ta konsekvenserna av vad man ser och anpassa klassrumsstrategier utifrån denna insikt.
Marita Falkmer är specialpedagog med inriktning mot barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd. Hon har lång erfarenhet av arbete med denna elevgrupp inom olika skolformer samt av handledning och utbildning i personalgrupper.
Handledare har varit professor Mats Granlund, Hälsohögskolan i Jönköping samt professor Annette Joosten, School of Occupational Therapy & Social Work, Durtin University, Australia.
Läs hela avhandlingen på Digitala Vetenskapliga Arkivet.
Onsdagen den 23 januari 2013 med start kl. 13.15 försvarar Marita Falkmer sin doktorsavhandling inom handikappvetenskap ”From Eye to Us: Prerequisites for and levels of participation in mainstream school of persons with Autism Spectrum Conditions”. Disputationen äger rum i sal Hb116 på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Opponent är professor Sven Bölte, Karolinska Institutet.