Artikel från Mittuniversitetet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

22 januari 2013

Utrustning och kläder allt viktigare i friluftslivet

13 000 kronor – så mycket lägger genomsnittssvensken varje år på skidåkning, vandring och andra former av friluftsliv. Utrustning och kläder är den största utgiften och outdoorindustrin expanderar kraftigt. Det visar resultat från forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring.

Omsättningen för företag i branschen fördubblades under en femårsperiod i början av 2000-talet och har sedan dess fortsatt att öka. Det har flera olika förklaringar.

– Friluftslivet har blivit mer nischat. Man åker inte bara skidor på sportlovet, utan gör till exempel en skidbestigning, åker slalom och går på tur. Varje aktivitet kräver sin utrustning och har sitt eget mode, säger Peter Fredman, professor i naturturism vid Mittuniversitetet.
 
Att allt fler har råd att konsumera är en annan förklaring till outdoorbranschens expansion, liksom den kommersiella drivkraften att sälja mer. Fler människor än tidigare lever i storstäder långt från naturen. Större avstånd till naturen gör det lätt att tro att man behöver mer kläder och prylar när man väl ska ut.

– Vi ser också att de som sällan var ute i naturen som barn och unga lägger mer pengar på utrustning som vuxna än de som har större vana av att vara ute, säger Peter Fredman.

Till de dyrare aktiviteterna hör utförsåkning i fjällen, och här visar också forskningen att fler skulle vilja åka utför om det inte kostade så mycket. Utförsåkare har mer än dubbelt så höga utgifter som vandrare i fjällen. Höginkomsttagare lägger mer pengar på friluftsliv än låginkomsttagare, medelålders mer än äldre och män mer än kvinnor.

Totalt spenderar svenskarna närmare 100 miljarder kronor på friluftsliv, varav tre fjärdedelar i Sverige. Vår konsumtion för friluftsliv uppgår till ungefär en procent av BNP och friluftslivets effekter på sysselsättningen i Sverige uppskattas av forskarna till drygt 75 000 arbetstillfällen.

– Det här visar att friluftsliv inte bara är något smågulligt. Det är en allt viktigare ekonomisk faktor, jämförbar med många andra samhällssektorer, säger Peter Fredman.

Friluftsliv i förändring är ett forskningsprogram som under sex år studerat friluftsliv och naturturism i Sverige. Programmet, som leds av turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet, är det mest omfattande någonsin i Sverige och avslutas 2013 med ett seminarium på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) i Stockholm den 12:e februari där vi delar med oss av våra resultat.

För mer information om Friluftsliv i förändring, besök vår webb www.friluftsforskning.se. Forskningen är finansierad av Naturvårdsverket.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera