Artikel från Jönköping University

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

14 februari 2013

27 miljoner till medieforskning vid JIBS

En ny donation från Hamrinstiftelsen gör det möjligt att fortsätta utveckla forskningen inom medieekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS).

Media Management and Transformation Centre (MMTC), JIBS forskningscenter för medieforskning, startades för tio år sedan med stöd av Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse. MMTC utvecklades snabbt till att bli bland de främsta i världen på många områden. När stödet från stiftelsen nu förnyas med sammanlagt ca 27 miljoner under tre år, satsar forskningscentret framåt.

– Vi kallar det MMTC2.0 för att markera att vi nu drar nytta av alla framgångar under de gångna åren, samtidigt som vi spänner bågen ytterligare i en ansträngning att bli verkligt nyttiga för branschen, säger professor Rolf A. Lundin, tillfälligt ansvarig för centret. I fortsättningen ska vi betona samarbete med branschen, samtidigt som vi fortsätter att vara en samlingsplats för världens mest framgångsrika forskare.

Frågor som studeras vid MMTC är till exempel hur ny teknik påverkar branschen, strategi och ledarskap i medieföretag och förändringar på mediemarknaden.

– Forskningen har betydelse i samhället, för jobben, för framtiden och för demokratin, säger Christina Hamrin, ordförande i Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse, till Jönköpings-Posten.

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och affärsrätt.

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera